Aviseringar
Rensa alla

Legalisera prostitution?


Ämnesstartare

Greger_EFG:

Endorfiner + immunförsvaret.

De sakerna får som sexet hjälper till kan du få av andra aktiviteter.

Greger_EFG:

Och för njutning, det kan du inte motbevisa, hur mycket du än försöker.

Njutningen är något som tillkommer då kroppen mår bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Legalize it(man) (Du röstade på detta alternativ)

Väl skrivit greger!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det är precis det som är hans poäng...

Han skrev "Ingen kan uttnyttja hororna om de har lagen på sin sida", typ, vilket är bullshit. Jag läste genom vad jag själv skrev och ja, jag uttryckte mig lite fel. Det jag menar är att bara för att något legalt så betyder det inte att uttnyttjandet skulle sluta.

Åtta:

Varför skulle förfrågan på barnprostituerade öka bara därför att staten tillhandahöll (vuxna) prostituerade?

Idag så är många av trafficking offren över 18 (eller åtminstone över 15-16 år) men ser ut att vara yngre, om staten skulle legalisera prostitution skulle ju även "sådana som vill" som dessutom ser yngre ut kunna prostituera sig lagligt, på så vis skulle maffian vara tvungen att hitta nya inkomstkällor och självfallet använder de ju barn isådanafall, då efterfrågan finns.

Åtta:

Det är som att säga att bara därför att Coop började sälja porrfilmer så skulle folk börja köpa mer äggplanta på ICA.

Åh vad jag tycker om när mods använder sig att samma typ av patetiska argument som mods att sagt åt mig och andra att inte använda oss av (och typ varnat om varning). Hail UMs mods.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

immunförsvaret

Ja, AIDS hjälper ju immunförsvaret.

Och att jämföra sex med massage... Ja, du.[rolleyes]


   
SvaraCitera
Åtta

Imoon:

Det jag menar är att bara för att något legalt så betyder det inte att uttnyttjandet skulle sluta.

Nej, givetvis inte. Men om det skulle minska så ser jag ingen anledning till att man av någon sorts pliktmoral känner sig nödgad att inte föra igenom en åtgärd som faktiskt kan ha en positivt effekt.

Imoon:

Åh vad jag tycker om när mods använder sig att samma typ av patetiska argument som mods att sagt åt mig och andra att inte använda oss av

Ursäkta? För det första så har min moderatorstatus ingenting med mina åsikter eller min diskussionsteknik att göra. För det andra så företräder jag inte UMs moderatorkår när jag debatterar någonting, även om jag har ett orange M vid mitt namn. Och slutligen så var det ju du som började föra fram ett argument med premisser som är orelaterade till dess slutsatser.

Imoon:

på så vis skulle maffian vara tvungen att hitta nya inkomstkällor och självfallet använder de ju barn isådanafall, då efterfrågan finns.

Men i och med dessa vuxna (lagliga) prostituerade så skulle efterfrågan minska, eller i absolut värsta fall ligga kvar på samma nivå som tidigare. Fler barn skulle absolut inte bli utnyttjade bara därför att staten tillhandahåller vuxna prostituerade. Snarare tvärtom.

Sedan kan du också se det som att om staten tjänar pengar på prostitution (genom skatter och sådant) så finns där en större sporre för staten att göra någonting åt den illegala prostitutionen, då det finns mer pengar för dem att tjäna på så vis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Legalize it(man) (Du röstade på detta alternativ)

1, Jag ser ingen juridisk grund för att förbjuda handel med tjänster.
2, Det är helt omöjligt att upprätthålla den lagen, blir bara löjligt
3, Prostituerade är en utsatt grupp som behöver lagens skydd
4, Prostitution är världens älsta yrke
5, Vuxna människor borde få bestämma formerna för sitt sexliv själva
6, Förbud har visat sig vara helt verkninglöst för att "stoppa" prostitution
7, Trafficking och organiserad brottslighet runt det skulle minska
8, Etc..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

"Jag är en pussy utan åsikt"(resultat) (Du röstade på detta alternativ)

Jag har åsikter, absolut, men jag vet inte säkert om jag stödjer en legalisering. Å ena sidan, som AndyH säger:

AndyH:

5, Vuxna människor borde få bestämma formerna för sitt sexliv själva

Å andra sidan finns det studier från bl.a. Skottland som visar att

AndyH:

6, Förbud har visat sig vara helt verkninglöst för att "stoppa" prostitution7, Trafficking och organiserad brottslighet runt det skulle minska

Det här är helt fel. På de platser där man legaliserat prostitution har både trafficking, missbruk, och våldtäkter ökat drastiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Legalize it(man) (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Och slutligen så var det ju du som började föra fram ett argument med premisser som är orelaterade till dess slutsatser.

Knappast. Efterfrågan på barn är större än den på vuxna. Sen att du har svårt att förstå mina argument är en annan femma.

Kan väl nämna att jag har bekanta som jobbar med traffickingoffer på olika sätt och att jag ofta får höra berättelser, statistik och annan forskning kring trafficking och allt detta visar att barn är mer önskvärda än vuxna.

Åtta:

Fler barn skulle absolut inte bli utnyttjade bara därför att staten tillhandahåller vuxna prostituerade. Snarare tvärtom.

Som sagt, efterfrågan på barn är större än efterfrågan på vuxna. Man beräknar att 1-5% av världens befolkning är aktiva pedofiler, de skulle inte minska för att man på ett lagligt sett fick köpa sex av vuxna. Dessutom vågar och kan vuxna säga ifrån och skydda sig på ett annat sätt än vad barn kan, vuxna med rejält udda böjningar skulle på så sätt kanske tjäna på att köpa sex av maffian som säljer barn än av staten som säljer vuxna.

Åtta:

Sedan kan du också se det som att om staten tjänar pengar på prostitution

Ja och staten skulle definitvt tjäna på att ha 500 barn sittandes på golvet i en källare med nål och tråd och sy fotbollar istället för att köpa fotbollar som skapats av vuxna människor sittandes i ordentliga lokaler och med ordentliga verktyg.

Sen att staten skulle tjäna på att människor sålde sin kropp, hör du inte hur det låter? Sinnessjukt låter det.

En gång i tiden hade jag en vän som sålde sin kropp, med egen vilja. Idag känner jag henne inte längre då hon bor på skyddad adress någonstans i världen gömd från dem som tvingade henne att sälja sig och att vittna falskt om att hon ville det själv. Hon är föga troligt ensam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det här är helt fel. På de platser där man legaliserat prostitution har både trafficking, missbruk, och våldtäkter ökat drastiskt.

Tack. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Du kan lätt få jobb på andra ställen.

/facepalm


   
SvaraCitera
Vision

Jag är väldigt delad kring det där med prostitution. Min ena sida gillar inte att det sitter människor och bestämmer vad vi får, och inte får, göra med våra egna kroppar. Det borde vara upp till den enskilda individen, tycker jag.

Samtidigt är väl också lagen till stor del till för sexhandel som inte är direkt frivillig. Trafficking osv skulle ju då bli ännu lättare att genomföra eftersom att det inte finns något olagligt i det då, förutom faktumet att personerna kanske är hitskickade från Polen med av en pimp som heter Vladimir och kan bli emotsagd. Tänk vad vanligt det skulle bli om lagen togs bort? Vad skulle då kunna fälla svinen som köper sexet? Jag menar, dessa människor kan bara säga att de inte alls visste att de prostituerade inte var detta frivilligt. Jag kan tänka mig att det är i huvudsak därför lagen existerar, och inte för att inkräkta på våra befogenheter som medborgare.

Vid närmare eftertanke är jag nog glad att lagen finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

Min ena sida gillar inte att det sitter människor och bestämmer vad vi får, och inte får, göra med våra egna kroppar. Det borde vara upp till den enskilda individen, tycker jag.

Man får själv sälja sig, men man får inte köpa någon annan.


   
SvaraCitera
Åtta

Imoon:

Efterfrågan på barn är större än den på vuxna.

Det är den säkert, men de två olika sakerna har ingenting med saken att göra.

Prova att tänka innan du svarar den här gången, så kanske du förstår vad jag skriver.

1. Staten börjar tillhandahålla vuxna prostituerade under skyddade former. På så vis får den in högre skatteintäkter som kan användas till att motarbeta den illegala prostitutionen (där bl.a. barn far illa).

2. Efterfrågan på vuxna kanske ökar, i och med att riskerna med att köpa sex minskar - eftersom sexarbetarna givetvis har krav på sig att testa sig för könssjukdomar regelbundet. Tillgången på sexarbetare kan också komma att öka, i och med att arbetsförhållanden blir bättre.

Efterfrågan på barn kommer inte att påverkas, då antalet pedofiler inte ökar bara därför att försäljningsformen av en helt annan vara förändras.

3. Tillgången på barn kommer troligen inte heller att förändras, då staten med sina nya skattepengar (se punkt ett) kan använda mer resurser till att motarbeta de illegala element som söker utnyttja barnen.

Du jämför äpplen och päron. Två varor som inte har med varandra att göra. Börjar staten sälja pansarvagnar till rabatterat pris så kommer inte volvo att sälja fler familjebilar som en följd av detta. Dina premisser stämmer helt enkelt inte.

Imoon:

Sen att staten skulle tjäna på att människor sålde sin kropp, hör du inte hur det låter?

Så du tycker att det är bättre att den organiserade brottsligheten tjänar dessa pengar, och dessutom behandlar sina arbetare sämre?


   
SvaraCitera
Vision

Imoon:

Man får själv sälja sig, men man får inte köpa någon annan.

Detta gör då att det inte går runt, OM det är så att lagen följs till punkt och prickar. Finns det ingen som köper sex är det väl rätt onödigt att utge sig för att sälja tjänsten.


   
SvaraCitera