Aviseringar
Rensa alla

Landstinget vs. abortmotståndarbarnmorska


mens
 mens
Ämnesstartare

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19849586.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21750849.ab

Nyutexaminerade barnmorskan Ellinor får ingen anställning inom region Jönköpings län för att hon vägrar vara delaktig i aborter (vilket ingår i en barnmorskas arbetsuppgifter). Hon har hela tiden varit öppen med detta när hon söker jobb, och hänvisar till samvets- och religionsfrihet.

Nu har alltså tingsrätten dömt till region Jönköpings fördel och Ellinor blir utan både jobb och begärt skadestånd.


   
Citera
mens
 mens
Ämnesstartare

och ja ser nu att jag skrev landstRinget i alt två........


   
SvaraCitera

mens: Landstringet!

för fan, abortion is green osv


   
SvaraCitera

Kan hon inte göra alla sin arbetsuppgifter kan hon sluta


   
SvaraCitera

Är som att jag skulle bli mattant och vägrar diska för att det går emot hur jag tycker. Hon får ta och söka ett annat jobb då för hon viste vad som ingick i uppgiften när hon utbildade sig. Hennes eget fel. 


   
SvaraCitera

Det som står i lagen ska ju följas. Har barnmorskor rätt till samvetsfrihet så ska de kunna bli anställda. Har landsting rätt att neka att anställa barnmorskor som ej vill utföra aborter så har landstinget rätt. 

Den mer relevanta frågan är hur det bör vara. Ska barnmorskor kunna få avstå aborter i sitt yrke och kunna kräva detta vid anställning?


   
SvaraCitera

mens: Lutar åt landstinget

men hon borde ju få arbeta hos förlossningsavdelningen 


   
SvaraCitera

Tycker nog ändå att man bör ha samvetsfrihet inom vården när det gäller att ta liv. Något annat känns ändå orimligt. Förstår dock att frågan inte är okomplicerad. 


   
SvaraCitera

Religion eller personliga åsikter ska inte påverka hur man kan utföra sitt jobb. Om man inte kan utföra sina arbetsuppgifter och skyller på något sådant dumt ska man få sparken.


   
SvaraCitera

mens: stRing

oh uuu 


   
SvaraCitera
mynona

mens: Landsttinget

Vården ska fokusera på patienten, inte på vårdgivaren.

Behovet ska styra, inte vårdgivarens personliga värderingar.

Livsfarligt att underminera aborträtten. 


   
SvaraCitera

Jag tycker religion är en skitanledning till att neka någon abort. Varför ska religiösa anledningar väga tyngre än vilka andra anledningar som helst? 


   
SvaraCitera

Landstinget!!


   
SvaraCitera

Landstinget 


   
SvaraCitera

Ellinor! 


   
SvaraCitera