Aviseringar
Rensa alla

Legalisera alla droger?


Ämnesstartare

Jag anser att vi bör avkriminalisera eller legalisera alla typer av droger. Varje människa ska få göra vad man vill så länge de inte skadar någon annan. Skadar man någon tar man ansvar för det själv. Hamnar någon i missbruk är detta såklart dåligt, men då ska personerna få vård, hamna på sjukhus, få tala med psykolog - men inte bli stämplade som kriminella och därefter straffade. Personer med missbruk är de så lever på den absoluta botten av samhället. De mest utsatta. Ofta utan jobb, ofta utan någonstans att bo. Att straffa dessa med böter, fängelse och andra sociala straff som en dom innebär är direkt inhumant!  Vi måste sluta stämpla missbrukare som brottslingar. Personerna behöver vård.

Frihet.
Ansvar.
Ta hand om missbrukare - stöt inte ut!

Ska vi avkriminalisera och legalisera användandet av droger?
Motivera ert svar!


   
Citera
Ämnesstartare

aa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, men givetvis ska det förekomma lag om när/var man får använda droger


   
SvaraCitera
Kudhos

Legalisera, sen reglera.


   
SvaraCitera
reben

nä 
motivering överflödig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En avkriminalisering borde ju gå till på så sätt att det istället blir staten som säljer drogerna i systembolag. Att sälja illegalt kan fortfarande vara olagligt. Missbruk kommer fångas in.

Detta leder till att fler människor kan få vård och tas hand om istället för att bli stämplade som brottslingar. Det skulle också göra kriminella gäng livnärar sig på drogförsäljning helt skulle bli utkonkurerade av staten. Staten (vi medborgare) skulle i sin tur kunna tjäna pengar på försäljningen.

Fantastiskt bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Legalisera, sen reglera.

Precis! Staten tar hand om försäljningen. Illegal försäljning förblir olagligt. Staten tjänar pengar. Missbrukare stöts inte ut ur samhället. Kriminella utkonkureras.

reben:
nä 
motivering överflödig

Du tycker om att personer på samhällets botten stämplas som kriminella, får sitta i fängelse, och bara kommer längre och längre bort från samhället, därmed också längre in i missbruk.

Vi ska inte straffa folk som hamnar i missbruk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

njä pga tänker mig att det då blir lättare för ungdomar att komma åt. precis som när korkade föräldrar tror att det är en bra grej att köpa ut åt sin unge så att hen inte kommer att dricka annat. men jag ser ju ändå ett problem med kriminaliseringen och hur vi behandlar missbrukare. roten till missbruk mångas måste vi ju ta itu med känner jag, och den är ju utanförskap, havererande inom vård/skola etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja varför inte, verkar ju fungera för portugal i alla fall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja tack.


   
SvaraCitera
Kudhos

isola:
njä pga tänker mig att det då blir lättare för ungdomar att komma åt. precis som när korkade föräldrar tror att det är en bra grej att köpa ut åt sin unge så att hen inte kommer att dricka annat. men jag ser ju ändå ett problem med kriminaliseringen och hur vi behandlar missbrukare. roten till missbruk mångas måste vi ju ta itu med känner jag, och den är ju utanförskap, havererande inom vård/skola etc.

Tror inte föräldrar ser heroin som samma drog som 3 st 4,5 cider. Och ba " Om alla andra kidsen ska injicera heroin i pungen så MÅSTE ju du också få göra det."

MEN VAD VET JAG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
Legalisera, sen reglera.

lol, aa lycka till med reglering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det handlar inte om pengar, det handlar om frihet !!


   
SvaraCitera
Kudhos

Lonesome Sparrow:

lol, aa lycka till med reglering.

Lol, aa tack för ditt stöd bror. 


   
SvaraCitera