Aviseringar
Rensa alla

Lågkonjukturen - när vänder den?


Ämnesstartare

Det lovas hela tiden om att arbetslösheten och lågkonjukturen kommer att vända och vi möter bättre tider. Men hur ser det ut nu? Och när tros det vända, någon som har koll?

Tack för svar!


   
Citera
Ämnesstartare

blattarnas fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

blattarnas fel.

de där som har fel hudfärg menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Seriösa svar tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I dagsläget tror jag inte att man kan veta när konjunkturen vänder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

I dagsläget tror jag inte att man kan veta när konjunkturen vänder.

Hur ligger den dock till nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk babblar om det 24/7, ser ej hur jobben skall komma pga av detta alls.. Till mig förstås, jag kommer aldrig få tag på jobb. [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I sinom tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det ser inte bra ut. spanien är på väg ner i en dipp som blir svår att bryta utan att gå ut ur euro-samarbetet. ifall deras banker fallerar, vilket händer just nu, är det troligt att de i det långa loppet inte kan räddas av ecb. inga stödpaket är stora nog för ett land som spanien och räntan på spanska stadsobligationer är nu återigen väldigt hög, vilket betyder att de har svårt att hitta privata investerare som tror på en långsiktig uppgång. vidare säljer utländska investerare sina andelar. det här kommer sprida sig mer och är långt från över.

även sverige är problematiskt. 82 % av vår bnp utgörs av privata skulder, vilket är den enskilt största förklaringen till att våra statsfinanser har sett bra ut genom den hittillsvarande krisen. denna skuldsättning är dock beroende av ständigt ökande bostadspriser, och de verkar inte stiga så mycket mer. vår bostadsbubbla kommer spricka, många stå med stora skulder, och antingen måste svenska staten då skuldsätta sig för att kunna rädda sin befolkning eller förlora sin inhemska köpkraft samtidigt som omvärlden har förlorat sin. en fallande svensk krona kommer hjälpa lite, men inte befolkningen. vi kommer troligtvis få se försämrad välfärd, färre jobb och dyrare varor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

aldrig få tag på jobb.

Studera?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klockan 08:34, 12 agusti 2014[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Studera?

Hmm, har sökt in till en 6 veckors svets-utbildning som startar i augusti. Så kommer jag med där så kanske jag lyckas få arbete i år.

Nej, något teoretiskt skit som Svenska A eller dylikt vägrar jag att läsa. I sådant fall får de styra om ämnena så att man inte tvingas läsa massa onödigt skräp som litteraturhistoria & trams.


   
SvaraCitera

bögarnas fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dzjugasjvili:

vi kommer troligtvis få se försämrad välfärd, färre jobb och dyrare varor.

WIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEE!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

WIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEE!

ifall man tar med peak oil i prognoserna blir det tio gånger roligare!

jag gillar eskatologisk nationalekonomi. vem behöver zombie-filmer, liksom. fast det kommer inte bli någon plötslig undergång, bara svårmärkbara försämringar. typ som när rom föll. ifall de här teorierna ens stämmer.


   
SvaraCitera