Aviseringar
Rensa alla

Låna till bostad, Gymnasiet


Ämnesstartare

Tja! Är 16 år gammal och vill börja på ett gymnasium i Göteborg men bor i Stockholm.

För att kunna börja på detta gymnasium måste jag skaffa bostad, då det är högst otroligt att jag lyckas hitta en familj jag kan bo och trivas hos så vill jag köpa/Hyra permanent bostad.
Jag har ingen inkomst förutom studiebidrag/Barnbidrag och undrar hur jag ska bära mig åt för att få pengar nog till en lägenhet. Låna pengar?
Om nån kunde hjälpa mig med det så skulle det vara bra.


   
Citera

Det borde ju finnas student lägenheter där. Lån är oftast inte bra att ta, hos CSN får du inte betala av allt på en gång utan du måste betala samma summa var 3 månad och på banken är du för ung för att ta lån. Du kommer inte få något bostadsbidrag om linjen finns i närheten av där du bor. Men smartast är att bo hemma eftersom du sparar mycket pengar.
Har du pratat med dina föräldrar? De borde kunna hjälpa dig 


   
SvaraCitera

Skaffa dig ett jobb? 😉


   
SvaraCitera

Du får inget lån när du bara är 16 år. Kolla med din kommun hur de gör när elever vill gå på gymnasiet på annan ort. 


   
SvaraCitera

Lockar verkligen gbg så mycket?
Aja, inneboende är det bästa valet tycker jag. Behöver du tips om vart du vill bo kan du alltid fråga mig


   
SvaraCitera

Om du hittar en skola som har internet i gbg så vet jag att CSN betalar en del av kostnaden.


   
SvaraCitera

Man får bostadsbidrag om linjen inte finns på din ort. Varierar men står på CSN ungefär hur mycket man får 🙂


   
SvaraCitera

Har dina föräldrar god ekonomi och jobb båda två så kan de säkert köpa en lägenhet åt dig. Med stor sannolikhet kan ett lägenhetsköp i Gbg eller i Sverige rent allmänt bli en bra affär såvida inte räntorna skulle skjuta i höjden eller (S) skulle jävlas med lägenhets- och fastighetsägare vad beträffar förmögenhetsskatt. Vilket man aldrig kan vara säker på när det gäller vänstern som tycker att alla ska bo i hyreslägenhet och att alla som äger lägenhet och egen fastighet är rika jävla borgarsvin och som ska straffbeskattas med en jävla massa skatter.  Gråter


   
SvaraCitera

inackorderingsbidrag o grejs kan du fixa grabben


   
SvaraCitera