Aviseringar
Rensa alla

Livsmedelsverket slår fast - Negerboll ska heta NEGERBOLL


Orka bråka om det, det finns människor som svälter medans andra tjafsar om vad bollen ska heta..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: kan du kolla upp dina källor nästa gång?

Det är inte jag som tillverkat den fördomsfria negerbollen och det är inte jag som skrivit artikeln på FLASHBACK. Jag gjorde bara en skärmdump av artikeln och lade upp den på UM.  Cool


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

I det moderna samhället utvecklas ord, byter namn eller ändrar uppfattning. Så att säga negerboll är inte fel från mitt perspektiv. Men man följer ju den moderna utvecklingen av det svenska språket  så jag tycker att man ska säga chokladboll, men man ska inte bli sur och skälla ut personer som säger negerboll.


   
SvaraCitera
Lussen

förstår inte hysterin kring det.


   
SvaraCitera
GraGo

onödigt elak:
förstår bägge sidor men: byt namn på det bakverk som innehåller si och så av choklad och kokos från negerboll till något annat som inte kan ses som rasistiskt, trots att chokladboll och kokosboll är upptaget så varför inte namnge det någon "motpol" som frihetsboll.. eller respektboll.. elr nåt..

Frihetsboll?!

Jag håller med dig om att det är onödigt att säga negerboll bara för att men om man förbjuder ordet negerboll så tar man ju bort yttrandefrihet, ska man då strö salt i såren och kalla den nya negerbollen frihetsboll?


   
SvaraCitera

GraGo: Jag håller med dig om att det är onödigt att säga negerboll bara för att men om man förbjuder ordet negerboll så tar man ju bort yttrandefrihet

ingen har sagt något om att förbjuda ett ord, dock kan man ju låta bli att kalla det för det när det är rasistiskt och folk tar illa upp.....


   
SvaraCitera
GraGo

Blivande_japan:

ingen har sagt något om att förbjuda ett ord, dock kan man ju låta bli att kalla det för det när det är rasistiskt och folk tar illa upp.....

Det håller jag med om. 

Själv säger jag inte negerboll men jag tycker fortfarande att det skulle vara lite fel att kalla den nya bollen frihetsboll.


   
SvaraCitera

Den innehåller ju inte en neger heller så det där är ju ett ganska kasst argument.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Aww


   
SvaraCitera
reben

Weeaboo:

hoert talar om mozartkulor? Ska de sluta serveras de med foer att mozart sjaalv inte ingaer i receptet?

tkr du mozart e kränkande o nedsättande mot ngn lr


   
SvaraCitera

reben: tkr du mozart e kränkande o nedsättande mot ngn lr

Nu handlade det inte om huruvida det var ett kränkande begrepp eller inte utan om namnet stämde överens med innehållsbeteckningen.


   
SvaraCitera

livsmedelsverket är ta mig fan den sämsta myndigheten som finns. möjligen efter nämnden för hemslöjdsfrågor.

inte pga detta, utan rent allmänt.


   
SvaraCitera

Äh, tar folk illa upp kan man väl bara sluta säga det. Känns inte som det är så stor grej.


   
SvaraCitera
höna

lol både Livsmedelsverket och du suger. 


   
SvaraCitera

Havrebollar eller havregrynsbollar ska det heta förfan.


   
SvaraCitera