Aviseringar
Rensa alla

Lagom kaloriintag för en dag?


Ämnesstartare

FRUKOST:
Special K röda bär med mellanmjölk: 190 kcal
Kaffe med mellanmjölk: 25 kcal

LUNCH:
Tomatsoppa: 200 kcal
Smörgås med smör och en ostskiva: 150 kcal
Ett glas vatten: 0 kcal

MELLANMÅL:
Två kanelknäckebröd: 120 kcal
Ett glas Bravo juice: 80 kcal

MIDDAG:
Sju kycklingköttbullar: 120 kcal
Två medelstora potatisar: 120 kcal
En dl brunsås: 60 kcal
Ett glas vatten: 0 kcal

KVÄLLSMÅL:
Två skivor vitt rostbröd med smör: 130 kcal
Två skivor ost (17%): 85 kcal
En skiva rökt kalkon: 20 kcal
En kopp te med en sockerbit: 20 kcal

=1410 kcal

Är det lagom, har jag räknat rätt på ett ungefär? [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

För lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För lite, ät mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

600 kcalle fär lite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

600 kcalle fär lite

Nä. 2000 kcal är baserat på ett genomsnitt när man slår ihop män och kvinnor. Kvinnor ligger ett par hundra kalorier under.

Emmalexandra:

Är det lagom, har jag räknat rätt på ett ungefär? [smile]

Hur gammal är du, hur mycket väger du och hur lång är du?

Finns en formel för att räkna ut hur många kcal som är ens basala behov ("basala behov" = det du allra minst skall få i dig under en dag, oavsett om du går på diet eller inte för att kroppen skall må bra).

Exempel
En tjej som är 14 år gammal, väger 60 kg och är 166cm lång har en basal dagsförbrukning på 1470 kcal.


   
SvaraCitera

Buddah:

Nä. 2000 kcal är baserat på ett genomsnitt när man slår ihop män och kvinnor. Kvinnor ligger ett par hundra kalorier under.

nej 2000 är ett genomsnittligt behov för kvinnor med normalvikt och med måttligt fysisk aktivitet.

Buddah:

Finns en formel för att räkna ut hur många kcal som är ens basala behov ("basala behov" = det du allra minst skall få i dig under en dag, oavsett om du går på diet eller inte för att kroppen skall må bra).

en formel som går ut på att vederbörande inte förbrukar någon energi genom rörelse.

Emmalexandra:

Är det lagom, har jag räknat rätt på ett ungefär?

Om jag vore du hade jag satsat på en betydligt proteinrikare kost.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det är för lite. Och du är för ung för att räkna kalorier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pangkaka:

en formel som går ut på att vederbörande inte förbrukar någon energi genom rörelse.

Man lägger en aktivitetsfaktor på det sen, efter hur mycket man rör sig på sig. Men det basala är det minsta man SKALL få i sig under en dag oavsett hur lite/mycket du rör på dig. Hur mycket mer man bör få i sig varierar ju beroende på hur mycket man rör på sig.

För att ta mitt räkneexempel. Om vi antar att personen inte tränar något under en dag. Så blir det 1470 (basala energibehovet) x 1,2 (aktivitetsfaktor) = 1764 kcal. Om vi nu säger att personen vill gå ner i vikt så skall man lägga sig lite under sitt intag som man fått fram genom basala energibehov + aktivitetsfaktor. Vill man gå upp i vikt så är det tvärt om. Vill man ligga kvar på sin vikt så skall man lägga sitt energiintag så nära slutsiffran som möjligt. (Logiskt va? ;o)

Men som sagt, det basala energibehovet är något man alltid behöver mätta oavsett hur mycket/lite man rör på sig.

Pangkaka:

nej 2000 är ett genomsnittligt behov för kvinnor med normalvikt och med måttligt fysisk aktivitet.

Är det absolut inte ;p Det är mäns och kvinnors ("vanliga" som inte tränar något nämnvärt) genomsnittliga energibehov, ihopslaget och delat med två. Annars hade det vart väldigt högt räknat för kvinnor som inte tränar nämnvärt mycket, eller väldigt lågt räknat för män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag trycker i mig 1800-2000 kalorier per dag, är en stillasittande kvinna. Jag ligger fortfarande under 55 kg.... Och är 167. Det här är mitt minimum för att stanna, inte gå ner, i vikt.

1400 kalorier? Det låter som om du är i bantningstagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

För lite.

mablethorpe:

För lite, ät mer.

Men vad kan jag möjligen äta mer. jag menar det är ju normalstora portioner och 5 mål på en dag? Det borde väll ändå vara rättså lagom? =)
Är 160 cm lång och väger 55.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmalexandra:

Men vad kan jag möjligen äta mer. jag menar det är ju normalstora portioner och 5 mål på en dag? Det borde väll ändå vara rättså lagom? =)
Är 160 cm lång och väger 55.

Lite mer på frukosten. Ät frukter, bär osv under hela dagen.

Lunchen också, för lite. 350 kcal för lunch är ingenting. Samma med middagen. Ät mer på dom tre stora måltiderna; frukost, lunch och middag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Lite mer på frukosten. Ät frukter, bär osv under hela dagen.

Lunchen också, för lite. 350 kcal för lunch är ingenting. Samma med middagen. Ät mer på dom tre stora måltiderna; frukost, lunch och middag.

OK! ska försöka (a)


   
SvaraCitera