Aviseringar
Rensa alla

Linnéuniversitet - bastermin?


Ämnesstartare

Hej!

Det är såhär att jag funderar på att läsa till högskoleingenjör inom maskinteknik till höst. Men jag har sedan gymnasiet bara läst samhällvetenskapligt program, vilket innebär att jag behöver läsa upp flera kurser. Såsom: Matte D, Fysik A, Fysik B och Kemi A (Jag har redan läst Ma C). Jag skulle gärna vilja läsa till höst. Därför finns det en sådan här bastermin på Linnéuniversitet här är en länk till programinfo:

http://lnu.se/utbildning/program/zbast

Vad säger ni om det? Är det bra utbildning? Och hinner man på en termin läsa Ma D, Fysik A, Fysik B och Kemi A? Eller blir det för mycket?

Tacksam för svar!

//Anu


   
Citera
Ämnesstartare

Varför inte söka ett tekniskt basår så att du även täcker in Matte E och är behörig till civilingenjör? Eller är du helt säker på att du vill köra högskoleingenjör?

Edit: är det inte matte e för högskole också?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Varför inte söka ett tekniskt basår så att du även täcker in Matte E och är behörig till civilingenjör? Eller är du helt säker på att du vill köra högskoleingenjör?

Edit: är det inte matte e för högskole också?

Jag vill inte läsa till civilingenjör. Nope det är bara till högst Ma D som gäller för högskoleingenjör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frågan är inte om man vågar ta sig till den där trångsynta delen av Sverige som är Växjö?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Frågan är inte om man vågar ta sig till den där trångsynta delen av Sverige som är Växjö?

Vad har du för betyg eller hp på ett ungefär?


   
SvaraCitera

hitta ett bättre riktigt universitet tycker jag men är det bara dom som har den basterminen så kör...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Och hinner man på en termin läsa Ma D, Fysik A, Fysik B och Kemi A? Eller blir det för mycket?

Gymnasiumkurserna är 450 poäng, bara 50 poäng över heltid för komvyx/gymnasiumstudier. Du borde alltså hinna. Men om du tycker kurserna är svåra är det ju så klart utmanande att läsa lite över heltid av enbart svåra kurser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

hitta ett bättre riktigt universitet tycker jag men är det bara dom som har den basterminen så kör...

Det är ju bara behörigheten jag söker så att jag kan söka vidare till bättre till höst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

Gymnasiumkurserna är 450 poäng, bara 50 poäng över heltid för komvyx/gymnasiumstudier. Du borde alltså hinna. Men om du tycker kurserna är svåra är det ju så klart utmanande att läsa lite över heltid av enbart svåra kurser.

Är det 450 gymnasiekurser man läser under en termin på gymnasiet? Ja precis det är ju bara svåra kurser, kurser som egentligen sträcker sig över 1 år eller liknande.


   
SvaraCitera

Anura:

Det är ju bara behörigheten jag söker så att jag kan söka vidare till bättre till höst.

men det är alltid bättre och roligare att gå på ett av dom större universiteten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

men det är alltid bättre och roligare att gå på ett av dom större universiteten

Det tänker jag ju göra efter jag är klar med basterminen i Linné. Det är ju bara en termin för att få behörighet till ingenjörsstudier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Är det 450 gymnasiekurser man läser under en termin på gymnasiet?

nej, 400 poäng.


   
SvaraCitera

Anura:

Det tänker jag ju göra efter jag är klar med basterminen i Linné. Det är ju bara en termin för att få behörighet till ingenjörsstudier.

det jag inte fattar är varför du inte vill läsa bastermin någon annan stans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inga erfarenheter av Växjöfalangen men som med allt annat som har med utbildning så hänger allt på människorna som arbetar vid institutionen du hamnar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

//Anu

BAJSMANNEN?!?!


   
SvaraCitera