Aviseringar
Rensa alla

Legalisering av prostitution


Ämnesstartare

Jag anser att det vore för det bästa om man legaliserade prostitution i Sverige. Om man legaliserar det så blir det mycket lättare att kontrollera och reglera det med lagar och bestämmelser. De som vill hålla på med prostitution får göra det. Om någon inte har något emot att ha sex med andra människor för pengar, så varför inte?

Jag tycker även som alla andra att folk ska absolut inte bli tvingade till att prostituera sig, men det är ju just det laglig prostitution kommer att förhindra. Om det vore lagligt med prostituerade så hade man kunnat bilda företag som skötte det på ett bra och professionellt sätt.

Det första som hade varit bra med laglig prostitution skulle vara att folk som är väldigt desperata efter sex (som kanske hade blivit våldtäktsmän annars) skulle kunna tja, lätta på trycket. Jag säger inte att det skulle förhindra alla våldtäkter, det finns sjuka människor som våldtar för andra anledningar, men om det finns en chans att det minskar våldtäkter så är ju det bara positivt. För det andra så skulle antalet människor som blir tvingade till prostitution minska. Jag menar, om du är desperat efter sex och bestämmer dig för att söka upp en prostituerad, vad väljer du helst mellan ett stort företag där allting går rent och snyggt till eller någon tjej som har blivit tvingad att ragga upp män på gatan? Om man hade legaliserat prostitution så hade man kunnat kontrollera arbetsansökningar och sådant och sett till att alla prostituerade är det frivilligt. Och om man dessutom gör det olagligt att köpa prostituerade som inte gör det frivilligt så kommer folk att köpa prostituerade från ett företag där de vet med säkerhet att det är lagligt.

Eftersom folk inte hade köpt prostituerade som tvingats bli det så hade folk som tvingar människor att prostituera sig gått ur konkurs. Alltså hade de inte haft någon anledning till att tvinga människor att prostituera sig längre.

Jag ser inget direkt negativt med det. Låt höra allas åsikter.


   
Citera
Ämnesstartare

tycker att det är bra som det är nu när staten kan begå kopleri


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

tycker att det är bra som det är nu när staten kan begå kopleri

Är inte koppleri rätt likt mutor? Och i sådana fall, hur är det bra? Om inte så förklara gärna vad det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr You:

Är inte koppleri rätt likt mutor? Och i sådana fall, hur är det bra? Om inte så förklara gärna vad det är.

kopleri är att ta emot pengar från prostitution.

i sverige så är det ett brott, om horan betalar skatt för sin tjänster så blir skatteverket skyldig för kopleri [bigcheers] svenskt rättssystem i sina bästa dagar.


   
SvaraCitera
Hando

Skriver du så för att du inte får på något annat sätt? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

svenskt rättssystem i sina bästa dagar.

Haha.^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Skriver du så för att du inte får på något annat sätt? [blush]

Nej det gör jag inte, tackar som frågar.


   
SvaraCitera
Hando

Mr You:

Nej det gör jag inte, tackar som frågar.

Man vet ju aldrig, finns ju vilka troll som helst på nätet [cool]


   
SvaraCitera

Nej. Inte i ett samhälle där arbetslöshet och ekonomisk desperation skulle kunna driva folk till att sälja sig själva.

Ytterst få människor väljer att sälja sex annat än som nödlösning på ekonomiska problem, tänk då om du t.ex. är lågavlönad sjuksköterska med höga studieskulder och du knappt har råd att betala din bostad och snart måste flytta, så dyker där upp ett företag som erbjuder ett extrajobb med hög lön vilket skulle ge dig möjlighet att betala av skulderna och behålla din bostad. Eller tänk att du är arbetslös, som arbetsmarknaden ser ut idag tvingas du söka alla lediga tjänster för att få ersättning. Då skulle du ju även tvingas söka som hora/gigolo.

I ett samhälle där ekonomiskt tvång och arbetslöshet inte existerar så skulle jag hålla med, men det samhället finns inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

så dyker där upp ett företag som erbjuder ett extrajobb med hög lön vilket skulle ge dig möjlighet att betala av skulderna och behålla din bostad.

Hur är det inte bättre än att bli av med sin bostad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Man vet ju aldrig, finns ju vilka troll som helst på nätet

Det är visserligen sant.

God Konsument:

Nej. Inte i ett samhälle där arbetslöshet och ekonomisk desperation skulle kunna driva folk till att sälja sig själva.

Men om man skulle se på prostitution som vilket yrke som helst så är det ju inte särskilt annorlunda än sjukarbetare som tvingas ta andra skitjobb för att täcka sina skulder. Vilket de väljer är ju deras val. Om de skriver under ett avtal att de gör det av fri vilja så är ju det deras val och de får ta konsekvenserna av det. Jag säger inte att om man legaliserar prostitution så kommer det strömma in folk som vill bli prostituerade över allt annat i hela världen, men om man väljer att arbeta som det så är det ju ens eget val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Då skulle du ju även tvingas söka som hora/gigolo.

Hur blir det ett tvång bara för att möjligheten finns?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle kunna tänka mig det, om det var lika ok och lika vanligt att män prostituerade sig och om det gick jävligt bra till.


   
SvaraCitera

ennie:

Hur är det inte bättre än att bli av med sin bostad?

Att man tvingas sälja sin kropp för att överleva är något man ganska säkert kommer att lida stora psykiska skador av, större än vad man skulle göra som bostadslös. Det skulle mer eller mindre innebära att man blir våldtagen i och med att man tvingas till samlag mot sin vilja.

Mr You:

Men om man skulle se på prostitution som vilket yrke som helst så är det ju inte särskilt annorlunda än sjukarbetare som tvingas ta andra skitjobb för att täcka sina skulder.

Vilket är förjävla illa det med, men att sälja sex och städa lokaler eller liknande skulle vara likvärdigt är bara fånigt. Det är som att säga att våldtäkt och misshandel är lika illa eftersom att båda ger fysiska skador, men våldtäkt ger i de flesta fall även stora psykiska skador.

Sex är inte vad som helst, det är den närmaste kontakt du kan få med en annan människa och påverkar dig psykiskt rejält mycket mer än t.ex. städning.

Mr You:

Vilket de väljer är ju deras val. Om de skriver under ett avtal att de gör det av fri vilja så är ju det deras val och de får ta konsekvenserna av det. Jag säger inte att om man legaliserar prostitution så kommer det strömma in folk som vill bli prostituerade över allt annat i hela världen, men om man väljer att arbeta som det så är det ju ens eget val.

Nej, du tvingas till det av ekonomiska skäl och då är det inte ett fritt val. Det här är något som i princip bara kommer att drabba fattiga människor som väljer det av desperation och som nödlösning. Jag tycker inte att de fattiga ska bli överklassens horor även bokstavligt talat.


   
SvaraCitera

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Hur blir det ett tvång bara för att möjligheten finns?

Om du inte får något av de andra jobben och bara det finns kvar tvingas du även att söka dit om du inte vill bli av med din ersättning? Det kallar i alla fall jag ett tvång eftersom att man annars hamnar i en ännu värre kris än vad det redan innebär att bara vara arbetslös.


   
SvaraCitera