Aviseringar
Rensa alla

låt oss säga att jag..


Ämnesstartare

producerar egen musik som jag laddar upp hos flera stora bittorrent trackers, exempelvis the pirate bay, extratorrent, HD-space o.s.v. 

senare blir min musik känd, och jag får erbjudanden från skivbolag.. kommer de straffa mig för musik jag själv har läckt innan jag ens skrev kontrakt? 


   
Citera
Ämnesetiketter

Om du får erbjudande från skivbolag som är pengakåta kommer de att ta bort allt sånt.

Ifall du inte berättar och de sen kommer på dig kommer de att straffa dig. (om du sålt rättigheterna till din musik till dem).

GISSAR JAG, JAG ÄR INGEN JURIST LOL?! Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ah de äger ju din musik till en viss del då. Men det är nog flera artister som börjat på det viset. Du får väl se till att inte ge skivbolaget musik du innan spridit kanske.


   
SvaraCitera

Fast du kommer aldrig sälja din rättigheter till ett skivbolag... För skivbolagen har inga jävla pengar... Så det är lugnt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan starta ett eget skivbolag när storhitarna har läckt.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller så tar jag risken helt enkelt. Men får ju förklara läget där innan kontraktet skrivs. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: kommer de straffa mig för musik jag själv har läckt innan jag ens skrev kontrakt?

Eftersom du gjorde det innan du fick ett kontraktuellt förhållande med skivbolaget kan de ej straffa det, däremot kan avtalet bli utan verkan eller jämkas med hjälp av diverse principer om du inte berättade det innan ni skrev kontraktet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ah de äger ju din musik till en viss del då.

fan va bra att du kan svara på juridiska frågor med sådan träffsäkerhet och sakkunnighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järnis: Eftersom du gjorde det innan du fick ett kontraktuellt förhållande med skivbolaget kan de ej straffa det, däremot kan avtalet bli utan verkan eller jämkas med hjälp av diverse principer om du inte berättade det innan ni skrev kontraktet.

Tack! Tänker definitivt berätta hur det ligger till innan det eventuella kontraktet skrivs. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Tack! Tänker definitivt berätta hur det ligger till innan det eventuella kontraktet skrivs. 

Då kan de ej göra något öht. Ni har inget avtalsförhållande innan ni binder er och således finns det heller ingen begränsning av ditt förfogande av dina immateriella rättigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järnis:

fan va bra att du kan svara på juridiska frågor med sådan träffsäkerhet och sakkunnighet.

fan vad bra att du fortfarande känner ett behov att trycka ned folk pga det tyder ju på att du mår dåligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nä uh men ah du började så du får skylla dig själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

fan vad bra att du fortfarande känner ett behov att trycka ned folk pga det tyder ju på att du mår dåligt

Är det bra att han mår dåligt? : / 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Är det bra att han mår dåligt? : / 

skit ska skit ha vare någon klok människa som sjöng

(och nä men hn får ta och lära sig att bete sig)


   
SvaraCitera

jag tänker mig att skivkontrak skrivs på att man ska producera musik. har man någorlunda kända låtar innan skivkontrakt kommer man ju så klart inte behöva att de ingår i ens deal med ett skivbolag. sedan är det så att man äger sin egen musik tror jag. till skillnad från om du är en författare för en tvserie.


   
SvaraCitera