Aviseringar
Rensa alla

Lagen om när man blir myndig.


Ämnesstartare

Är det någon som har koll på vad lagen som säger att när vi i Sverige fyller 18 blir vi myndiga, vad den heter? Letat runt ett tag nu och blir skogstokig!
Även lagen som säger att när vi blir 15 blir vi byxmyndiga (är det 15 eller 16? Alla säger ju olika) och den som säger att när vi fyller 20 får vi köpa alkohol på "Systemet".


   
Citera

Megaloser:

är det 15 eller 16?

15
Ingen aning om vad lagarna heter. Googla lite på Lagar -myndighetsålder så lär du hitta något


   
SvaraCitera

Hej hopp!
Alkohollagens 3 kapitel, 8 § reglerar åldern för inköp av alkohol

Sexualbrottslagstiftningen talar implicit (underförstått) om ålder för ett "ok sexuellt förhållande" (Brottsbalkens 6 kapitel, 7 §)

Åldern för att bli myndig borde stå i någon av grundlagarna, förslagsvis Regeringsformen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mataano:

Hej hopp!

Hej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men är det inte så att Sveriges lagar säger att ens föräldrar (eller målsman) är skyldig att försörja en tills man är 21?
Jag har hört så olika om det. En del säger att de juridiskt sett kan sluta försörja oss den dagen vill blir myndiga..?


   
SvaraCitera

Megaloser:

Men är det inte så att Sveriges lagar säger att ens föräldrar (eller målsman) är skyldig att försörja en tills man är 21?
Jag har hört så olika om det. En del säger att de juridiskt sett kan sluta försörja oss den dagen vill blir myndiga..?

Jag är inte säker, men jag har fått för mig att de är skyldiga att försörja en tills man är 18, men går man fortfarande i gymnasiet så upp till 20.


   
SvaraCitera

Megaloser:

Jag har hört så olika om det. En del säger att de juridiskt sett kan sluta försörja oss den dagen vill blir myndiga..?

Försörjningsplikten gäller tills du är 19 eller tills du går ut gymnasiet. Dock längst tills du har fyllt 21 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan de inte bara dra ett streck vid en ålder? 😛

Men när jag ändå är igång kan ni ju få ge en hjälpande hand till: När anser ni att man blir vuxen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Megaloser:

När anser ni att man blir vuxen?

När du blir myndig, dvs 18.
Sen kan ju detta variera lite från person till person[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta kan dock diskuteras ordentligt då många, och även jag själv, anser att om man nu ska bli myndig vid 18 och ta ansvar för sig själv. Hur kommer det sig att vi vid 18 års ålder inte kan köpa ut på Systembolaget och ta ansvar för vårt alkoholintag?

Detta skulle läkarna säga " för att kroppen utvecklas.. ".

Hur kommer det sig då att det är LAGLIGT att göra vin hemma och förtära det själv när man är 18? Ojäst vin, om något, är väl ändå skadligt för kroppen?


   
SvaraCitera

1734 års lag

med ändringar

från 1858, 1863, 1884, 1969, 1974

du behöver en tryckt lagtext

Lagen borde heta 1734:??? eller 1974:???

Megaloser:

och den som säger att när vi fyller 20 får vi köpa alkohol på "Systemet".

bolaget har 20 av ett politiskt beslut eftersom att dom precis som krogar kan sätta en högre gräns


   
SvaraCitera

Megaloser:

När anser ni att man blir vuxen?

Det är jävligt individuellt enligt mig. När man kan ta hand om sig själv, självständigt tänkande och något sånär moget uppförande...
Den fysiska aspekten lägger jag inte så stor betydelse vid i det här fallet...

Det finns 30-åringar som är som småbarn och det finns 12-åringar som är väldigt vuxna.

Megaloser:

Detta skulle läkarna säga " för att kroppen utvecklas.. ".

Nä, läkarna skulle säga att det är för att psyket utvecklas, att man måste lära sig umgås socialt utan droger och att risken för beroende är högre ju yngre man är när man gör sin alkohol debut...vet inte om det är sant men det är så det står på systembolagets hemsida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det verkligen en speciell myndighetslag? Är inte det bara en term som används när andra lagar ska regleras?


   
SvaraCitera

Anklever:

Finns det verkligen en speciell myndighetslag? Är inte det bara en term som används när andra lagar ska regleras?

exakt min tanke, finns ju ingen lag för det, folk som är förståndshandikappade förblir omyndiga osv, däremot kan du när du fyller 18 ta körkort, bli dömd osv. dvs att man är myndig, tror jag iaf...[shake]


   
SvaraCitera

Megaloser:

Är det någon som har koll på vad lagen som säger att när vi i Sverige fyller 18 blir vi myndiga, vad den heter? Letat runt ett tag nu och blir skogstokig!

Kollade runt lite o jag har inte hittat något som konkret säger att den dag man fyller arton så så blir man myndig. Däremot finns det ju en del lagtexter som berör just detta. Tex föräldrabalken som säger att en förälder eller vårdnadshavare har ansvaret fram till 18 års ålder!


   
SvaraCitera