Aviseringar
Rensa alla

Likvärdighet


Ämnesstartare

Om man har en synskada som jag har  och en diagnos och svårt att lära mig o stammar  fast ändå är jag som en normal person är jag mindre värd för att jag har demna sakerna? Är en normal person bättre öm än mog?


   
Citera

Du är absolut inte mindre värd, tänk aldrig så. Det finns såå många andra som har det likadant som dig, det är personligheten som räknas. I många fall tror man inte på det, men så är det:)


   
SvaraCitera
mynona

Alla har sina fel. 
Alla har olika fel. 
Därför verkar det som att andra är mer perfekta än en själv: för man ser att de inte har samma fel som en själv. Men de har andra fel, som man själv inte har. 
Alla är likvärdiga, ja. 
De har bara olika fördelar och nackdelar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, absolut inte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är bra som du är.

Om du överkommer de saker som håller tillbaka dig i livet kan du känna att du är bra. Om du inte gör det, vilket jag får intrycket att du gör.


   
SvaraCitera

Nej, det gör dig inte mindre värd.


   
SvaraCitera

Självklart inte m8 Glad
Som mynona skrev, alla har sina fel.


   
SvaraCitera

Danne_cars:
Om man har en synskada som jag har  och en diagnos och svårt att lära mig o stammar  fast ändå är jag som en normal person är jag mindre värd för att jag har demna sakerna? Är en normal person bättre öm än mog?

jag funderar på vad normal är egentligen, är det när man gör som alla andra så det ser bra ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men även om p killen är snyggast. Har han ett perfekt liv då kan man få vem han vill då?


   
SvaraCitera
mynona

Ingen kan få den dom vill, såvida inte den man vill ha också vill ha en. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

till vissa personer är du nog mindre värd ja, det beror på hur en mäter värde. personligen mäter jag ej värde i liv alls, tror jag, enbart för saker jag nyttjar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att "alla är lika värda" är en bra tanke men orealistisk. Det kommer alltid finnas människor som är mer värda för samhället, som är bättre personer än dig.

Tldr: ditt värde är relativt till vem du jämför med.


   
SvaraCitera
*-*
 *-*

Börja med att definiera "värde"... Vederbörande begrepp är vedertaget subjektivt. Alltså finns det olika tolkningar, för vissa är du mindre värd för andra är du lika eller mer värd. Det mest relevanta i sammanhanget för dig själv är din egen uppfattning om det. Lita på den.

Att du har svårigheter gör dig knappast till en sämre (återigen, vad tusan är "sämre" och "bättre"? Men låt gå) människa; att du behöver kämpa mer och därtill behöver tilldelas mer hjälp av samhället än människor som är skonade från dessa svårigheter är inget du kan rå för. Alla har trots allt och dessvärre olika förutsättningar i livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*-*:
Börja med att definiera "värde"... Vederbörande begrepp är vedertaget subjektivt. Alltså finns det olika tolkningar, för vissa är du mindre värd för andra är du lika eller mer värd. Det mest relevanta i sammanhanget för dig själv är din egen uppfattning om det. Lita på den.

Att du har svårigheter gör dig knappast till en sämre (återigen, vad tusan är "sämre" och "bättre"? Men låt gå) människa; att du behöver kämpa mer och därtill behöver tilldelas mer hjälp av samhället än människor som är skonade från dessa svårigheter är inget du kan rå för. Alla har trots allt och dessvärre olika förutsättningar i livet.

Så jag är lika värda som en vanlig person?


   
SvaraCitera