Aviseringar
Rensa alla

liten blåsa under tungan..


Ämnesstartare

för några månader sedan dök en liten blåsa upp under min tunga.. den sitter precis där i "springan" på undersidan, kanske 2mm i diameter. den är lite genomskinlig typ.. men ser ut att ha som en liten vit topp. hela tungspetsen värker lite, plus att den ofta stöter emot tänderna på underkäken där fram (den sitter alltså ganska långt fram) vilket inte är så jäkla behagligt.. jag har många ggr klämt sönder den.. typ som en finne, det gör ont, men efteråt är den borta.. sen kan den vara borta i typ 1-2 veckor.. sen kommer den tillbaka.. fattar inte vad det är.
någon som haft liknande?


   
Citera

herpes? [rolleyes]
kanske, om du misstänker en könssjukdom (man kan ju faktiskt få det i munnen också) så ska du nog pallra dej iväg till närmsta um, fast nu kommer jag inte ihåg om man får gå dit när man är 21, men isåfall får du väl gå till doktorn [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag får det också ibland, hm. [confused]


   
SvaraCitera

MickHed:

Jag får det också ibland, hm. [confused]

enhimmelskdrog:

herpes? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

herpes? [rolleyes]

Hmm, hur kan det smitta, mun mot mun?


   
SvaraCitera

MickHed:

Hmm, hur kan det smitta, mun mot mun?

om tjejen/killen/vem du nu har munnat med hade herpes i munnen kanske [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

om tjejen/killen/vem du nu har munnat med hade herpes i munnen kanske [smile]

Im screwed [sad]


   
SvaraCitera

MickHed:

Im screwed [sad]

gå till um då [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle dock verkligen förvåna mig om det var det.. kollar jag på vårdguiden står det såhär:
Vanliga symtom är att det bildas munsår i form av vätskefyllda blåsor som gör ont. Ofta blir huden runt blåsorna och slemhinnorna i munnen röd och svullen. Du kan också få ont i halsen, feber, muskelvärk och svullna lymfkörtlar i halsen. Många som smittas får inga besvär över huvud taget.

jag har inga munsår, blåsan är alltid på samma ställe, och den lilla stackarn är helt ensam.


   
SvaraCitera

kan det kanske bara vara afte som det så "vackert" heter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

afte stämmer inte heller in..

Afte

Vid afte får du väl avgränsade, gulvita runda sår på insidan av kinden eller på tungans kanter. Dessa gör ont när du äter och dricker. De försvinner av sig själva efter sju till tio dagar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan det inte bara vara en vanlig munblåsa då? Att du har bitit dig där förut och så får det aldrig läka eftersom du klämmer den hela tiden, så den kommer tillbaka?


   
SvaraCitera

mun herpes. det är jättevanligt och inte skadligt så inget att oroa sig över antar jag.


   
SvaraCitera

fege1:

dök en liten blåsa upp under min tunga

Det är afte, en immunologisk sjukdom. Det kan dyka upp på lite olika sätt, och beror ibland på att man har magproblem. Du kanske är stressad t.ex? Borsta tänderna ofta med tandkräm, det hjälper. Dvs, inte bara morgon och kväll utan även mitt på dagen. Smörj in blåsan med lite tandkräm och skölj sedan munnen.

Afte smittar inte, utan är genetiskt. Förmodligen har fler i familjen samma sak.


   
SvaraCitera

låter som afte iofs. Prova med tandkrämen zendium


   
SvaraCitera