Aviseringar
Rensa alla

Linux 🙂


Ämnesstartare

Hej jag har ett tag funderat på att installera linux på min dator som det är orginal vista den är bärbar och det brukar inte funka att byta operativsystemet till något annat i dom.

för jag har tidigare testat att lägga in windows xp i den men det finns varken drivrutiner eller något som gör att den klarar det 🙁

men någon som vet om linux funkar på dem ?


   
Citera

jag har själv laptop och hade vista först men nu har jag linux.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ettanvändarnamn:

jag har själv laptop och hade vista först men nu har jag linux.

Låter ganska så bra det 🙂 ska testa sen när jag kommer hem 😀

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ettanvändarnamn:

jag har själv laptop och hade vista först men nu har jag linux.

vad har du för dator då ?

vet du någon bar sida med drivisar då ?


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

den är bärbar och det brukar inte funka att byta operativsystemet till något annat i dom.

...wat?

CompleteUnkn0wn:

men någon som vet om linux funkar på dem ?

Det hjälper om du talar om vad för laptop det rör sig om. Linux funkar bra på de flesta modeller nuförtiden, men det finns fortfarande vissa fall där det går mindre bra.


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

vad har du för dator då ?

acer.. nånting.

CompleteUnkn0wn:

vet du någon bar sida med drivisar då ?

ney sorry.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Det hjälper om du talar om vad för laptop det rör sig om. Linux funkar bra på de flesta modeller nuförtiden, men det finns fortfarande vissa fall där det går mindre bra.

jag har en compaq cq60-113eo
men jag har testat det på runt 5 bärbara med vista orginal och den vill bara inte ha något annat :S ?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ska det funka på den ?
Någon annnan som vet någon bra sida med drivrutiner på ?


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

Någon annnan som vet någon bra sida med drivrutiner på ?

Till din bärbara?Eller till linux?
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=3816421&lc=sv&cc=se&...

Men om du vill ha linux på din dator med vista rekommenderar jag wubi.

Så gjorde jag på min sony vaio.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Till din bärbara?Eller till linux?
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=3816421&lc=sv&cc=se&...

Men om du vill ha linux på din dator med vista rekommenderar jag wubi.

Så gjorde jag på min sony vaio.

linux pån bärbara 🙂 ska testa den versionen av linux du föreslog var kan man tanka den lagligt ?


   
SvaraCitera
Åtta

I Linux så finns de flesta drivrutiner du kan tänkas behöva redan inbyggda. För vissa produkter kan det finnas drivrutiner du själv måste installera, men det har då hittills endast hänt mig en gång för ett eller två år sedan, och då med ett urgammalt mobilt bredband med PCI-anslutning.

De flesta Linux-distributioner är gratis och finns vanligen att ladda ned från respektive hemsida. Många väljer att använda distributionen Ubuntu, vilken går att ladda hem från deras hemsida. Sedan behöver du bara bränna ISO-filen till en CD eller DVD (jag tror även att det finns en USB-version), stoppa in den i din läsare och starta om datorn. Förutsatt att den är satt att boota från CD/DVD-enhet så kommer du då in i en s.k. live-miljö, där du kan prova operativsystemet utan att behöva installera det. På så sätt kan du se om någon hårdvara inte fungerar.

Om du gillar det du ser så är det sedan bara att trycka på "installera".


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

linux du föreslog var kan man tanka den lagligt ?

Ja linux är lagligt.


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

bärbar och det brukar inte funka att byta operativsystemet till något annat i dom.

Vem har lurat i dig det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vem har lurat i dig det?

det har aldrig funkar för mig och jag har testat på flera st.


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

det har aldrig funkar för mig och jag har testat på flera st.

Brukar vara värre med uppgradering från vista till xp, än att installera linux. Linux är mycket snällare på driverfronten.


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

det har aldrig funkar för mig och jag har testat på flera st.

Du har antagligen gjort något fel.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Du har antagligen gjort något fel.

Har du överhuvudtaget prövat att installera XP på en Vistaburk och fått obskyra drivers till hårdvara i budgetklassen att fungera?


   
SvaraCitera