Aviseringar
Rensa alla

Låt oss tala om antidepressiva


jag hatar det pga mitt ex tog det och det var den enda främsta till att han gjorde slut. alltså att han blev helt avtrubbad, känslokall, apatisk. han var inte sig själv längre, visste inte vad han ville lr hur han kände. det förstörde honom totalt och han förlorade hela sitt känsloliv. han var medveten om det, men han kunde liksom inte göra nåt åt det. så jävla sorgligt. det funkar säkert bättre för andra men för honom var det en skitdålig lösning. enda det hjälpte va typ att han kunde fokusera bättre, funkade bra på jobbet osv. men socialt blev han typ som en vägg.


   
SvaraCitera

24/7: Här kan vi dela med oss av frågor och erfarenheter av antidepressiva läkemedel.

Ok, jag tar SSRI och har inga biverkningar osv. Fungera väldigt bra för mig. Har Cipralex...


   
SvaraCitera

FruLiten: Förlorade även all sexuell lust och kändes nästan som att jag tappade känseln nertill, och var helt omöjligt att få orgasm

detta hade jag också problem med första vändan. nu andra omgången har det gått över.

blir muntorr dock. har astmamedicin som dessutom har samma biverkning=ingen hit. men tar hand om mina tänder så går bra ändå


   
SvaraCitera

materialarn:
Min psykolog för några år sen sa att hon tyckte att jag borde gå till läkare för att få antidepressivt utskrivet. Jag vägrade. Vill inte käka massa skit. Har fortfarande inte provat. Är ganska säker på att hon hade sagt samma sak idag. 

hade samma inställning. tänkte att om jag åt mediciner betydde det att det var fel på mig, att jag var sjuk etc, men det är inte medicinerna som är problemet utan symptomen.


   
SvaraCitera

kollade på ngn propagandaserie mot ssri, har för mig att de sa på den att cipralex var den "snällaste" ssri:n. dvs minst biverkningar allt som allt.


   
SvaraCitera

svårt att be andra om råd när det gäller ssri, med tanke på att det är väldigt individuellt, både med sorter och doseringar. som det ser ut nu så är det trial and error som gäller för att hitta något som fungerar, så se till att om du får det utskrivet, få uppföljningsbesök inbokat direkt. och ha i åtanke att under insättningen så hjälper de i regel inte, då gör de ofta situationen värre, men det går över efter någon vecka i regel. uppföljning brukar kunna göras efter 3-4 veckor eller något, men ibland väntar de lite längre än så, vilket jag är skeptisk till. men det behöver väl inte vara en dålig sak heller, om du känner att du har den tiden att lägga ner. kan ju ge en mer riktig bild av hur det ligger till, även om det ju även tar längre tid.


   
SvaraCitera

det var dock fortfarande livsfarligt och man tog livet av sig och blev inte ledsen när ens anhöriga dog och man gjorde slut med sin partner. 

det var en spännande "dokumentärserie"


   
SvaraCitera

jag har fått förslaget flera gånger av min psykolog men har aldrig velat ta medicin. inte ens när jag mådde som sämst... jag ville ge terapi en chans. det funkar just nu i alla fall, har en bra psykoterapeut.

har en kompis som gick på ssri, minns att han mådde bättre av det för det hjälpte honom lixom på traven till ett bättre mående och sen kunde han trappa ner/sluta. jag vet inte hur det är för honom just nu.

en annan kompis är bipolär och gick på antiepileptika en period, hon blev typ grå rent känslomässigt istället för upp- och nergångarna, fick dåligt minne och kände sig inte som sig själv osv. hon har slutat med medicineringen just nu och väntar på gruppterapi. 

ssri är inte magi som gör att man helt plötsligt blir en lycklig och glad människa, tack och lov (skulle jag vilja säga). man måste kombinera det med motivation, terapi etc.


   
SvaraCitera
reben

fick ssri utskrivet vid första samtal med psykiater utan att egentligen ta reda på om jag va deprimerad elr inte. "aha du säger du mår dåligt, skriver ut denna tablett så ses vi om en månad" min erfarenhet e att d skrivs ut för lättvindigt o terapi borde va prio 1. tog dom 1 halvår pga tänkte att min läkare hade rätt för jag visste inget. sen träffade annan läkare som undrade hur fan den tidigare tänkt. va ej deprimerad =)


   
SvaraCitera
Lounge

har haft fluoxetin och sertralin, i olika mängder, nu käkar jag anafranil 150 mg. dock främst mot ångest, trots att jag också har dystymi. det funkar väll okej mot ångest, svårt att jämföra innan och efter, men är inget revolutionerande. kanske hade varit mer deprimerad om jag ej käkade. ska snart börja med buspiron i kombination med anafranilet.. återstår att se hur det blir


   
SvaraCitera

choklad, glass, cigg, chips, goda vänner. 


   
SvaraCitera
24/7
 24/7
Ämnesstartare

Wow ingen jättepositiv reaktion på SSRI överhuvudtaget. Men som sagt, fungerar olika på alla, beror väl på vad man vill uppnå också. 

Vi har en uppföljning om tre veckor och jag ska ringa om jag inte mår bra iallafall. Kombinerar även medicinen med psykologsamtal. Hoping for the best liksom! 

En ska helst inte dricka alkohol när man äter SSRI va? Min läkare har inte sagt något men har hört talas om det.


   
SvaraCitera

24/7: Wow ingen jättepositiv reaktion på SSRI överhuvudtaget. Men som sagt, fungerar olika på alla, beror väl på vad man vill uppnå också.

honolulu: har en kompis som gick på ssri, minns att han mådde bättre av det för det hjälpte honom lixom på traven till ett bättre mående och sen kunde han trappa ner/sluta. jag vet inte hur det är för honom just nu.

jo!!

det verkar ju som att det är biverkningarna som är bajz


   
SvaraCitera

24/7: En ska helst inte dricka alkohol när man äter SSRI va? Min läkare har inte sagt något men har hört talas om det.

Har haft mina absolut värsta fyllor på anti-depp 🙁 Fick inte riktigt någon information om alkohol och SSRI heller när jag fick det utskrivet och hade en del snefyllor och var för trög för att förstå att jag borde låta bli alkoholen. Förra gången jag söp till det på ssri fick jag akut ringa till psykmottagningen för att jag var övertygad om att jag skulle ta mitt liv. Är inte självmordsbenägen annars. Har inte druckit sen dess, är snart två år sen. 

Säkert inte samma effekt för alla, dessutom hade jag en ovana att alltid råka bli för full - dricker man mindre mängder och inte gör som mig kanske det kan gå, men rekommenderar inte det. 

Upplevde också att bakfyllorna blev mycket mer intensiva än innan jag började på ssri.


   
SvaraCitera

reben:
fick ssri utskrivet vid första samtal med psykiater utan att egentligen ta reda på om jag va deprimerad elr inte. "aha du säger du mår dåligt, skriver ut denna tablett så ses vi om en månad" min erfarenhet e att d skrivs ut för lättvindigt o terapi borde va prio 1. tog dom 1 halvår pga tänkte att min läkare hade rätt för jag visste inget. sen träffade annan läkare som undrade hur fan den tidigare tänkt. va ej deprimerad =)

håller med om att terapi bör va prio 1. blir så irriterad över att de gör det så enkelt för sig å ba "här svälj piller varsågod" utan att egentligen undersöka problemet å se om det går att lösa på 'naturlig' väg
Ledsen


   
SvaraCitera