Aviseringar
Rensa alla

Last Week Tonight with John Oliver: Abortion Laws (HBO)


Ämnesstartare


Så vad tycker ni?

Blir nästan lite galen på hur det ser ut i USA. Men kolla snälla igenom hela videon. Den är väldigt intressant.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Själv tycker jag att det ska vara helt lagligt. Men också helt möjligt att kunna ha abort. Och inte som det är i vissa stater i USA.


   
SvaraCitera

MaximusPrime: Most


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
time
 time

Any, såklart.


   
SvaraCitera

Eller vadå, räknas inte antal veckor som "a circumstance" i det här fallet?


   
SvaraCitera
time
 time

Niklas:
Eller vadå, räknas inte antal veckor som "a circumstance" i det här fallet?

Nej, det borde det inte göra. 


   
SvaraCitera

time:

Nej, det borde det inte göra. 

Hmm, okej. Så vad det egentligen handlar om är huruvida kvinnan som vill göra abort måste ha en giltig anledning eller inte, och vilka anledningar som då accepteras? 


   
SvaraCitera
time
 time

Niklas:

Hmm, okej. Så vad det egentligen handlar om är huruvida kvinnan som vill göra abort måste ha en giltig anledning eller inte, och vilka anledningar som då accepteras? 

Ja, precis. De mest restriktiva abortlagarna man hittar är de som bara tillåter abort vid fara för kvinnans liv eller efter en våldtäkt, sen finns det några länder som förstås inte tillåter abort alls.

abort.png


   
SvaraCitera

time:

Ja, precis. De mest restriktiva abortlagarna man hittar är de som bara tillåter abort vid fara för kvinnans liv eller efter en våldtäkt, sen finns det några länder som förstås inte tillåter abort alls.

abort.png

Okej. Hittade en bra karta över det på Wikipedia:

Intressant förövrigt att de två republikanska kandidaterna förutom Trump vill förändra USA från att tillåta oavsett anledning till att bli lika strikt som Chile, dvs helt förbjudet.


   
SvaraCitera
time
 time

Niklas: Intressant förövrigt att de två republikanska kandidaterna förutom Trump vill förändra USA från att tillåta oavsett anledning till att bli lika strikt som Chile, dvs helt förbjudet.

Mm, konservatism och att inskränka på kvinnofrågor brukar gå hand i hand. Är nästan så pass radikal att jag inte tycker män bör få lagstifta i abortfrågor, men det får man väl inte säga i det här landet.


   
SvaraCitera
mynona

MaximusPrime: Any

Oavsett omständigheter har ingen rätt att tvinga en människa att gå igenom en nio månader lång graviditet och förlossning mot dens vilja. 

Det är också destruktivt för allmän rättvisekänsla att kvinnan mot sin vilja ska få gå igenom ovanstående medan mannen glatt kan fortsätta leva sitt liv som vanligt. 

Niklas: Most

Nyfiken på hur du menar? 


   
SvaraCitera

time:

Mm, konservatism och att inskränka på kvinnofrågor brukar gå hand i hand. Är nästan så pass radikal att jag inte tycker män bör få lagstifta i abortfrågor, men det får man väl inte säga i det här landet.

Det är väl snarare en religiös syn på livet som ligger bakom. Eller ja, det är det som ligger bakom. Det är bara att se debatter och hur de motiverar sin position. Rubio exempelvis talar om att varje foster ska ha rätt till samma chans att få ett liv, oavsett om livet börjat under hemska eller våldsamma omständigheter, eftersom det inte är något fostret valt. "Kvinnans rätt till sin egen kropp" är ju helt irrelevant för dem.


   
SvaraCitera
mynona

time: Är nästan så pass radikal att jag inte tycker män bör få lagstifta i abortfrågor, men det får man väl inte säga i det här landet.

Jag är likadan (även om jag vägrar att ge efter för de känslorna). När män talar om abort verkar det alltid handla om "Vad ska definieras som ett liv?" och inte om graviditet och förlossning, som för mig är vad som avgör saken. 


   
SvaraCitera

mynona: Nyfiken på hur du menar?

Antog att antalet veckor in i graviditeten var en sådan omständighet, vilket det inte var tydligen. 


   
SvaraCitera