Aviseringar
Rensa alla

Live Geigermätare från Tokyo - värdet stiger och stiger


Ämnesstartare

Kan vara intressant att följa denna med jämna mellanrum för att se om de japanska myndigheterna ljuger om de radioaktiva läckagen i Fukushima.

​Mätaren


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Kollat på den hela dagen, och dem ljuger inte
F.ö var den uppe på 38cpm tidigare idag och även det är acceptabla nivåer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Kollat på den hela dagen, och dem ljuger inte

Värdet har nästan stigit 0,9 sedan klockan 17.00. Japanska myndigheter säger att läckaget minskar. Vad litar du på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är källkritisk

dessutom preciserar den inte vilket sönderfall den mäter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

F.ö var den uppe på 38cpm tidigare idag och även det är acceptabla nivåer

Yes, men sedan vände vindarna ut mot havet, därför sjönk mätaren. Nu har de börjat vända igen + kylningen i reaktor 4 har även lagt av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

livsmedelsverkets gränsvärden för cesium 137 i insjöfisk, vilda bär, svamp och nötter är 1 500 becquerel per kilo.

omvandlat till CPM är det 90000, så jag skulle inte vara orolig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men kan du sluta [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Värdet har nästan stigit 0,9 sedan klockan 17.00. Japanska myndigheter säger att läckaget minskar. Vad litar du på?

0,9 är ingenting. Det är inte ens ett till sönderfall i minuten.

När vi mätte i sverige för dryg 2 år sedan låg bakgrundsstrålningen på 16cpm. 21cpm är helt normalt beroende på mätförhållanden. allt under 60cpm är förmodligen helt normalt.

Marmoth:

Yes, men sedan vände vindarna ut mot havet, därför sjönk mätaren. Nu har de börjat vända igen + kylningen i reaktor 4 har även lagt av.

Fortfarande så ligger nivåerna på vanlig bakgrundstrålningsnivå så det är bara fånigt att argumentera så länge nivåerna ligger under 60-70


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

omvandlat till CPM är det 90000, så jag skulle inte vara orolig.

90 000CPM? Det låter väl lite väl [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte för jag förstår vad den säger, men intressant!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Fortfarande så ligger nivåerna på vanlig bakgrundstrålningsnivå så det är bara fånigt att argumentera så länge nivåerna ligger under 60-70

Du får även ta i beaktning att denna mätaren sitter inomhus. Amerikanska och brittiska nyhetskanaler har rapporterat nivåer som är 23ggr högre än vanligt utomhus.

"CNBC - Tokyo Metropolitan Govt: Radiation Level 23 Times Normal Amount"

Vi får vänta och se vad som händer om vindarna vänder och japanerna inte får kontroll på kylningen av reaktorerna.

isola:

men kan du sluta [cry]

Vadå[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

OF 5: omvandlat till CPM är det 90000, så jag skulle inte vara orolig.
90 000CPM? Det låter väl lite väl [bigcheers]

Verkar ju stämma. 1 Bq = 1CPS = 60CPM

Marmoth:

r om vindarna vänder och japanerna inte får kontroll på kylningen av reaktorerna.

Mätningarna jag hänvisade till gjordes inomhus. Vi hade även stavar med radioaktivt laddad spets på, riktade vi mot denna så kom vi upp i 400CPM, och då lät dem oss leka med dem så det lär ju inte vara nödvändigt farligt. Det enda dem sa var att man inte skulle rikta mot ögonen.

23ggr normalt betyder inte att det är farligt. Förövrigt överdriver media. 23ggr normalt var det förmodligen när det var uppe på 90 som det var igår natt. Det gick även japanerna ut med. 90/23 = 4CPM vilket låter väääldigt lite om japan skulle ha så liten bakgrundsstrålning. Måste vara mätt i nått labb i någon källare nånstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Mätningarna jag hänvisade till gjordes inomhus.

Alright. Konstigt sätt för att undervisa i hur bakgrundsstrålningen i Sverige är. Borde ni rimligtvis inte ha mätt utomhus?

ChickiBull:

och då lät dem oss leka med dem så det lär ju inte vara nödvändigt farligt

Under en kort period nej. Men att leva flera veckor med höjda värden i luften är inte bra för hälsan. Nu är det ju inte farligt än. Men vid fortsatt problem vid kärnkraftverken så kommer det bli farligt för omgivningen, även för Tokyo. Och det kan hända snabbt. Det tog ca 10 timmar för explosionsmolnet att påverka Tokyo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Alright. Konstigt sätt för att undervisa i hur bakgrundsstrålningen i Sverige är. Borde ni rimligtvis inte ha mätt utomhus?

Vi skulle inte mäte bakgrundstrålningen egentligen men det krävs att man vet den för att kunna dra bort när man räknar annan strålning.

Marmoth:

n för Toky

Jo, vi får diskutera det när värdena är höjda då...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

japananerna kommer mutera sönder[y][n]


   
SvaraCitera