Aviseringar
Rensa alla

Lagen om när man blir myndig.


Megaloser:

Hur kommer det sig då att det är LAGLIGT att göra vin hemma och förtära det själv när man är 18? Ojäst vin, om något, är väl ändå skadligt för kroppen?

Jag fattar inte. Varför skulle man dricka ojäst vin? Ojäst vin är i stort sett mosad frukt och vatten. Alkoholen kommer ju inte dit förrän det har jäst, så varför skulle det vara farligare än att dricka apelsinjuice?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

När man kan ta hand om sig själv, självständigt tänkande och något sånär moget uppförande...

"Ta hand om sig själv" är ganska brett beroendes på vad man syftar på. Det ekonomiska planet brukar de flesta få ihop, dock beter sig de ändå som 4-åringar.
Många klassas som omogna på grund av ett visst beteende. Jag vill lite hitta var den skon klämmer, hur jag nu ska uttrycka det.

Det är ju många av oss som klassas som omogna då vi beter oss på ett visst sätt med våra vänner. Dock på ett moget sätt gällande rätt sammanhang. Fortfarande blir vi satta i den " omogna gruppen ". Detta låter kanske lite djupt men: Är det inte så att vi alla egentligen har flera personligheter efter vilken omgivning vi befinner oss i?

mediakatt:

Alkoholen kommer ju inte dit förrän det har jäst, så varför skulle det vara farligare än att dricka apelsinjuice?

Haha, medger att jag angav felaktigt där. Menade överjäst 😛
Minns jag rätt är det väl så man skapar mäsk? Sedan förstår jag inte varför mäsk skulle vara olagligt när vin inte är det? För mäsk blir olagligt redan över 2.25%.
Syftet blir ju i båda fallen att tillverka alkohol?
(Hur stark kan mäsk bli egentligen?)


   
SvaraCitera

Megaloser:

Haha, medger att jag angav felaktigt där. Menade överjäst 😛

Ah.

Megaloser:

Minns jag rätt är det väl så man skapar mäsk? Sedan förstår jag inte varför mäsk skulle vara olagligt när vin inte är det? För mäsk blir olagligt redan över 2.25%. Syftet blir ju i båda fallen att tillverka alkohol?

Har ingen riktig koll. Däremot är jag rätt säker på att mäsk inte är olaglig i sig (du får ju tillverka öl på egen hand), bara när syftet är att tillverka sprit.


   
SvaraCitera

Megaloser:

"Ta hand om sig själv" är ganska brett beroendes på vad man syftar på. Det ekonomiska planet brukar de flesta få ihop, dock beter sig de ändå som 4-åringar.
Många klassas som omogna på grund av ett visst beteende. Jag vill lite hitta var den skon klämmer, hur jag nu ska uttrycka det.

"Med ta hand om sig själv" menar jag att man klarar sig i vardagen utan andras hjälp, att man kan tvätta, att man kan laga mat, att man kan ta sig dit man behöver, att man kan komma iväg till skola/jobb i tid, att man kan handla, helt enkelt att man kan klara sig själv...


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera