Forumet - LCHF-metoden

LCHF-metoden

397 0 32
Jag har länge funderat på LCHF-metoden (5 % kolhydrater, 65-70 % fett, 25-30 % protein).

Vad exakt är kolhydrater?
Hur räknar jag ut procenten av vad jag äter (är det per dag eller)?

Fett och protein finns ju i kött, fisk och ägg. Men kolhydrater är ju pasta, ris, potatis samt bröd. Ska man bara äta kött, fisk och ägg?

Hur undviker jag allt socker? Jag tycker allt verka innehålla socker.

Har ni tips på några bra sidor om LCHF-metoden med förslag på maträtter? Jag har ingen fantasi.
BANTA MED BORRMODELLEN - GÅ NER TRETTIO JÄVLA KILO

Allt du behöver är rätt mycket heroin och en såg. Lås in dig i din lägenhet och följ våra enkla anvisningar:

1. Ta heroinet
2. Såga av dej benen

Men kom ihåg att det är lättast att såga av benen precis där de sitter fast vid kroppen. Där behöver man bara såga en liten bit, sen kan man rycka av benen.

Lycka till!
1. Alla såna där metoder är bullshit. Kalorier är kalorier, och kroppen tar alltid det som den för tillfället har mest tillgängligt. I efterhand kommer den att göra upp med sig själv för att återställa glykogen och kreatinin-balanserna till det normala, vilket i princip alltid sker på bekostnad av fettdepåerna, eftersom de är vår största energireserv.

2. Det är inte en bra idé att minska så drastiskt på kolhydraterna. Fettkatabolismen skruvas ner om det inte finns kolhydrater som hjälper till att driva citronsyracykeln, och proteiner är inte en effektiv energigivare.

Så:

Lita ALDRIG på en speciell dietmetod. De flesta sådana kan ha jobbiga komplikationer som bieffekt, och de är inte ett dugg mer effektiva än att bara skära ner på kcal-intaget och skruva upp kcal-åtgången.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -


Dhagor:

Lita ALDRIG på en speciell dietmetod.


Eller ja, rice diet har ju iofs visat sig väldigt effektivt, men hyponatrimi är inte att leka med om du inte lider av så högt blodtryck att dina artärer är på gränsen till att sprängas. [rolleyes]
Ok. [tired]

Jag är seriös.

Den här metoden förespråkar även min lärare. Alltså håll mig borta från kolhydrater som pasta, ris och potatis (eller de få ggr jag ska äta det så 2 dl pasta eller ris, samt 1 potatis).

Hon säger även att man kan äta allt men inte alltid.

Jag åt i varje fall massor av nyttigheter idag. Till frukost Havre Fras med mjölk. Två äpplen några timmar senare. Sist men inte minst, en stor portion sallad + ett knäckebröd och 1 glas mjölk. [bigsmile]

Spana också in:

Jag har ingen aning om vad Havra Fras innehåller, förutom att den är nyckelhålsmärkt.

Knäckebrödet jag har består av mycket fiber.

Nej, lärare är inte allvetare men jag har också hört från andra, på tv och liknande att den här metoden fungerar.

Min tanke är att egentligen äta ägg och bacon till frukost (men kände att jag måste få slut på Havre Fras paketet också).

Knäckebrödet är även min ersättare till bröd.

Jag vet som sagt inte vad som innehåller kolhydrater och inte (förutom pasta, ris och potatis då). Men jag har en bok som jag få ta och läsa vidare i.

Tills vidare få jag försöka hålla mig till självklara saker.

Att inte äta godis, glass, kakor och liknande är dock en början! [wink]
Rebecka90:

Nej, lärare är inte allvetare men jag har också hört från andra, på tv och liknande att den här metoden fungerar.


Den fungerar, men det gör även flygvärdinnedieten, banandieten, stoppa-fingrarna-långt-bak-i-halsen-dieten etc. De flesta fungerar, frågan är hur nyttiga de är och varför man väljer dem.
Ingen diet har några speciella fettförbrännande egenskaper utan alla dieter går ut på att man ska äta mindre mat. I det här fallet är det meningen att mycket fett och inga kolhydrater ska göra dig så spyfärdigt mätt att du rullar runt i kramper innan du fått i dig för mycket.

Rebecka90:

Att inte äta godis, glass, kakor och liknande är dock en början!


Har du försökt gå ner i vikt förut? Att göra just det där hjälper faktiskt för många, särskilt i ung ålder.
Rebecka90:

Jag har länge funderat på LCHF-metoden (5 % kolhydrater, 65-70 % fett, 25-30 % protein).


Vet inte vad LCHF-metoden är för något, men det låter i princip som att den går ut på att ställa om kroppen från sockerförbränning till fettförbränning. De "metoderna" (GI, Atkins osv) funkar i regel väldigt bra, men man måste läsa in sig ganska mycket på hur de fungerar för de funkar bara så länge man gör rätt.

En karl vid namn Ola Lauritzson har förklarat det ganska bra och har tillsammans Ulrika Davidsson skrivit flera kokböcker med recept och info.

Alla dieter går ju ut på att göra av med mer kalorier än du får in, men istället för att ta in färre kalorier (som kaninmatsdiet) så går metoden ut på att du gör av med fler genom att anpassa kroppen till fettförbränning. Då är det lättare att hålla vikten efteråt, du förlorar inte muskler, blodsockerhalten hålls på bättre nivå så att sötsuget minskar och så vidare. Plus att man äter väldigt gott och får äta sig mätt.

Men det är viktigt att antingen hålla den fullt ut, det funkar inte om man gör det halvdant.
Dhagor:

I efterhand kommer den att göra upp med sig själv för att återställa glykogen och kreatinin-balanserna till det normala, vilket i princip alltid sker på bekostnad av fettdepåerna, eftersom de är vår största energireserv.


Hur skulle kroppen kunna tillverka kreatin av fettdepåerna menar du?
För att bränna fett krävs kolhydrater, 5% kan lika gärna avrundas till noll. Du behöver snarare 50%. Ät rätt (varierat och regelbundet) så blir du fräschast och det kommer bli lätt som en plätt att låta bli socker.

Dock är det lätt att äta för små portioner och man tror man ätit rätt och är sugen på socker ändå. Öka på mängden mat i målen isf.

Och det är klart metoden fungerar, men du kan inte leva på att följa den hela livet, då kommer du inte klara av vardagen, kroppen behöver kolhydrater. När glykogenlagret matttas ut mattas du ut. Du blir tvungen att börja äta vanligt igen och suget efter snabba kolhydrater kommer vara jättestort, på nolltid går du upp de kilona du gått ner, om inte lite till.

Mitt förslag är därför att tokdissa LHCF.
saromosh:

När glykogenlagret matttas ut mattas du ut. Du blir tvungen att börja äta vanligt igen och suget efter snabba kolhydrater kommer vara jättestort, på nolltid går du upp de kilona du gått ner, om inte lite till.


Går inte det över när man börjar bränna ketoner?

Hursomhelst; Jag är helt övertygad om att att LCHF fungerar som bantningsmetod men att den inte är vidare värst bra för kroppen.
Den är motsatsen till vad livsmedelsverket förespråkar och den saknar ordentliga studier om huruvida den skulle vara nyttig.

Prova på om du vill, men jag skulle tro att det blir både tråkigt, jobbigt, tröttsamt och inte minst skadligt.

GI - är något jag själv skulle rekommendera. Istället! [rolleyes]
Tack för alla svar!

Jo, jag vet att jag måste röra mig för att gå ner i vikt. Men det krävs ju rätt kost också.

Jag har egentligen noll koll på vad som är bra förutom saker som att snask är dåligt och grönt är bra.

Vad går GI-metoden ut på?

Jag försöker köpa nykelhålsmärkt mat, är det bra eller dåligt?

Jag har inte tänkt att motionera eller förbränna som en atlet (vilket gör att jag fundera på om kolhydraterna missgynnar mig).

Jag har inga problem med skriva upp vad jag äter eller liknande. Mitt största problem är att hålla tider och att jag inte har lust att räkna några kalorier.

Skolsköterskan sa att jag kunde göra en bärdryck (smoothie) då jag är så sötsugen att jag fundera på att norpa choklad. Men jag har ingen aning om hur man gör en smoothie och dessutom tycker jag det verkar finnas ont om bär.
Så jag har köpt jordgubbsfil, inte tagit något ännu då jag inte fått något sötsug ännu men är jordgubbsfil dåligt alternativ till smoothie?
Rebecka90:

Jo, jag vet att jag måste röra mig för att gå ner i vikt. Men det krävs ju rätt kost också.


Det behöver du inte alls, det enda som krävs är att du får i dig mindre kalorier än vad du gör av med. Men fysiskt aktivitet gör ju så att du förbrukar mer energi och har hälsofördelar så visst är det att rekomendera.

Rebecka90:

Vad går GI-metoden ut på?


Att kolhydraterna man äter ska ha ett lågt GI-värde, alltså att de ska tas upp långsamt och ge en långvarig förhöjning av blodsockernivåerna.

Rebecka90:

Jag försöker köpa nykelhålsmärkt mat, är det bra eller dåligt?


Det är väl generellt sätt bra för de flesta, men så länge du inte ligger på kaloriunderskott så kommer du inte gå ner.

Rebecka90:

Jag har inga problem med skriva upp vad jag äter eller liknande. Mitt största problem är att hålla tider och att jag inte har lust att räkna några kalorier.


Varför vill du inte räkna kalorier?
z i n:

Hur skulle kroppen kunna tillverka kreatin av fettdepåerna menar du?


Jag har tenta i bland annat det här på onsdag, så om du är intresserad kan jag skriva ett väldigt mycket mer ingående svar, men jag tar det inte så djupt nu. Öhm, det första jag ska nämna är att "kreatin" i dagligt tal inte är samma sak som kreatin. Vanligt kreatin är inte så fysiologiskt intressant. Det är fosforylerat kreatin som är energigivande, och vägen från fett till energi bunden i kreatin går i typ 4 steg.

Alla kolhydrater som inte förbrukas omedelbart, eller som behövs för att hålla blodet isoglykemiskt, omvandlas till fett och lagras in i adipocyter i kroppen. När kroppen snabbt behöver mer energi frisätts signalsubstanser (ex. katekolaminer, glukagon, metylxantianer osv.) som binder till en G-protein-medierad receptor, vilket inducerar en kaskadreaktion där en massa cykliskt AMP bildas som binder till ett kinas, som foasforylerar ett annat kinas... något om intracellulärt kalcium... osv. Det är sjukt många delsteg som jag ännu inte orkat lära mig. Tillslut aktiveras iaf ett lipasenzym, som bryter ner triglycerider (fett) till två typer av subenheter, och härifrån tar det två olika vägar, men slutdestinationen är den samma. Det första som bildas är glycerol. Det är en alkohol som kan brytas ned i glykolysen, och bildar puryvat som kan gå in i citronsyracykeln. De fria fettsyrorna (3 st) beta-oxideras och släpps därefter in i citronsyracykeln med. Det var två steg. Det tredje steget sker sammankopplat med citronsyracykeln. Väteprotoner frigörs från molekylerna i citronsyracykeln, och koncentrationsgradienter som uppstår (det här sker över ett mitokondriemembran) driver ett F0F1-komplex som utnyttjar rörelseenergin från protonströmmen för att fosforylera ADP till ATP.

Det fjärde steget är att förflytta en fosfatgrupp från ATP till kreatinet. Detta sker med hjälp av enzymet kreatinfosfokinas, enligt reaktionen ATP+Cr-->ADP+PCr.

Under anaeroba förhållanden aktiveras ensymet kreatinkinas, som vänder reaktionen åt andra hållet. Kreatintillskott är alltså vettigt om man tränar anaerobt, och om träningen är väldigt intensiv, men för dynamisk (eller lågintensiv aerob) träning är det bara dyrare än druvsocker, och typ lika bra. Det är procentuellt väldigt få av alla som tränar som behöver det tillskottet.

Men det är iaf hur fett laddar kreatinet.
Dhagor:

Öhm, det första jag ska nämna är att "kreatin" i dagligt tal inte är samma sak som kreatin.


Vad menar du? Att man ofta slarvar och säger kreatin när man menar kreatinfosfat?

Men aja, såg att du hade skrivit kreatinin men jag läste det som kreatin. Fast egentligen borde det väl stå kreatinfosfat?

Hm, jag tycker det här blev rätt så förvirrande nu ;/ Vad har detta ens med LCHF att göra?

Dhagor:

Vanligt kreatin är inte så fysiologiskt intressant. Det är fosforylerat kreatin som är energigivande, och vägen från fett till energi bunden i kreatin går i typ 4 steg.


Ja då är jag med på vad du menar. [y]

Dhagor:

2. Det är inte en bra idé att minska så drastiskt på kolhydraterna. Fettkatabolismen skruvas ner om det inte finns kolhydrater som hjälper till att driva citronsyracykeln, och proteiner är inte en effektiv energigivare.


Okej, fler frågor. [crazy]

Vilka kolhydrater är det som hjälper till att driva citronsyracykeln och vad menar du med att proteiner inte är effektiva energigivare?

Dhagor:

Under anaeroba förhållanden aktiveras ensymet kreatinkinas, som vänder reaktionen åt andra hållet. Kreatintillskott är alltså vettigt om man tränar anaerobt, och om träningen är väldigt intensiv, men för dynamisk (eller lågintensiv aerob) träning är det bara dyrare än druvsocker, och typ lika bra. Det är procentuellt väldigt få av alla som tränar som behöver det tillskottet.


Hm, det vet jag inte om jag håller med om. Anaerob träning kanske inte är sådär jättevanligt men explosiv träning är ju rätt vanligt. Och sedan är det klart att man inte behöver ta ett tillskott för att träningen ska ge något, men det kan ju förbättra resultaten för en del.
z i n:

Vad har detta ens med LCHF att göra?


Jag menade bara att det inte tjänar så mycket till att välja mellan kolhydrater och fett. Allt tas från fettet till slut ändå, eftersom kroppen vill upprätthålla en konstant nivå av kreatinfosfat och glykogen, så oavsett vad det är du bränner för tillfället så kommer det ändå att tas från fettdepåerna till slut.

z i n:

Men aja, såg att du hade skrivit kreatinin men jag läste det som kreatin. Fast egentligen borde det väl stå kreatinfosfat?


Mjo, egentligen. Men det tar mycket längre tid att säga. [blush]

z i n:

Vilka kolhydrater är det som hjälper till att driva citronsyracykeln och vad menar du med att proteiner inte är effektiva energigivare?


Jag var rädd för att du skulle fråga det. Ska se om jag kommer ihåg alla.

Det som går in är puryvat. Det omvandlas till Coenzym A, som tillsammans med oxalacetat omvandlas till citrat, som omvandlas till isocitrat, som omvandlas till keto... äh, jag fuskar.

Image

Allt som går in omvandlas först till Coenzym A iaf, genom olika processer beroende på vad det är som ska brytas ned.

Proteinkatabolismen är mycket krångligare och mer energikrävande än katabolism av socker, fett och alkohol, och katabolismen tar alltid det som för tillfället är lättast att använda. En del protein kommer hela tiden att brytas ner, men det går långsammare. Sen kan inte alla aminosyror användas, och det bildas en massa reaktiva metaboliter som kroppen inte vill ackumulera. Så så länge det finns annat att tillgå för att möta energibehovet kommer cellerna att välja bort aminosyrorna som energikälla.

z i n:

Hm, det vet jag inte om jag håller med om. Anaerob träning kanske inte är sådär jättevanligt men explosiv träning är ju rätt vanligt.


Vi har fler anaeroba alternativ (typ mjölksyra) och kreatinfosfatreserven är ganska stor. Så länge man inte ligger på max flera minuter i sträck med endast några minuters vila emellanåt klarar sig kroppen på de reserver som redan finns och ständigt bildas. Men det är klart, inom vissa sporter är det en fördel. Många ishockeyspelare t.ex. har fördel av att såna tillskott.

z i n:

Och sedan är det klart att man inte behöver ta ett tillskott för att träningen ska ge något, men det kan ju förbättra resultaten för en del.


Mjo, man förlorar ju inget på att ha extra tillgångar.
z i n:

Att kolhydraterna man äter ska ha ett lågt GI-värde, alltså att de ska tas upp långsamt och ge en långvarig förhöjning av blodsockernivåerna.


Vad och hur vet jag vad som ha lågt GI-värde?

z i n:

Varför vill du inte räkna kalorier?


För att det låter krångligt. Hur tusan räknar jag kalorier? [blush]