Aviseringar
Rensa alla

Låt oss tala om antidepressiva


24/7
 24/7
Ämnesstartare

Här kan vi dela med oss av frågor och erfarenheter av antidepressiva läkemedel.

Jag kan börja: min läkare har sagt att jag borde testa att byta från Paroxetin 40 mg/dag till Sertralin 100 mg/dag. Får ju ingen som helst information om skillnaderna osv av läkare pga dåliga, och vet också att alla reagerar olika på olika mediciner, men har någon erfarenhet av Sertralin? Hiss eller diss?

Kram.


   
Citera

har erfarenheter av fluoxetin, citalopram, sertalin och venlafaxin. just sertralin gav mig en jävla massa blåmärken på benen av någon anledning men det var en ovanlig biverkning tydligen. annars hade den väl lämpad effekt ändå, den där eftertraktade apatin. jag känner mig dock klar med den och skiter i psykiatrin för tillfället.


   
SvaraCitera

tog 250 mg sertralin ett tag, e nere på 100 nu, funkar rätt bra. får typ förhöjd OCD när jag super dock. men annars är det rätt bra.


   
SvaraCitera

har fått andningsproblem av medicinen, ofrivillig hicka och gäspningar och sväljer tungan känsla varje natt


   
SvaraCitera

SSRI suger, har provat sertralin och fluoxetin, har fungerat någorlunda i 1-2 månader sedan har jag blivit sjuk av dem(svettningar, huvudvärk, oförmåga att vara stilla, känsla av att brinna upp, skakningar osv.) och fått sluta.


   
SvaraCitera
24/7
 24/7
Ämnesstartare

ply:
har erfarenheter av fluoxetin, citalopram, sertalin och venlafaxin. just sertralin gav mig en jävla massa blåmärken på benen av någon anledning men det var en ovanlig biverkning tydligen. annars hade den väl lämpad effekt ändå, den där eftertraktade apatin. jag känner mig dock klar med den och skiter i psykiatrin för tillfället.

Vilken passade dig bäst? Går du inte på någon medicin nu? Ps saknar dig! Rodnar


   
SvaraCitera
24/7
 24/7
Ämnesstartare

Maks:
tog 250 mg sertralin ett tag, e nere på 100 nu, funkar rätt bra. får typ förhöjd OCD när jag super dock. men annars är det rätt bra.

Vad fint Hjärta


   
SvaraCitera
24/7
 24/7
Ämnesstartare

Kronotomi:
SSRI suger, har provat sertralin och fluoxetin, har fungerat någorlunda i 1-2 månader sedan har jag blivit sjuk av dem(svettningar, huvudvärk, oförmåga att vara stilla, känsla av att brinna upp, skakningar osv.) och fått sluta.

Har också haft några sådana biverkningar. Känner du att du hellre är utan medicin alltså?


   
SvaraCitera

24/7:

Vilken passade dig bäst? Går du inte på någon medicin nu? Ps saknar dig! Rodnar

hm, den senaste tror jag. venlafaxin. jag tror att den verkade fortast i alla fall. kanske bara kommer ihåg de andra sämre. nä, slutade för typ en månad sedan. saknar allt dig med kära gullviva.


   
SvaraCitera

24/7: Har också haft några sådana biverkningar. Känner du att du hellre är utan medicin alltså?

Ja, blev sjuk och det blev bara värre ju längre det pågick, skall inte använda ssri enligt akutläkare.
Och för den delen så finns det inga bevis som talar för att ssri hjälpt någon någonsin, snarare förvärrar mer, så klarar mig utan.


   
SvaraCitera

Min psykolog för några år sen sa att hon tyckte att jag borde gå till läkare för att få antidepressivt utskrivet. Jag vägrade. Vill inte käka massa skit. Har fortfarande inte provat. Är ganska säker på att hon hade sagt samma sak idag.

 


   
SvaraCitera

fick ingen effekt

betyder det att jag ej mår dåligt på riktigt?


   
SvaraCitera

äter cipralex mot ångest. har mindre ångest så har hjälpt.


   
SvaraCitera

Diss. Eller visst, när jag har varit som allra sämst och tankarna bara gått på att livet är meningslöst och att jag inte borde leva var det väl positivt att döva känslorna, men till slut kändes det som att jag inte kände någonting, allting var platt. Testat sertralin i två omgångar, när jag var cirka 13 och vid 21. Förlorade även all sexuell lust och kändes nästan som att jag tappade känseln nertill, och var helt omöjligt att få orgasm. (Märkte detta andra omgången, var ej sexuellt aktiv första) Samt ingen aptit, vilket gjorde att jag ofta lät bli att äta för att maten inte smakade gott, råkade gå ner i vikt och blev mycket svag i kroppen, beror kanske på att jag var nere på 40 kilo men mådde inte kroppsligt bra. 

Jag har testat Sertralin, Mirtazapin, Venlafaxin och några andra ångestdämpande medel som jag glömt va de heter nu och ångrar att jag började medicineras. Jag borde ha gått ut, jag borde ha ätit bra och satsat på KBT (Samt rensa upp mitt liv på sådant som bidrar med mer negativ än positiv energi, typ dåliga vänner.) , nu äter jag venlafaxin mot min vilja för att jag ej klarat av utsättningsbiverkningarna. Måste verkligen ha med venlafaxin överallt typ, skulle jag åka iväg ett dygn och glömma att ta min dagliga tablett blir jag helt konstig, kan inte alls kontrollera mig själv och mår riktigt jävla dåligt, gråter och får för mig saker. (Jag mår sämre utan medicinen nu - än vad jag gjorde när jag började)


   
SvaraCitera

Gick ett år på Cipralex mot min cyklotomi. Det blev inte perfekt men way bättre.


   
SvaraCitera