Aviseringar
Rensa alla

Lightbox för bilder?


Åtta
Ämnesstartare

Det slog mig för ett tag sedan att sättet som UM länkar till bifogade bilder är lite bakvänt. När användaren vill se en bild så navigerar de samtidigt bort från webplatsen, förutsatt att de inte öppnar en ny tab (vilket givetvis vi som är vana gör, men inte de som inte är vana). En lösning på detta vore att använda sig av någon slags lightbox-lösning.

Vad skulle ni tycka om det? Det skulle ändå gå att öppna bilderna i en ny tab som vanligt, men om man bara vänsterklickar på bilden så skulle den öppnas i ett fönster "ovanpå" resten av sidan. Eventuellt kunde alla bilder som tillhörde en viss post tillhöra samma "galleri", så att man kunde se alla bilderna utan att behöva manuellt öppna var och en.

Det här är ingenting jag kan lova ska hända. Jag har inte ens nämnt det för Nahlén ännu. Tanken är mest att jag vill kolla med er huruvida ni har något vettigt argument till att inte göra det, ifall jag skulle få för mig att föreslå det för storchefen.

tl;dr: lightbox för bifogade bilder. Yay or nay?


   
Citera
Ämnesetiketter

Åtta:

Vad skulle ni tycka om det? Det skulle ändå gå att öppna bilderna i en ny tab som vanligt, men om man bara vänsterklickar på bilden så skulle den öppnas i ett fönster "ovanpå" resten av sidan.

skulle gilla


   
SvaraCitera

tycker inte om. men bekvämt är det ju möjligtvis.


   
SvaraCitera

bara om det ej gör det segare + buggar massor
blev galen på facebooks nya bildvisningssätt i början [sad]


   
SvaraCitera

skulle funka


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

JOZFiN:

bara om det ej gör det segare

Alternativet är ju ingenting, så sett på så sätt är ju bokstavligen vad som helst långsammare. Men samtidigt bör man ta i beaktning att det kanske går snabbare för användaren att komma åt en bild på så sätt än hur det är idag, även om bilden kanske laddar några millisekunder långsammare.

JOZFiN:

buggar massor

Det är tämligen ofrånkomligt. All mjukvara har buggar. Dock har nuvarande bildvisare också en bugg (bilder försvinner när de laddat klart).


   
SvaraCitera