Aviseringar
Rensa alla

lalalalalalala


Leijonsparf:

en rätt normal skoldag, ändå. okej, längre än de brukar vara, men utöver det så var det väl inga konstigheter.

Märklig skoldag må jag säga.
Är det någon friluftskurs du har tagit?


   
SvaraCitera

Lounge:

oj.. oj vad mysmyspysig.. mitt ordalag tog slut 😛

Har haft denna fantastiska låt på hjärnan ett bra tag nu, day after day I'm wakin' up to find...
Förlåt ville dra när även dig i smutsen.


   
SvaraCitera
sincan

Kör bara kör!


   
SvaraCitera

Lounge:

sett en fladdermus en gång i hela mitt liv vart hittar man dem

typ överallt under sommarnätter, men i synnerhet där det är skapligt varmt och mycket insekter. när det är för mycket mygg för att gå ut så ska du gå ut och leta.

ett problem är att det är svårt att se en svart fladdermus när det är mörkt ute, och deras läte är i regel på frekvenser som vi inte kan uppfatta, detta löses genom att använda en särskild detektor som tar ljud på högre frekvenser och sänker ner dem till frekvenser som vi kan höra. lyssna mellan 20-60 khz ungefär.

en fördel är dock att du inte bryr sig särskilt mycket om människor, så du behöver inte smyga eller nåt. undvik att lysa på dem med ficklampa, då kommer de flyga iväg.

RakatKadaver:

Märklig skoldag må jag säga.
Är det någon friluftskurs du har tagit?

mja. typ. gått den ett år nu.


   
SvaraCitera

Lounge:

herregud vilken ful sida :I

haha ja... känns som en kvarleva från sent 90-tal

Lounge:

vad gör man som tellusvänner

lär sig coola uttryck inom respektive områden och skapar en intern jargong bestående av dessa

från den digitala ordboken tillhörande min kurs:

"adiabatic heating"

du är en adiabatisk heting

"acid mine runoff"

om jag börjar skapa musik skall detta vara mitt artistnamn

"magma chamber"

"S-wave shadow zone"

etc.

annars vet jag inte... typ trippar och lyssnar på stonerrock.

Lounge:

vad kommer du läsa om?

klimat, landskap, vatten, istider, atmosfär m.m. delar av det jag läser kommer nog vidröra geologi, men ni går in mer på detaljnivå om jordens inre struktur


   
SvaraCitera

Schism:

om jag börjar skapa musik skall detta vara mitt artistnamn

jag har seriöst övervägt att påbörja ett neofolkprojekt bara för att kunna kalla det cheddar man and the cannibals


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

jag har seriöst övervägt att påbörja ett neofolkprojekt bara för att kunna kalla det cheddar man and the cannibals

vajert. du borde nästan göra slag i saken(!)


   
SvaraCitera

Schism:

vajert. du borde nästan göra slag i saken(!)

överväger. ska se om det blir av till hösten kanske.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

barfota i en oupplyst skog, letandes efter fladdermöss.

vad pluggar du exakt? masterexamen i matinéäventyr?


   
SvaraCitera

Brk g:

vad pluggar du exakt? masterexamen i matinéäventyr?

nära.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

dazed:

Förlåt ville dra när även dig i smutsen.

tyckte den på riktigt var mysipys

sincan:

Kör bara kör!

i did! skrivit klart alla frågor. nu är det bara det härliga skrivaidatorrättareferera skiten kvar imorgon.

Leijonsparf:

typ överallt under sommarnätter, men i synnerhet där det är skapligt varmt och mycket insekter. när det är för mycket mygg för att gå ut så ska du gå ut och leta.

ett problem är att det är svårt att se en svart fladdermus när det är mörkt ute, och deras läte är i regel på frekvenser som vi inte kan uppfatta, detta löses genom att använda en särskild detektor som tar ljud på högre frekvenser och sänker ner dem till frekvenser som vi kan höra. lyssna mellan 20-60 khz ungefär.

spännande det låter, men ser man inte bara siluetter av dem i mörkret?

Leijonsparf:

en fördel är dock att du inte bryr sig särskilt mycket om människor

va fan säjjeru

Schism:

lär sig coola uttryck inom respektive områden och skapar en intern jargong bestående av dessa

koola vi kommer framstå

Schism:

typ trippar och lyssnar på stonerrock

lät ju bra =) vi kan skriva våra arbeten när vi trippar, tror det blir väry deep

Schism:

klimat, landskap, vatten, istider, atmosfär m.m. delar av det jag läser kommer nog vidröra geologi, men ni går in mer på detaljnivå om jordens inre struktur

okaj. vad har du för bok?


   
SvaraCitera

Lounge:

spännande det låter, men ser man inte bara siluetter av dem i mörkret?

jo, typ. men det är lite vad man kan förvänta sig alldeles oavsett. folk som inventerar fladdermöss får se dem skapligt ofta, visserligen, men främst handlar det om att lyssna sig till dem med ultraljudsdetektorer.

när vi var ute igår så såg vi för övrigt nordisk fladdermus och vattenfladdermus. drygt en tiondel av de fladdermusarter vi har i sverige.

Lounge:

va fan säjjeru

ja, alltså, du kan klampa runt och prata i princip hur mycket du vill, de skräms inte bort av det.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ultraljudsdetektorer

har du tillgång till sådan?

Leijonsparf:

när vi var ute igår så såg vi för övrigt nordisk fladdermus och vattenfladdermus. drygt en tiondel av de fladdermusarter vi har i sverige.

vad spännande, var det stor skillnad på dem utseendemässigt?

Leijonsparf:

ja, alltså, du kan klampa runt och prata i princip hur mycket du vill, de skräms inte bort av det.

fattade det, men skojjade lite för du skrev du istället för de


   
SvaraCitera

Lounge:

har du tillgång till sådan?

nej, men person som instruerade oss i fladdermusinventering hade. funderar på att bygga mig en egen till hösten.

Lounge:

vad spännande, var det stor skillnad på dem utseendemässigt?

mja, alltså, man såg ju inte så mycket mer än siluetter, men beteendet skiljer sig rätt mycket. vattenfladdermusen jagar några decimeter över vatten, den nordiska flyger mycket högre än så och jagar lite varstans.

Lounge:

fattade det, men skojjade lite för du skrev du istället för de

ah. var säkert full.


   
SvaraCitera

Lounge:

okaj. vad har du för bok?

vi har nog samma, Earth: Portrait of a Planet. en fröjd för ögonen jämfört med hemsidan.


   
SvaraCitera