Aviseringar
Rensa alla

Lag mot droganvändning under graviditeten


Ämnesstartare

alltså "tvångsvård" är ju i princip fängelse om inte värre med tanke på att de blir bältade o grejs. Hur många är samarbetsvilliga i situationer där tvång förekommer liksom... :s 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: och att barnet får vara hos mamman under denna tvångsvård. v

beror väl dock på hur hon mår, men ja, med hjälp så vore det ju bra.

S3ON:
alltså "tvångsvård" är ju i princip fängelse om inte värre med tanke på att de blir bältade o grejs. Hur många är samarbetsvilliga i situationer där tvång förekommer liksom... :s 

fast det handlar ju om att rädda både mamma och barn. tror nog att de flesta blir glada för hjälp. det är ju ändå rätt svårt att få.


   
SvaraCitera

isola:

beror väl dock på hur hon mår, men ja, med hjälp så vore det ju bra. 

om hon själv känner att hon inte klarar det så visst, men annars tycker jag att hon ska få ha barnet hos sig och så mycket hjälp hon behöver


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

tvångsvård kan vara betydligt bättre än fängelse.


   
SvaraCitera
Draug

isola: Om fängelse ändras till tvångsvård, ja

Fängelse löser verkligen inga missbruksproblem. Är kritisk till tvångsvård också men hellre det än att kvinnor ska tvingas in i kriminalvårdens klor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

det är ju att svika både mamma och barn, kan jag känna. de förtjänar ju åtminstone en chans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

det är ju att svika både mamma och barn, kan jag känna. de förtjänar ju åtminstone en chans.

En person som missbrukar ska absolut få hjälp, men det ska inte klassas som misshandel eller mord att ta droger under graviditet, lika lite som abort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

denna retorik är helt befängd, att lagligt tvång skulle vara en "chans"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

En person som missbrukar ska absolut få hjälp, men det ska inte klassas som misshandel eller mord att ta droger under graviditet, lika lite som abort.

Det blir ju ett brott först när ungen påverkats och det går ej att jämföra med abort. Men självklart tycker jag såklart att tvångsvård utan kriminalisering är vägen att gå.

mpt:hv:
denna retorik är helt befängd, att lagligt tvång skulle vara en "chans"

En chans till att bli ren, ja. Även om du måste vilja upprätthålla det sedan, vilket de allra flesta nog är väldigt angelägna om att göra för att få behålla sitt barn. 
Det går ju att bli ren i fängelset också om du inte får tag på droger och sitter tillräckligt länge och sedan inte börjar igen, även om det är ett dåligt alternativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Det blir ju ett brott först när ungen påverkats och det går ej att jämföra med abort.

Orimlig princip.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Orimlig princip.

Det ena är ett ickefött och ofärdigt foster och det andra ett barn så det är det inte anser jag, och tydligen inte deras lag heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Det ena är ett ickefött och ofärdigt foster och det andra ett barn så det är det inte anser jag, och tydligen inte deras lag heller.

Man kan inte logga brott som sker mot en person innan det blivit en person, det är en ohållbar rättsprincip.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Nej

Det verkar sinnessjukt, den typen av repressiv och uråldrig narkotikapolitik som gör att USA svämmar över av fängelsekunder. Du tar en tragisk situation och försöker göra den än mer tragisk.


   
SvaraCitera
mynona

isola: Nej

Blir gravida fängslade för att de dricker alkohol under graviditeten? Har man bestämt sig för att föda barnet kan man sägas ha ansvar för dess hälsa, och gör man då avsiktligt något som allvarligt kan skada dess hälsa... ja, jag förstår det är en problematisk fråga. Men jag tror inte att gravida som dricker alkohol hamnar i fängelse, och det anser jag inte att de som använder narkotika heller bör göra, jag värjer mig mot den tanken av instinktiv ovilja över moralismen. Sedan vet jag inte om ett foster för övrigt skadas av alla former av narkotika. Har man bestämt sig för att föda barnet kan man mycket väl frivilligt avstå från bruk under graviditeten, annars har man incitament att frivilligt ansöka om vård mot missbruk. Tvångsvård lär inte hjälpa och jag ogillar själva principen av att någon som inte avsiktigt syftat till att skada någon ska bedömas så av rättsväsendet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Här lär det nog dock bli ganska enhälligt dock. Vi diskuterar där nu även tobak etc.

Enhälligt för vilket alternativ tänkte du dig?


   
SvaraCitera