Aviseringar
Rensa alla

låsa upp/jailbreakar en iphone


Ämnesstartare

Vad är chansen att det "brickar" Iphone't när man jailbreakar?
Och sen, hur låser man upp Iphonet från telia/3/telenor? Ingår det när man jailbreakar? För jag har tänkt och köpa en 3GS från blocket (De låsta är oftast billigare än de som är olåsta verkar det som) eller t.o.m. från affären och sen låsa upp det, men jag har ingen aning hur :s

edit: Om det nu hjälper så vill jag använda Tele2 på den.


   
Citera

Kablash__:

Klart det är. Den kan ju fortfarande göra samma saker.

En jailbreakad iPhone:
* kan när som helst brickas av Apple för att de känner för det;
* kan du inte få lagad eller på annat vis servad av Apple;
* har betydligt sämre stöd för sina jailbreakade funktioner än telefoner som är designade för dessa; och
* kostar betydligt mer än telefoner som har stöd för funktionerna från början.

Det finns bara två anledningar till att köpa och jailbreaka en iPhone:
* man känner inte till alternativen; eller
* man är märkestard och tror att en produkt automatiskt ger en status om den har ett äpple på sig.


   
SvaraCitera

Håll er till ämnet tack. Detta är inte en tråd om för- och nackdelar med iPhone.

DrTeletubbie:

Vad är chansen att det "brickar" Iphone't när man jailbreakar?

Det är ganska ovanligt, men risken finns ändå där. Har själv Jailbreakat min två gånger och det har funkat urmärkt. Men vill du vara helt säker på att ha din garanti kvar och även telefonen fungerande så Jailbreaka den inte.

DrTeletubbie:

Och sen, hur låser man upp Iphonet från telia/3/telenor? Ingår det när man jailbreakar?

Skall finnas mjukvaruupplåsning av operatör till iPhone. Men har ingen jättekoll på det då jag inte har haft behov av det. Kolla på något iPhone-forum.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Gentlernen:

Är du dyslektiker eller bara trög?

Skall lista trådskaparens alla frågor. Upplys mig om vart jag har missat dina svar till dessa.

"Vad är chansen att det "brickar" Iphone't när man jailbreakar?"

Och sen, hur låser man upp Iphonet från telia/3/telenor? Ingår det när man jailbreakar?

Gentlernen:

Eller just nej, iFags tenderar ju att gå i taket när man försöker hjälpa folk att hitta den produkt som bäst passar deras behov istället för att lovprisa allting som har ett äpple på sig.

Hittade du något i mitt inlägg som kan tolkas som att jag lovprisar Apple?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[zzz]

Det är faktiskt så att jag har knappt nån vetskap om mobiler alls, och eftersom Iphone har varit överallt i media så måste något vara bra med den. Efter ett par forskningar om Iphone fick jag intrycket att det var verkligen bra (Min förra mobil var värdelös, så jag kanske har bara låga standarder). Så ja, jag bestämde mig att köpa från den dagen.

Och sen har det har nämns ovan att garantin bryts när man jailbreakar iPhone't, men från vad jag har läst och hört så är det bara återställa iPhone't via itunes så försvinner jailbreaket, utan spår utav det heller.


   
SvaraCitera

Buddah:

Skall lista trådskaparens alla frågor. Upplys mig om vart jag har missat dina svar till dessa.

Om någon kommer in i din affär och säger "jag behöver slå i en spik, ge mig din bästa såg," ger du honom då din bästa såg eller påpekar du att det finns en möjlighet att personen i fråga skulle ha mer nytta av en hammare?

Dock gillar jag sättet du flyttade upp den faktiskt informativa biten till första inlägget, så du är söt i alla fall.

Buddah:

Hittade du något i mitt inlägg som kan tolkas som att jag lovprisar Apple?

Nej, jag gillar bara att vara oförskämd.

DrTeletubbie:

Det är faktiskt så att jag har knappt nån vetskap om mobiler alls, och eftersom Iphone har varit överallt i media så måste något vara bra med den.

Tja, faktum är att t ex HTC Desire har fått betydligt mer ros i pressen än iPhone på sistone. Dessutom är den ungefär 3000 spänn billigare i nyskick.

DrTeletubbie:

Och sen har det har nämns ovan att garantin bryts när man jailbreakar iPhone't, men från vad jag har läst och hört så är det bara återställa iPhone't via itunes så försvinner jailbreaket, utan spår utav det heller.

Apple har dock en ful ovana att bricka din telefon via Internet om de upptäcker att du jailbreakat den. Jag skulle inte vilja ta den risken med något jag betalat flera tusen för.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Om någon kommer in i din affär och säger "jag behöver slå i en spik, ge mig din bästa såg,"

Detta scenario var väl mer: "Jag skall slå en spik, och har hört att den här hammaren är bäst." - och du istället rekommenderar en annan hammare.

Gentlernen:

Apple har dock en ful ovana att bricka din telefon via Internet om de upptäcker att du jailbreakat den. Jag skulle inte vilja ta den risken med något jag betalat flera tusen för.

Man får se till att hålla sig lite kall när det kommer nya uppdateringar. Och kolla vad som skrivs om dem i relevanta forum. Precis som med flashade spelkonsoller. Men risken finns ju helt klart där hur väluppdaterad man än är.


   
SvaraCitera

Buddah:

Detta scenario var väl mer: "Jag skall slå en spik, och har hört att den här hammaren är bäst." - och du istället rekommenderar en annan hammare.

Nja, produkten han är ute efter gör inte det han efterfrågar om han inte modifierar den på ett sätt som kan leda till att den helt utan förvarning slutar fungera permanent, och även om han tar den risken gör den det sämre än produkter gjorda för ändamålet.

Såg vs. hammare kanske är lite långsökt; vad sägs om kofot vs. hammare?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Buddah:

Precis som med flashade spelkonsoller.

Finns det någon konsoltillverkare som faktiskt förstör en konsoll permanent om de upptäcker att den blivit modifierad? Apple är de enda jag hört talas om gör så.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Finns det någon konsoltillverkare som faktiskt förstör en konsoll permanent om de upptäcker att den blivit modifierad? Apple är de enda jag hört talas om gör så.

Microsoft låser ju din konsoll från Xbox Live om de upptäcker att den är flashad. Du kan använda den men inte köra online då.

Gentlernen:

Nja, produkten han är ute efter gör inte det han efterfrågar om han inte modifierar den på ett sätt som kan leda till att den helt utan förvarning slutar fungera permanent, och även om han tar den risken gör den det sämre än produkter gjorda för ändamålet.

Dock så har ju trådskaparen inte berättat om vad han vill att telefonen skall göra.


   
SvaraCitera

Buddah:

Microsoft låser ju din konsoll från Xbox Live om de upptäcker att den är flashad. Du kan använda den men inte köra online då.

På så vis. Det är ju i alla fall bättre, och jag kan tänka mig att de har någon sorts rättfärdigande i stil med "men annars kan folk fuska/bli out of sync/whatever på onlinespel" också då. Där finns det ju åtminstone tekniska skäl (antag t ex att nätverksstacken modifierats,) även om de är tunna.

Men nu ska jag inte tjata om en massa OT-saker här.


   
SvaraCitera

Buddah:

Dock så har ju trådskaparen inte berättat om vad han vill att telefonen skall göra.

Han vill jailbreaka den, alltså vill han antingen köra program som inte godkänts av Apple, eller kunna multitaska.


   
SvaraCitera