Aviseringar
Rensa alla

Lanar du?


Ämnesstartare

Hej alla. Läser idag mitt sista år på folkhögskola till fritidsledare.
Vi håller just nu på med ett forskningsarbete och undrade lite om ni ungdomar här har möjlighet att kanske hjälpa mig lite med det? 🙂
Mitt arbete handlar om ungdomar och Lan. Har några frågor här som hade varit super att få några svar på.
Ja vi kan väll se det lite lätt som en intervju. 😉

Kommer försöka använda så mycket som möjligt av era svar i mitt arbete senare. Och vill påpeka att allt detta kommer vara anonymt, jag kommer med andra ord inte nämna era alias eller riktiga namn (om de nämns) Era svar går även jättebra att posta som PM till mig.

Frågorna jag gärna vill ha svar på kommer här:

1. Ålder och kön? (kommer användas om det finns en möjlighet att göra några statistiska skillnader.)

2. Lanar du?

3. Vilka spel är det som brukar spelas? (om svaret på ovan är ja.)

4. Ser du någon typ av lärande i spelen? (ex, engelska, historia, mm)

5. Vad gör det hela så speciellt att samlas och spela istället för att sitta hemma och spela och kommunicera genom exempelvis skype?

Tack på förhand!
//Angelica Johansson

ÄNDRAT 2013-02-03 16:26

ÄNDRAT 2013-02-03 16:30

ÄNDRAT 2013-02-05 21:24
justering på fråga 4. om svaret är ja, isåfall vad?.
🙂


   
Citera

1. P24
2. Nej, gjorde dock en del i högstadiet.
3. På den tiden var det mest CS och Battlefield.
4. Nej.
5. I mitt fall berodde det nog främst på att vi inte hade någon särskilt bra internetuppkoppling, men det är kul att umgås med polarna också.


   
SvaraCitera

1. 21. tjej.
2. nej
3. -
4. finns säkert folk som blir bättre på engelska osv
5. antar att det är roligare att umgås irl


   
SvaraCitera

1. 23, uppfostrad till man.

2. Ja ibland med en av mina sambos eller med mina syskon. Går aldrig på stora LAN-partyn eller dylikt.

3. Minecraft mest, en del unreal tournament också.

4. Inte längre för mig, lärde mig mycket via spel när jag var yngre.

5. Öh är ju trevligt att hänga med folk IRL. Lättare att dela öl också.


   
SvaraCitera

Gluggen91:

Hej alla. Läser idag mitt sista år på folkhögskola till fritidsledare.

hej kollega [cute] (Tog examen 2011)

1. Ålder och kön? (kommer användas om det finns en möjlighet att göra några statistiska skillnader.)
24, man

2. Lanar du?
Har knappt gjort det genom åren men nuförtiden spelar jag i klan så jag ser nästan det som mitt sätt att lana. brukar dock lana med kompisar någon gång varje år.

3. Vilka spel är det som brukar spelas? (om svaret på ovan är ja.)
Battlefield 3 med klanen.
Annars Warcraft 3 och CS med kompisarna jag lanat med.

4. Ser du någon typ av lärande i spelen? (ex, engelska, historia, mm)
Med klanen: Gemenskap samt öva på sin engelska då klanen är internationell, men främst européer som är med. Har blivit en hel del taktik, samarbete och kommunikation som övats upp tack vare detta.

Med polarna blir det mest en rolig grej.

5. Vad gör det hela så speciellt att samlas och spela istället för att sitta hemma och spela och kommunicera genom exempelvis skype?
Då det med klanen är via TeamSpeak (Skype fast för oss som gillar att spela spel) så blir det inte riktigt lan, som sagt.

Men med polarna är det just för att man träffas nu när vi är lite äldre och fortfarande har kvar det gamla intresset som vi hade förr. Dessutom ger det oss ännu en anledning att träffas och umgås.


   
SvaraCitera

Gå även in på Loading.se för att fråga folk där. betydligt fler gamers där.


   
SvaraCitera

1. Ålder och kön? (kommer användas om det finns en möjlighet att göra några statistiska skillnader.)
20 p
2. Lanar du?
ja
3. Vilka spel är det som brukar spelas? (om svaret på ovan är ja.)
wc3, cod1, halo, cod 4, annat gammalt
4. Ser du någon typ av lärande i spelen? (ex, engelska, historia, mm)
ett visst, men det är nog inte så mycket mer än annat
5. Vad gör det hela så speciellt att samlas och spela istället för att sitta hemma och spela och kommunicera genom exempelvis skype?
vi brukar lana hemma i en stuga på landet utan internetuppkoppling, spelandet är bara en ursäkt för att kunna internsivumgås i tre dygn.


   
SvaraCitera

Vi har ett local area network då vi är flera som bor här [crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

drakfisk:

1. 23, uppfostrad till man.2. Ja ibland med en av mina sambos eller med mina syskon. Går aldrig på stora LAN-partyn eller dylikt.3. Minecraft mest, en del unreal tournament också.4. Inte längre för mig, lärde mig mycket via spel när jag var yngre.5. Öh är ju trevligt att hänga med folk IRL. Lättare att dela öl också.

vad var det som du fann lärorikt i spelen när du var yngre? Eller snarare vad känner du att du lärde dig? 🙂


   
SvaraCitera

Gluggen91:

vad var det som du fann lärorikt i spelen när du var yngre? Eller snarare vad känner du att du lärde dig? 🙂

Tror inte han kommer svara eftersom han tagit bort sitt konto.


   
SvaraCitera

1. Ålder och kön? F24

2. Lanar du? Ja

3. Vilka spel är det som brukar spelas? Europa Universalis 3, Starcraft 2, Artemis, Age of Empires 3 och Heroes(homm) 3

4. Ser du någon typ av lärande i spelen? Ja, jag tar språkliga, logiskmatematiska/strategiska, historiska, geografiska, kulturella och säkert fler lärdommar av spelandet.

5. Vad gör det hela så speciellt att samlas och spela istället för att sitta hemma och spela och kommunicera genom exempelvis skype?
Mest att det är en tradition. En ursäkt att åka och hälsa på varann nu när folk är utspridda över helalandet. Även när det lanas med folk som bor nämre blir lanandet en ursäkt att träffas och befinna sig i varandras närvaro. Och eh, dela på pizzor osv.


   
SvaraCitera