Aviseringar
Rensa alla

Liberaler, vilken kandidat röstar ni på i Europaparlamentsvalet?


svartarosen:

Fjellner är iaf snyggare och en bättre retoriker.

Men du kan ju inte gå på utseende när det handlar om politik! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Fjellner är iaf snyggare och en bättre retoriker.

påminner lite om barney i how i met your mother


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

han är ju fan kristen

Vad spelar det för roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kaninkudde:

Vad spelar det för roll?

han är för en liberal ekonomi men han är fan inte liberal. en religös person kan aldrig vara liberal då man som medlem i exempelvis kyrkan underställer sig en auktoritär förening. något som hela liberalismen ifrågasätter; auktoritet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Realisten:

Men du kan ju inte gå på utseende när det handlar om politik![bigsmile]

Hehe, det var inte helt seriöst menat.

Men menar att jag tycker han gör sig bättre i debatter, det lilla jag har sett av honom på TV. Och att vara en god retoriker är väldigt viktigt för en politiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

han är för en liberal ekonomi men han är fan inte liberal. en religös person kan aldrig vara liberal då man som medlem i exempelvis kyrkan underställer sig en auktoritär förening. något som hela liberalismen ifrågasätter; auktoritet

Struntprat, att vara medlem i kyrkan är frivilligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Struntprat, att vara medlem i kyrkan är frivilligt.

nej, att vara kristen är frivilligt, att gå med i en kyrka så tar man ställning; jag accepterar att mina rättigheter inskränks. det är lika illa som diktatur. även om vi skaffar diktatur så är diktatur ändå diktatur, spelar ingen roll om vi uppnår den via demokrati eller tvingar igenom den.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Men menar att jag tycker han gör sig bättre i debatter, det lilla jag har sett av honom på TV. Och att vara en god retoriker är väldigt viktigt för en politiker.

Ja det har du rätt i. Det finns ju gående katastrofer som Mona Sahlin. Där har vi en kvinna som inte kan debattera och saknar retorik så det bara stänker om det. Inge illa menat till er socialdemokrater, men ni får fan ta och skaffa er en ny partiledare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

nej, att vara kristen är frivilligt, att gå med i en kyrka så tar man ställning; jag accepterar att mina rättigheter inskränks.

Förstår inte vad du menar. Att vara med i kyrkan är ju helt frivilligt så varför är det oliberalt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Att vara med i kyrkan är ju helt frivilligt så varför är det oliberalt?

när du går med kyrkan så accepterar du kyrkans makt över dig. du accepterar att kyrkan har en viss bestämelse över dig. antag att vi frivilligt röstar igenom diktatur, samma sak. vi inför ju diktatur helt FRIVILLIGT.

religionsfrihet som liberaler förespråkar innebär att du får tro på vad du vill. men går du med i en kyrka så accepterar du att kyrkan får bestämma över dig. alltså går du med att ha en auktoritär organisation som bestämmer över dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm, så här skriver fjellner på sin hemsida

Queerfrågor
Sverige har kommit långt i att garantera HBT-personer lika rättigheter som hetrosexuella. Det är något Sverige har åstadkommit på egen hand. Jag tycker att det vore fel att låta EU ta över den uppgiften. I många delar av Europa råder en annan, gammal och unken syn på homosexualitet. Långt från den syn majoriteten har i Sverige. Att ge EU ansvar för HBT-frågor vore därför rent av att riskera framsteg vi redan åstadkommit i Sverige.

Vad tycker ni om det? Ska EU syssla med hbt-frågor?


   
SvaraCitera

svartarosen:

Ska EU syssla med hbt-frågor?

Nein, EU bör inte syssla med någonting förutom ekonomi. Nogväl för att det finns stora fördelar om hbt-personer får bättre rättigheter i EU, men för varje nytt "bra" ansvarstagande EU gör så finns det risk för flera dåliga.

Nogväl för att jag inte är något jättefan av nationalstater, men EU bör hålla sig borta från detaljkontroll över hur människor vill förbjuda andra människor (med undantag för ekonomin - EU bör vara en ekonomisk förening, inget annat).

Om något så lär ett samarbete om hbt-frågor antagligen leda till (indirekt) diskriminering genom antidemokratiska lagar (typ exportera hmf) alternativt då det som fjellner påstår, försämrade lagar för hbt-personer i Sverige.
De bra bitarna med svensk... öh, hbt-politik, lär knappast slå väl i större delen av EU.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja nu har jag nog bestämt mig, får bli olle Schmidt ändå. Fjellner verkar också bra men han är ju trots allt moderat och med i den konservativa gruppen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

får bli olle Schmidt

gillar dig [blush]


   
SvaraCitera

svartarosen:

olle Schmidt

Men är inte han ondskefull? [tard]

Förövrigt är det synd att Fjellner fuckar upp sig på de där små bitarna, när hans retorik verkligen gör mig intresserad av att rösta på honom... Om han inte tillhörde de konservativa eller M, det vill säga.


   
SvaraCitera