Aviseringar
Rensa alla

Lider/"lider" någon av dina föräldrar av...


Ämnesstartare

Schizofreni?
Narcissism?
Paranoia?
Psykopati?
Sadism?
Någon personlighetsstörning/diagnos?

Berätta gärna om personens beteende och hur ni står ut samt tacklar det utan att ta hjälp av någon som utbildats inom det området.

Dold text: Vet inte riktigt i vilket forum jag ska placera tråden.


   
Citera
Ämnesstartare

Ja, min pappa är narcissist/psykopat.

Han har en dr jekyll och mr hide personlighet, använder sånt man berättar i förtroende emot en, är antingen överdrivet trevlig eller överdrivet elak, manipulerar, hävdar sig själv, lider av mild paranoia, är "normal" i de flestas ögon och visar enbart sin grymhet mot de som lever inpå honom, är missunnsam och misstänksam, hävdar sig själv, ser sig som överlägsen i alla sammanhang, ser ner på andra, är sjukligt snål, har emellanåt vansinne i blicken osv.

Men hans bra sidor gör att man alltid kommer tillbaka till honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

madfox:

använder sånt man berättar i förtroende emot en, är antingen överdrivet trevlig eller överdrivet elak, manipulerar, hävdar sig själv, lider av mild paranoia,

madfox:

är "normal" i de flestas ögon och visar enbart sin grymhet mot de som lever inpå honom, är missunnsam och misstänksam, hävdar sig själv, ser sig som överlägsen i alla sammanhang, ser ner på andra,

[chocked][chocked] Känner igen det där, dock inte i min pappa.

madfox:

Men hans bra sidor gör att man alltid kommer tillbaka till honom.

Förstår, håller med, men när man väl grälar... Har man inte förståelse för varför man sympatiserar med dem ibland.

madfox:

Ja, min pappa är narcissist/psykopat.

Har han fått diagnosen eller misstänker du, alltså; är han själv medveten om vad han har?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komplicerad:

Har han fått diagnosen eller misstänker du, alltså; är han själv medveten om vad han har?

Om en psykopat har insikt i sitt beteende är han ingen fullblodad psykopat så nej [no-no]
Däremot har x antal (av mina) psykologer och terapeuter varit övertygade om att han är det.
Jag tror inte psykopati är en diagnos, det är mer ett kluster av olika diagnoser som tillsammans utgör begreppet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komplicerad:

Sadism?

Lol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Lol.

I also lol'd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Lol.

Famine:

lol'd.

Varför ;s?

madfox:

g tror inte psykopati är en diagnos, det är mer ett kluster av olika diagnoser som tillsammans utgör begreppet.

Kan hålla med dig om det men har för mig att man måste uppfylla x antal, olika många från diagnos till diagnos, kriterier för att få en diagnos, finns väl även professionella test som man kan göra?

madfox:

Om en psykopat har insikt i sitt beteende är han ingen fullblodad psykopat så nej

Sant, deras verklighetssyn är väldigt skev... Men menade mer; är det något eller någon som berättat för honom hur han beter sig och vad han kan tänkas ha för diagnos?

Undrar hur han reagerade på det, kom han med ologiska argument och påhopp på personen som konfronterade honom?

madfox:

Däremot har x antal (av mina) psykologer och terapeuter varit övertygade om att han är det.

Skulle också misstänka det utifrån det lilla (kan tänka mig att det finns en hel del mer att berätta) du beskrev honom som men är han destruktiv och skadar han av ren nöje? Eller, känner han bara hämnd mot mänskligheten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komplicerad:

Någon personlighetsstörning/diagnos?

åkerkommande depression, panikångest, GAD

orkar ej prata/skriva om det nu

återkommer sen kanche


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

åkerkommande depression, panikångest, GAD

Oh[sad] lider med dig... GAD är värst, även att ha själv

Kakaoxo:

orkar ej prata/skriva om det nu

återkommer sen kanche

I understand, ta din tid, du är välkommen hur som helst 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, inte vad jag vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komplicerad:

Kan hålla med dig om det men har för mig att man måste uppfylla x antal, olika många från diagnos till diagnos, kriterier för att få en diagnos, finns väl även professionella test som man kan göra?

Egenskaper han har som stämmer med en psykopat:
Saknar samvete
Övertro på sig själv
Mytomani
Manipulation och slugt beräknande
Saknar känslomässigt djup
Präglas av en rastlöshet och blir lätt uttråkade
Extremt kontrollbehov
Uttnyttjar andra
Saknar normal värde inga och moral
Saknar realistiska mål och är bekväma
Impulsiva och otåliga
Paranoida
Sadist, njuter av att bryta ner de som han bråkar med (även sina egna barn)
Sjuklig Avundsjuka
Rädsla för att bli övergiven
Svartvitt tänkande
Dålig impulskontroll
Dr Jekyll/Mr Hyde personlighet

komplicerad:

Undrar hur han reagerade på det, kom han med ologiska argument och påhopp på personen som konfronterade honom?

Jag kallade honon "jävla psykopat" när vi bråkade under en semester och han blev helt vansinnig och illröd i ansiktet och skrek lungorna ur sig att jag allt skulle skickas hem med flyget ögonaböj.

komplicerad:

han destruktiv och skadar han av ren nöje?

Ja, under sina elaka perioder. När man bråkar med honom, diskuterar eller argumenterar. När han har en dålig dag. Bra dagar är han jättegullig och oskyldig - alltså får man dåligt samvete över att man i hemlighet önskat honom död.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mina föräldrar är sjukast och tuffast utav alla, såatte Image


   
SvaraCitera

Nej, men min mormor led av schizofreni och hennes brorsa också. De tog sina liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla vet att min pappa är deprimerad förutom han själv.

Min mamma lider väl av någonting hon med. Någonting som gör att hon vill dö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

madfox:

Egenskaper han har som stämmer med en psykopat:

Oh, då förstår jag att man kan misstänka psykopati men... Hur länge har du bott med honom?

madfox:

Bra dagar är han jättegullig och oskyldig - alltså får man dåligt samvete över att man i hemlighet önskat honom död.

Hur är han då han är som underbarast?

Sagitta:

De tog sina liv.

Men Gud, det måste kännas jättejobbigt... Hur tog du dig igenom det?

Harpyja:

Alla vet att min pappa är deprimerad förutom han själv.

Min mamma lider väl av någonting hon med. Någonting som gör att hon vill dö.

Brukar du prata med dem om det?

stentuff:

sjukast och tuffast

Dåra? o:


   
SvaraCitera