Aviseringar
Rensa alla

Linear algebra and examples


Gifted
Ämnesstartare

I am currently working on compiling a collection of examples, suited for a first course in linear algebra. One thing I have learned is to listen to the target audience, so is there anyone out there that can give me some hints on what one wishes to see examples on, please write it down here. Please be specific!
(Sorry for the English by the way, I'm on an American keyboard)


   
Citera
Ämnesetiketter

dra grunderna. har hört att linjär algebra är en av de svåraste mattekurserna på universitetet. blir lite nyfiken


   
SvaraCitera

retstickan:

dra grunderna. har hört att linjär algebra är en av de svåraste mattekurserna på universitetet. blir lite nyfiken

Den är nog snarare bland de enklare tbh. I alla fall grundläggande linalg.

Gifted, jag tror det är bra med exempel på 3dim. vektorgeometri, minsta kvadratmetoden, större determinanter och stora ekvationssystem. Det viktiga är nog att göra dem såpass svåra så att man måste tänka efter lite när man ser dem och inte ta dem för givet, sådana exempel ger inte mycket.


   
SvaraCitera

HobGoblin:

Den är nog snarare bland de enklare tbh. I alla fall grundläggande linalg.

jag syftar på den på universitetet. läst en del om det på flashback o folket verkar vara överrens om att det är en av dom svårare :P. faktiskt en av få kurser som fått en tråd startad efter sig. men man kunde lära sig linjär algebra på gymnasiet. vissa av oss fick möjlighet att göra det. men den måste varit väldigt grundläggande för mina kompisar klaga inte mkt


   
SvaraCitera

retstickan:

jag syftar på den på universitetet.

Jag tror att den är ganska likvärdig med den man läser på Chalmers.


   
SvaraCitera

Nu var det ett tag sen jag läste den kursen (på gymnasiet). Men vår lärare hade gjort ett eget kompendium som jag tyckte var bra.

Efter vi hade lärt oss grunderna: typ hur vektorer funkar och hur man räknar med matriser. efter det föklarade han vilken nytta man faktist har av detta, hur bildprogram använder sig av formlerna för att kunna rotera, vända, spegelvända bilder, rotera kring punkter etc. och så lärde han oss givetvis hur man då gjorde detta. det gav mig iaf ett intresse och förstelse av vad vi gjorde.

var några år sedan nu, så skulle behöva kolla igenom häftet för att kunna föklara mer utförligt än så. dock vet jag inte om det är alltför grundläggande, har om jag ska vara ärlig inte läst mer än en gymnasiekurs som sagt.


   
SvaraCitera

Skärningar i rum och plan är sånt som måste sitta som ett smäck senare. Minsta kvadratmetoden, over and over again. Jag sörjer fortfarande mitt försvunna lilla patetiska, men ack så innehållsrika häfte där allt detta förklarades i detalj. Egenvärden, karakteristiska polynom och egenvektorer (sjukt viktiga prylar!). Jakobianer. Normalisering (!!1). Underrum. QR-faktorisering. Kanske LU-faktorisering. Öhhh...finns ju hur mycket som helst som är Überviktigt. Fast det beror ju förstås lite på vad dina studenter pysslar med annars.


   
SvaraCitera

retstickan:

dra grunderna. har hört att linjär algebra är en av de svåraste mattekurserna på universitetet. blir lite nyfiken

Nej, den är inte svår, men jävligt tråkig. Vilket resulterar i att den blir svår eftersom det oändliga hat man känner mot föreläsare (matematiker borde inte få finnas, åtminstone inte i föreläsningssalar) och böcker (som oundvikligen är skrivna av samma matematiker som inte hör hemma i en föreläsningssal) gör att man inte öppnar dem förrän natten före tenta.


   
SvaraCitera