Forumet - Lilla uppkörningen

Lilla uppkörningen

2656 0 22
Hur gick er lilla uppkörning jämfört med er riktiga uppkörning?

Jag hade min idag och tyckte han påpekade lite för många fel. uuch uch uccch. Hur gick det för er? Snällla säg att ni också hade många fel men klarade er uppkörning galant!!!!

Spana också in:

Human:

ville inte höra det där....


Jag vet.

Behöver inte betyda att du kommer att faila. Först och främst behöver du lugna ner dig, annars kommer du att faila. Ta det lugnt och överdriv dina rörelser osv (döda vinkeln, titt i speglarna osv), visa att du är uppmärksam. De kollar väldigt mycket på just den biten.

Sedan underlättar det att du inte gör några fel, förstås. Dock har de överseende med ett fåtal fel, beroende på vad det är för typ av fel du gör.

Vad gjorde du för fel på den lilla uppkörningen?
passaro:

Först och främst behöver du lugna ner dig, annars kommer du att faila.


mitt största problem.. hehee..

passaro:

Vad gjorde du för fel på den lilla uppkörningen?


Körde för sakta på motvägsavfart
Tryckte ner kopplingen för tidigt
Kollade inte döda vinkeln tillräckligt i en korsning
Glömde att använda väggrenen vid sväng av från huvudled
Var inte tillräckligt uppmärksam vid ett övergångsställe
Var för 'feg' vid huvudled, kollade högerregeln lite för mycket tyckte han

haha. jaaa... allt detta är ju egentligen saker jag kan. Rabblade ju också upp dem flesta innan han sa vilka fel jag gjort. Men det känns ändå sämst att ha så mycket att tänka på...
Human:

Körde för sakta på motvägsavfart


tänk på att du skall komma upp i samma hastighet som det är på motorvägen.



Human:

Tryckte ner kopplingen för tidigt


Hur menar du?



Human:

Var inte tillräckligt uppmärksam vid ett övergångsställe


Just sådant här kollar man mycket på en uppkörning, uppsynen.



Human:

haha. jaaa... allt detta är ju egentligen saker jag kan. Rabblade ju också upp dem flesta innan han sa vilka fel jag gjort. Men det känns ändå sämst att ha så mycket att tänka på...


Några av de saker du missat på kan de ha överseende med, beroende på hur snubben är.
passaro:

Hur menar du?


trycker ner kopplingen för tidigt när jag ska stanna/svänga

passaro:

Några av de saker du missat på kan de ha överseende med, beroende på hur snubben är.


självklart, men att göra alla saker. nej nej nej nej. Sen vet jag inte om det stämmer, men det sägs ju att dem är hårdare vid lilla uppkörning, mest för att verkligen uppmärksamma en på alla de fel man gör. Hoppas att det är så...
Human:

trycker ner kopplingen för tidigt när jag ska stanna/svänga


Hmm, öh, jaha. Förstår inte riktigt vad som menas, men du trycker väl ner bromsen först och sedan kopplingen?



Human:

självklart, men att göra alla saker. nej nej nej nej. Sen vet jag inte om det stämmer, men det sägs ju att dem är hårdare vid lilla uppkörning, mest för att verkligen uppmärksamma en på alla de fel man gör. Hoppas att det är så...


Kan nog stämma, ja. var så för mig med.
Gjorde den aldrig [confused]

Human:

Tryckte ner kopplingen för tidigt


Det där failade jag min riktiga uppkörning på dock.. enda felet jag hade typ. Nu gör jag det ändå när jag kör bil men vem fan bryr sig.

Kommer alltid gå runt med skammen att inte klarat körkortet på första försöket dock...
passaro:

Hmm, öh, jaha. Förstår inte riktigt vad som menas, men du trycker väl ner bromsen först och sedan kopplingen?


ja, först bromsar man och sen trycker man ner kopplingen. Men jag trycker ändå ner kopplingen för tidigt, måste lära mig att bromsa mer innan jag gör det.

stackarsfilur:

Det där failade jag min riktiga uppkörning på dock.. enda felet jag hade typ. Nu gör jag det ändå när jag kör bil men vem fan bryr sig.


öööh. det där är ju en skitsak? Helkonstigt att du failade endast för det ju.
Ta det bara lugnt och försökt tänka på att titta mycket i backspegeln och ytterspegeln (men däremot INTE överdrivet mycket som många brukar göra, då tappar man bara kontrollen över vart man är påväg istället).

Döda vinkeln är också viktig speciellt när du ska svänga vänster så brukar det ofta finnas övergångsställe, där måste du kolla döda vinkeln de är dem väldigt noga med. Och även döda vinkeln vid filbyte såklart och sväng på landsväg. Det är först och främst vid dessa tre tillfällena som man ska kolla döda vinkeln.

Jag har haft uppkörning tre gånger (jag valde att göra min "lilla uppkörning" som riktig uppkörning istället, då jag visste att körskolan bara skulle tvinga mig att ta minst tio lektioner till, de ville knappt låta mig göra halkbanan trots att jag var duktig på köra). Den första uppkörningen jag gjorde var ju "test", den andra failade jag faktiskt väldigt mkt klantade mig mkt pga nervositet. På den tredje var jag också väldigt nervös men fick en trevlig kontrollant (jämfört med tidigare gångerna) och då släppte det. Gjorde dock några småfel, men kontrollanten påpekade bara dessa och frågade varför jag gjorde som jag gjorde där jag gjorde fel. Det viktiga är väl att man är medvetna om sina fel, då är det lättast att göra någonting åt dem!