Aviseringar
Rensa alla

Livsavgörande val?


Ämnesstartare

Hej!

På gymnasiet där jag går läser samhälls/natur första året tillsammans. Nu i andra ring har vi skiljts. Jag har valt natur utifrån ett resonemang att det ger bred behörighet, och för att helgardera mig. Vill antingen läsa juridik eller medicin, men det lutar mer åt juridik just nu. Samhällsvetenskapliga linjen skulle sammanfalla bättre med mina intressen just nu, men sumpar jag totalt mina chanser som medicinare ifall jag byter? Eller finns det möjlighet att ta ett basår och därefter komma in efter gymnasiet, ifall jag skulle ångra mej? Åsikter någon?


   
Citera

Det du väljer på gymnasiet är knappast livsavgörande...


   
SvaraCitera

tevepro:

Det du väljer på gymnasiet är knappast livsavgörande...


   
SvaraCitera

Sacru:

Eller finns det möjlighet att ta ett basår och därefter komma in efter gymnasiet, ifall jag skulle ångra mej? Åsikter någon?

Om du nu inte vill satsa på juridiken så kan du ju precis som du säger ta ett basår, närmare bestämt ett naturvetenskapligt basår.


   
SvaraCitera

Hej!

Jag tycker du ska läsa färdigt på NV och fundera på vad du vill göra. Om du läst NV har du behörighet till i stort sett alla eftergymnasiala utbildningar och kan alltså välja fritt. Du ska inte vara orolig att du missar något på samhäll som du behöver på juridiklinjen. Efter några veckor på universitet är du i kapp, vad du nu än vill läsa.

Men - det finns även naturvetenskapliga/tekniska basår. Fast då "förlorar" du ett år.

Läs NV och välj till kurser du anser viktiga! 🙂

Lycka till!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera