Aviseringar
Rensa alla

Legitimationskrav på alkoholfri öl


Ämnesstartare

Grrr... nu är jag faktiskt rätt förbannad. Jag är under arton och kommer att så vara ett litet tag till. Jag blev tvungen att visa legitimation i går. För alkoholfri öl. Norrlands Guld, 0,4 %.

Undrar faktiskt hur många sådana jag måste dricka för att bli salongsberusad ens. Jag dricker dem så klart inte av den anledningen, det vore bara väldigt sorgligt.
Eftersom jag inte hade speciellt mycket att sätta emot när jag blev nekad kom jag tillbaka till butiken senare och försökte prata med butikschefen. Han insisterade på att "Sveriges rikes lag säger att man inte får sälja öl av någon sort till minderåriga".
Vad han däremot inte har tänkt på är att all öl inte är alkoholhaltig. Dessutom insisterade jag på att han borde försöka skaffa sig glasögon och läsa lagtexten ordentligt innan han börjar fylla min hörselgång med rent struntprat.

Jag tog Systembolaget som exempel när jag blev nekad - eftersom de säljer även till de som är under tjugo - så länge det är alkoholfria produkter.
Om man ska resonera på det här sättet kan butiken precis lika gärna ha legitimationskrav på T-sprit också. Visst finns det alkoholiserade personer som vill experimentera med det. Även unga. Varför inte sätta det på alkoholfri cider också? Om all öl är farlig - enligt butikschefen - borde inte all cider vara det också - eftersom den "dominerande" varianten av öl är "farlig"?
Öl som har en alkoholhalt under 0,5 % ÄR alkoholfri. Visst finns det lite alkohol i - men ytterst få ölsorter har öl som är helt alkoholfri. På Systembolaget får alkoholfria produkter säljas om de har en alkoholhalt på 0,5 % eller mindre. Falcon säljer en variant som är på 0,0 % - men den smakar ganska illa. Hursomhelst kan man i princip inte bli påverkad överhuvudtaget av en sådan öl.

, visst får jag köpa alkoholfri öl i butiken även i fortsättningen. Fast bara så länge den är helt alkoholfri. Falcons öl alltså, eller ingen överhuvudtaget.


   
Citera

[zzz]


   
SvaraCitera

man får ju köpa lättöl utan legg [confused]

Vi köpte sånna backar med pripsblå 2,25% när vi va 12-13 år å skulle tälta [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

man får ju köpa lättöl utan legg

Jag har aldrig handlat lättöl i den här butiken, så jag vet inte riktigt hur det ser ut. Rent logiskt borde det vara åldersgräns på lättöl.
Självklart är i alla fall att butikerna fungerar som små, självstyrande autokratier med regler som är i det närmaste inkonsekventa.


   
SvaraCitera
Gifted

Koffeinmissbrukande:

Fast bara så länge den är helt alkoholfri.

Precis! De kommer nog inte låta dig köpa frukt utan leg heller, då den kan ha möglat och jäst och då blivit alkoholhaltig. Vi såg ju hur det gick för Emil i lönneberga när han käkade jästa körsbär....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Koffeinmissbrukande:

Så, visst får jag köpa alkoholfri öl i butiken även i fortsättningen. Fast bara så länge den är helt alkoholfri. Falcons öl alltså, eller ingen överhuvudtaget.

det handlar inte om vol% många butiker har som policy att alla måste visa legitimation vid köp av alkohol


   
SvaraCitera

Låter ju väldigt patetiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lagen säger att alla, även minderåriga, får köpa drycker bara dom har en alkoholhalt på under 2.0


   
SvaraCitera

Koffeinmissbrukande:

Jag har aldrig handlat lättöl i den här butiken, så jag vet inte riktigt hur det ser ut. Rent logiskt borde det vara åldersgräns på lättöl.

Det är ingen lag på detta.

Legg krav kommer först på allt över 2,25%
Men butikerna får givetvis bestämma om dom vill sälja det till personer under 18 själva men det finns ingen lag


   
SvaraCitera

Men butiker får ändå sälja till vilka dom vill. Jag vet en konsumbutik som inte säljer energidrycker till ungdomar under 16 år


   
SvaraCitera
Papper

jaag_91_:

man får ju köpa lättöl utan legg

Vissa butiker har som policy att inte sälja lättöl till folk under 18, eller 16.

Går ju inte bli full på 0.4 %, kanske om man är tre år gammal och dricker sin egen vikt i öl eller nåt.,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det handlar inte om vol% många butiker har som policy att alla måste visa legitimation vid köp av alkohol

Om du läser vad jag skriver så ser du att jag har försökt köpa en dryck som enligt europeisk praxis inte innehåller alkohol, varför ditt argument faller sönder.
Allting under 0,5 % är alkoholfritt. Just därför blir det patetiskt att försöka förespråka ett legitimationskrav på alkoholfria drycker. Titta så stinna så många blir av läsk. Varför sätter vi inte en åldersgräns på det också? Titta på alla fjortonåringar som har upptäckt att T-röd inte är livsfarligt och går att bli alkoholpåverkad på. Varför sätter vi inte någon åldersgräns på det också?

Sverige ÄR inkonsekvensen i sig.

followthelights:

Lagen säger att alla, även minderåriga, får köpa drycker bara dom har en alkoholhalt på under 2.0

Gör det verkligen det? Vad jag vet går gränsen vid 0,5 %.

Gifted:

De kommer nog inte låta dig köpa frukt utan leg heller, då den kan ha möglat och jäst och då blivit alkoholhaltig.

Precis. Det ger betydligt mer utdelning att äta jäst frukt än att försöka dricka sig full på alkoholfri öl.


   
SvaraCitera

followthelights:

Lagen säger att alla, även minderåriga, får köpa drycker bara dom har en alkoholhalt på under 2.0

Alkohollagen KAP1 3§
"Med alkoholdryck förstås en dryck som innehåller mer än 2,25 volymprocent alkohol. Alkoholdrycker delas i denna lag in i spritdrycker, vin, starköl och öl."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941738.HTM


   
SvaraCitera

Papper:

Vissa butiker har som policy att inte sälja lättöl till folk under 18, eller 16.

Går ju inte bli full på 0.4 %, kanske om man är tre år gammal och dricker sin egen vikt i öl eller nåt.,

jaag_91_:

Men butikerna får givetvis bestämma om dom vill sälja det till personer under 18 själva men det finns ingen lag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När det gäller lättöl - oavsett om det har något lagstöd eller inte - kan jag förstå varför butiker sätter åldergräns... men när det handlar om alkoholfri öl blir det bara patetiskt.
Den klarröda texten ALKOHOLFRI lyser knappast med sin frånvaro.

Image


   
SvaraCitera