Aviseringar
Rensa alla

Live Geigermätare från Tokyo - värdet stiger och stiger


Ämnesstartare

ChickiBull:

Jo, vi får diskutera det när värdena är höjda då...

Japp,[y] jag tror iaf inte att Tokyoborna utan någon anledning köar på sina redan trånga vägar för att ta sig ur staden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Japp,[y] jag tror iaf inte att Tokyoborna utan någon anledning köar på sina redan trånga vägar för att ta sig ur staden.

Vi får väl se på gayometern och det blir några förhöjda värden som japanerna tror. Lyssna på p4 hela dagen och en som bodde i tokyo sa att allt va som vanligt fast en som bodde närmare kärnkraftverket åkte mot tokyo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hitta mer info:

Strålningen i tokyo:
100 CPM is about 1 microsievert per hour.

Hur farlig en strålning är kan inte mätas i CPM eftersom det inte inkluderar energin i beräkningen. Sivert mäter hur farlig strålningen är.

100CPM = 1μSv/h

"Strålningsstyrkan beskrivs i form av doshastighet vars måttenhet är sievert per timme (Sv/h). Vanligen används enheten mikrosievert per timme (μSv/h). Den naturliga bakgrundsstrålningens doshastighet i Finland är 0,05-0,30 μSv/h. Om den externa strålningens doshastighet är över 100 μSv/h måste man söka skydd inomhus." http://sakerhetshandbok.pelastustoimi.net/ympariston-uhkat.html#str%C3%A5lningsr...

DVS, den där mätaren måste komma upp i 10 000CPM innan det ens rekommenderas att söka skydd inomhus.

Nu är det 0,27μSv/h vilket är normalt i finland som används som exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Hitta mer info:

Beräkningen CPM till andra mått är väldigt avancerad. Jag har inte hittat en enda källa som gjort likadana beräkningar, inte ens i närheten av varandra.

Men för att ta exempelvis nivåerna vid Fukushima så;
BREAKING NEWS: Radiation at Fukushima plant briefly hits 8,217 micro sievert per hour: TEPCO (09:05)

Faktum är att det är mycket skadligt att vara utomhus nära kärnkraftverket och spridningen till Tokyo beror på vindarna och om situationen förvärras. Jag har svårt att vara optimistisk efter det senaste dygnet. Nu har man börjat kyla av reaktor fyra med helikoptrar som släpper vatten över reaktorn. Vilket tyder på att man inte ens kan vara i närheten. Samma taktik användes i Tjernobyl.

Det tar två veckor att kyla ned en reaktor med fungerande kylsystem. Det här kommer bli värre om inget mirakel sker....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Beräkningen CPM till andra mått är väldigt avancerad. Jag har inte hittat en enda källa som gjort likadana beräkningar, inte ens i närheten av varandra.

Det är inte beräkningar, det är från mätningar i tokyo. Finns publicerat under mätgrafen:
http://mu.jklmnop.net/japan/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Faktum är att det är mycket skadligt att vara utomhus nära kärnkraftverket

Givetvis är det farligt att vara nära radioaktivt material som sänder betastrålning. Men betastrålning avtar i kvadraten av avståndet. Så det klingar av väldigt fort när det färdas i luften.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Det är inte beräkningar, det är från mätningar i tokyo. Finns publicerat under mätgrafen:

Men jag menar att för att få fram 1 microsivert från ett värde i CPM krävs det avancerade beräkningar och flera faktorer måste tas med. Jag har inte hittat någon "officiell och vetenskaplig källa" som påstår att 1mSv = 100 CPM.

Däremot florerar 1mSv = 100CPM exempelvis i den länken du postade här och på Flashback.


   
SvaraCitera

Paranormal_Cannabis:

japananerna kommer mutera sönder[y][n]

som att de inte redan är tillräckligt muterade

Dold text: förlåt_


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

som att de inte redan är tillräckligt muterade

nu kommer det kanske födas japanska barn med tre sneögda ögon istället för två?[confused]


   
SvaraCitera

Paranormal_Cannabis:

nu kommer det kanske födas japanska barn med tre sneögda ögon istället för två?[confused]

som att det inte räckte me två.. eller kanske en japan..... med normala ögon!!!! muteras tbx


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Men jag menar att för att få fram 1 microsivert från ett värde i CPM krävs det

Men eftersom det inte krävs beräkningar om man är i tokyo och har ett mätverktyg är ditt påstående irrelevant. F.ö var det inte en 1mSv utan 1μSv vilket är 1/1000 av 1mSv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Givetvis är det farligt att vara nära radioaktivt material som sänder betastrålning.

Självklart.

Btw, jag såg nu att den normala nivån i Tokyo ligger på 15-16 CPM. Så visst är det nästan dubbla värden trots att det inte läckt ut speciellt mycket enligt japanska myndigheter.

80 CPM nåddes när molnet från explosionen drog över Tokyo, och då var läckaget vid Fukushima ännu mindre än vad det är nu. Tänk om en lika stor explosion sker nu. Då pratar vi mer än 80 CPM över Tokyo eftersom att nivåerna vid Fukushima nu är över 8000mSv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Btw, jag såg nu att den normala nivån i Tokyo ligger på 15-16 CPM. Så visst är det nästan dubbla värden trots att det inte läckt ut speciellt mycket enligt japanska myndigheter.

Fast CPM är inte konstant så även om snittet ligger på 15CPM så kommer det vissa dagar gå över 20 å andra gå under 10. Och även om det skulle ha påverkats nu så att sönderfallet har ökat så är det inte ens i närheten av farligt.

Marmoth:

8000mSv.

8000mSv eller 8000μSv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

8000mSv eller 8000μSv?

Micro.. blandar ihop milli och micro [mad]

Nåväl, dags att slagga. Ha de gött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

8000mSv eller 8000μSv?

http://twitpic.com/49mm4l
Intressant bild förresten. Här har de annan angivelse och mäter strålningen i Fukushima i milli ... 400mSv.

Aja...[crazy]


   
SvaraCitera