Aviseringar
Rensa alla

Lilla arbetstråden


Bidragande till samhället osv


   
SvaraCitera

Urfbert:

Så med andra ord är folk för bekväma för att lägga om sitt leverne?

nä, att de skulle ha svårt att överleva om de lade om sitt leverne. det finns utrymme för anomalier, och de som verkligen vill kan leva utan lönearbete, men om för många gjorde så skulle det bli omöjligt att upprätthålla det kapitalistiska system som trots allt tillgodoser vitala behov som föda, infrastruktur och tekniskt krävande vård.

Urfbert:

Hur skulle man göra för att få in andra värden än enbart monetära?

kulturellt eller ekonomiskt? kulturellt går som sagt att göra så länge folk fortsätter lönearbeta, men ekonomiskt förutsätter det en samhällskollaps. pengar är bara en universell ekvivalent som representerar en djupare samhällsfunktion, det jag kallar värde, nämligen abstrakt arbete. utan lönearbete har kapitalismen ingen chans att överleva, och det skulle bli en krävande övergångsperiod innan det uppkommer nya former att organisera samhällslivet kring.

Urfbert:

Vad skulle kunna vara vettiga värden i så fall?

sociala värden som vårdbehov, behov av vissa materiella tillgångar, behov av föda och så vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

om för många gjorde så skulle det bli omöjligt att upprätthålla det kapitalistiska system som trots allt tillgodoser vitala behov som föda, infrastruktur och tekniskt krävande vård.

Men dessa positiva saker till trots håller ju det kapitalistiska systemet på med att slå undan benen för civilisationens själva existens.


   
SvaraCitera

Urfbert:

Men dessa positiva saker till trots håller ju det kapitalistiska systemet på med att slå undan benen för civilisationens själva existens.

jadå, jag är själv djupt, djupt kritisk till kapitalismen som samhällssystem. att det håller på att gå under - vilket jag tror är vad som sker just nu - betraktar jag med skräckblandad förtjusning. (anledningen till att det går under tycks bero på en kombination av just dess bas i arbetsvärde samt yttre faktorer som oljebrist.) men det är trots allt vad vårt samhälle är byggt på, och jag tycker inte man ska hymla med att vi har en svår tid framför oss. själv ser jag hellre en svår tid än en förstörd planet, speciellt när det kanske blir bättre i form av sociala värden efteråt, men jag tror inte många delar min åsikt.

själva poängen med mina inlägg var inte att på något sätt hylla kapitalismen, utan att förklara varför arbete - det vill säga lönearbete - har en så central roll i våra privatliv, samhällsdebatten och politiken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

men det är trots allt vad vårt samhälle är byggt på, och jag tycker inte man ska hymla med att vi har en svår tid framför oss. själv ser jag hellre en svår tid än en förstörd planet, speciellt när det kanske blir bättre i form av sociala värden efteråt, men jag tror inte många delar min åsikt.

Nej men jag är en av dem som delar den. Kan inte tillägga så mycket mer.

tlaltecuhtli:

själva poängen med mina inlägg var inte att på något sätt hylla kapitalismen, utan att förklara varför arbete - det vill säga lönearbete - har en så central roll i våra privatliv, samhällsdebatten och politiken.

Jo men det är ju förståeligt [y]


   
SvaraCitera

Utan att arbeta kommer man ingen vart i samhället, och ett samhälle är ganska bra att ha, även ett som inte fungerar på ett sätt som gör varje individ tillags.


   
SvaraCitera

Urfbert:

Varför ses det som fint att jobba så pass mycket som regeringen vill att vi skall göra idag?

Fint och fint...Som fd MUF:are kan jag säga att det aldrig var det det handlade om. Utan att man anser att varje individ ska kunna försörja sig själv. Därför är det denna fokus på jobb och arbetsmarknaden. Moderaterna (och då till stor del regeringen) präglas ganska mycket av åsikten att jobb är vägen in i samhället och att man genom tillgång till arbete kan skapa sig bättre levnadsförhållanden.

Det handlar inte om att jobba ihjäl sig eller att man vill att folk ska slava och må dåligt, utan endast om att regeringen vill hjälpa folk att hjälpa sig själva.

Urfbert:

Vad kan komma för gott ur det?

Det goda som kan komma ur det, är som jag tidigare nämnde, bättre levnadsförhållanden och högre levnadsstandard. Unga har möjlighet att komma igång med sina liv och andra delar av befolkning kan också slippa utanförskap, om de får ett jobb och då även pengar som de kan använda för att förbättra sin situation.

Urfbert:

Och vad kan vara mindre gott med det

Jag tror inte det är negativt att ställa rimliga kravet att folk ska i så hög mån som möjligt ta ansvar över sig själva. Speciellt då det handlar om vuxna individer, då att ta ansvar för sig själv faktiskt är en del av att vara just vuxen.

Allt som går till överdrift, i vilket sammanhang det än är, är dock dåligt. Man får se till att inte bara satsa på jobb, utan se vad man kan göra på andra punkter för att förbättra för människor. Det är viktigt att man inte låser sig vid endast ett sätt, utan hela tiden försöker leta nya och bättre sätt att påverka.

I vårat samhälle är det också lätt med stress och att man pressar lite för långt. Det konstanta flödet av information kan påverka människor negativt. Då bör man i takt med utveckling av samhället utforma regler/riktlinjer för hur man bör förhålla sig till det.


   
SvaraCitera

:

Att vilja lönearbeta är en luthersk sinnessjukdom

.. som en vän skrev på Facebook.

Något är allvarligt fel i ett samhälle när arbete hyllas och ges ett egenvärde. "alla jobb behövs" som det låter från moderathåll. Gör de verkligen det?

Behövs telefonförsäljare? Fyller de verkligen en viktig samhällsfunktion?

Behövs lagerarbetare och produktionsarbetare? Bevisligen inte då det finns helautomatiserade lager som sköts av robotar och i stort helt självgående industrier.

Behövs kassapersonal, biljettkontrollanter och dylikt? I kapitalismen, ja. Deras enda uppgift är att se till att folk betalat avgifter och om folk inte gjorde det skulle kapitalismen inte fungera. Varken avgifter eller pengar behövs dock egentligen. I ett samhälle där man producerar saker för att tillfredsställa medborgarnas behov istället för att generera vinst åt företag blir dessa yrken helt onödiga och ologiska.

Vårt samhälle skapar hela tiden arbeten som inte behövs av saker som tidigare inte var arbeten. Städning hemma och läxhjälp åt barn t.ex. som man genom RUT-bidrag ska göra om till arbeten. Istället för kortare arbetsdag så vi hinner städa själva och hjälpa våra barn med läxorna ska man köpa in nån annan som gör det åt en så man själv kan arbeta ytterligare för att betala det. Samtidigt dras bidrag in till ideella föreningar som hjälper barn med läxor för att de "konkurrerar" med de vinstdrivna företagen. Bara ett exempel på hur bisarr kapitalismen är. Allt mer av våra liv görs om till arbeten.

Vi arbetar mer övertid idag i Sverige än vi någonsin gjort tidigare, och trots de enorma produktionseffektiviseringar som gjorts sedan vi fick 8 timmars arbetsdag har ingen ytterligare sänkning av arbetsdagen genomförts. Varför? För att tekniken och produktionen inte ligger i våra händer utan i privata. Teknikutvecklingen används inte för alla människors bästa utan för att öka enskilda individers förmögenhet. Vi hade med dagens teknik kunnat utrota hela sektorer av arbete, dela på de jobb som blir kvar och öka vår fritid enormt; men det är inte lönsamt.

I min mening bör ett samhälles uppgift vara att tillgodose sina medborgares behov och förbättra deras levnadsstandard. Istället hetsjagar vår stat enskilda bidragstagande arbetare på småpengar medan riskkapitalister och storföretag fuskar bort miljarder av skattepengar. Facebook fick t.ex. 100 miljoner kr i bidrag av svenska staten, men betalar bara 770 000 kr i skatt i Sverige i år. Helt lagligt och utan någon som helst reaktion från regeringen! Vårt samhälle idag existerar bara för att gynna företagen och en liten minoritet av mångmiljonärer. Du och jag är inte medborgare utan omkostnader. Så fort något är fel är det vanliga människor som ska ta smällen medan företagen kan komma undan med att mörda fackligt aktiva i tredje världen och stjäla miljarder av våra skattekronor.

Det är inte en demokrati vi lever i. Det är en klassdiktatur. En Kapitalets och arbetets diktatur. Staten existerar bara för att tillgodose Kapitalets intressen och slå ner alla uppror mot dess regim. Det är inte den typ av samhälle jag vill leva i.


   
SvaraCitera

Pratade med tanterna idag på arbetsförmedlingen om det kanske fanns några kurser dom kunde hänvisa till man kunde ta för att få lite kompetens och dom stirrade förundrat på mig, alltså... jag blir så trött.


   
SvaraCitera

imrn hAR jag PraKTIK


   
SvaraCitera