Aviseringar
Rensa alla

Linssoppa


Ämnesstartare

Diskuterade precis middagstips för kvällen med um:are på facebook. Jag föreslog linssoppa och konversationen blev väldigt exalterad (mest från min sida). Linssoppa är en nyfunnen kärlek för mig då det inte bara är hur nyttigt som helst utan ASGOTT också och dessutom billigt. Jag har upptäckt att folk gör linssoppor väldigt olika och att finns många olika varianter och smaksättningar så jag tänkte att vi alla kan dela med oss av våra bästa linssoppor så kan man få tips och variera sig lite!

Så hit me!


   
Citera
Ämnesstartare

Här kommer min bästa: 
 Fyra portioner:
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor

1 msk olja
2 dl röda linser
1 liter vatten
2 tsk buljonextrakt
1 lagerblad
1-2 tsk paprikapulver
1 krm chilipulver
1/2 tsk salt
1-2 tsk citronsaft

Hacka lök, pressa vitlök. Fräs det i olja på svag värme. Skölj linserna. Häll i vattnet och tillsätt alla andra ingredienser förutom citronsaft.

Låt soppan koka under lock på svag värme i 10-15 minuter (tills linserna är mjuka). Låt koka längre om du har tid, blir godare. Smaka av soppan med citronsaft, ta bort lagerbladet. Krydda med något annat smarrigt om du vill, typ timjan. namnamnam

Gillar pga god och här kan du slänga i lite andra grönsaker du gillar om du vill. Typ paprika, morötter, tror det skulle vara gott med lite potatis också.


   
SvaraCitera

tomatsoppa med massa linser i brukar jag köra på. 

Oregano,

Basilika 

Rosmarin

Tomater!!! 

Lök

Vitlök

Sabal

Röda linser

osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:
tomatsoppa med massa linser i brukar jag köra på. 

ååh gott! Hemmagjord tomatsoppa?


   
SvaraCitera

Fingerprints: ååh gott! Hemmagjord tomatsoppa?

Ja, brukar dock ha i lite krossad tomat och har sedan i färska tomater. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Linssoppa. Hjärta

Linser och bönor är typ smartaste studentmaten.


   
SvaraCitera
time
 time

Fingerprints:

ååh gott! Hemmagjord tomatsoppa?

Iste lagade en SJUUUUKT god tomatsoppa häromdagen, och en lika god kycklingsoppa (han har varit helt fantastisk medan jag legat och lipat i sängen pga dödsflunsa). Måste prövas!


   
SvaraCitera
höna

Brukar steka lök, vitlök, morot och curry i olja. Sen ha i vatten buljong å linser. Asgott och hur billigt som helst. Godast om man har typ baguette tilm mumz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när jag gjorde linssoppa brukade det mest handla om att ha i så många ingredienser som möjligt. blev typ:

linser
lök
vitlök
vitkål
tomat
timjan
oregano
rosmarin
vitpeppar
svartpeppar
vitlök
kryddpeppar
balsamvinäger
soja
buljong

och ibland en massa rotfrukter och/eller vin också. helt ok men era är nog godare egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vettefan om ingedienser men det är jävligt gott 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tips för att göra soppor tjocka (särskilt när man mixar dem) utan att använda grädde och dylikt: i med lite potatis. Det ger ifrån sig mycket stärkelse vilket gör soppan tjockare och dessutom äre ju gött. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I grönsakssoppor älskar jag att ha i kummin! tycker det förhöjer smaken mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Linssoppa variant amazing:

1 gul lök, hackad
3-4 vitlöksklyftor alternativt 1 liten vitlök - de som inte är klyftor
1½ riven morot, finriven eller stort riven spelar ingen roll
1 cm finriven färsk ingefära
3 tärnade potatisar
1 msk tomatpuré
Diverse kryddor, exempelvis: salt, cayennepeppar, mexikansk kryddblandning, chilipulver, gurkmeja, curry, en gnutta kanel och het paprika. 

Hetta upp olja i en stor kastrull, och stek detta tills löken och moroten börjar mjukna, potatisen kan läggas i till sist.

Tillsätt:

1-2 burkar krossade tomater
1 burk kokosmjölk (jag använder light men tror inte det spelar någon större roll)
4-6 dl vatten, beroende på om du vill ha soppan lite fastare eller ej
3 dl röda linser, men det fungerar garanterat även med gröna

Låt allting koka tills linserna mjuknar och "faller isär". Då är soppan klar och du kan pressa i saften från en halv lime! Jag brukar mixa min soppa, och det blir fantastiskt. Då gör det heller ingenting att potatis, morötter osv kokar sönder och blir någon sorts sörja, utan det är snarare bra!

Mmm

p.s.
borde creda min storasyster lite också
d.s.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

just det, glömde: buljong


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:
Linssoppa variant amazing:

1 gul lök, hackad
3-4 vitlöksklyftor alternativt 1 liten vitlök - de som inte är klyftor
1½ riven morot, finriven eller stort riven spelar ingen roll
1 cm finriven färsk ingefära
3 tärnade potatisar
1 msk tomatpuré
Diverse kryddor, exempelvis: salt, cayennepeppar, mexikansk kryddblandning, chilipulver, gurkmeja, curry, en gnutta kanel och het paprika. 

Hetta upp olja i en stor kastrull, och stek detta tills löken och moroten börjar mjukna, potatisen kan läggas i till sist.

Tillsätt:

1-2 burkar krossade tomater
1 burk kokosmjölk (jag använder light men tror inte det spelar någon större roll)
4-6 dl vatten, beroende på om du vill ha soppan lite fastare eller ej
3 dl röda linser, men det fungerar garanterat även med gröna

Låt allting koka tills linserna mjuknar och "faller isär". Då är soppan klar och du kan pressa i saften från en halv lime! Jag brukar mixa min soppa, och det blir fantastiskt. Då gör det heller ingenting att potatis, morötter osv kokar sönder och blir någon sorts sörja, utan det är snarare bra!

Mmm

p.s.
borde creda min storasyster lite också
d.s.

ååh gu, låter smask!


   
SvaraCitera