Aviseringar
Rensa alla

Ljudbok på Ipod??


Ämnesstartare

Hej! ifall jag laddar ner en ljudbok. Hur "kastar jag över den till itunes--->ipoden? Måsta jag konventera om filen till en ipod fil eller?? Och vilket filfomat ska filen vara i såna fall?


   
Citera
Ämnesstartare

Dom brukar ju vara i ett ipodkompatibelt format redan men du importerar den i itunes genom trycka på arkiv och importera eller nåt sånt där och om filformatet behöver ändras gör itunes det åt dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

om filformatet behöver ändras gör itunes det åt dig.

Men så är det inte när du för över filmer, då måste du konventera om filen själv.


   
SvaraCitera

Det smidigaste är om ljudboken redan är i iTunes egna ljudboksformat, .m4b - då är det bara att dra mappen med alla filer in i iTunes så fattar den själv att det är en ljudbok du lägger in, och placerar den i kategorin Böcker. Det finns säkert program som konverterar exempelvis mp3 till m4b på något smidigt sätt, google is your friend.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marko94:

Men så är det inte när du för över filmer, då måste du konventera om filen själv.

vet inte,men ljudfiler behöver man ju såklart inte konvertera själv i allafall.i så fall skulle du behövt göra det med all musik också[no-no] eller vilket format är det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marko94:

Men så är det inte när du för över filmer, då måste du konventera om filen själv.

Är kanske för att en film är en videofil [crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marko94:

Men så är det inte när du för över filmer, då måste du konventera om filen själv.

Ja men det är för itunes själv kan spela upp en massa format men det kan inte ipoden tror jag. Ljudböcker är oftast i rätt format från början.


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Ljudböcker är oftast i rätt format från början.

Beror å andra sidan på varifrån man laddar ner ljudboken. Om man laddar ner ljudböcker via iTunes är de såklart redan i m4b, men om man skaffar dem från.... "andra ställen"... är det inte helt ovanligt att de ligger i uppstyckade mp3-filer. Jag tolkade det som att TS skulle fixa ljudboken utanför iTunes och sedan ville få in den först i iTunes för att sedan kunna synka över till iPoden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

magkliarn:

det inte helt ovanligt att de ligger i uppstyckade mp3-filer.

För mp3filer kan man inte öppna i itunes. [tired]


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

För mp3filer kan man inte öppna i itunes. [tired]

Jo självklart kan man det. Men då förstår inte iTunes automatiskt att det är en ljudbok och lägger istället in dem som "vanlig" musik. Tror jag iallafall, såvida de inte ändrat detta på sistone. Det är mycket smidigare att ha ljudboken i rätt format från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

magkliarn:

Jo självklart kan man det. Men då förstår inte iTunes automatiskt att det är en ljudbok och lägger istället in dem som "vanlig" musik. Tror jag iallafall, såvida de inte ändrat detta på sistone. Det är mycket smidigare att ha ljudboken i rätt format från början.

Ja men man kan ju lägga in m4b i sökningen hos "underground"bokhandlaren


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Ja men man kan ju lägga in m4b i sökningen hos "underground"bokhandlaren

... ja? Så då är vi överens om att TS bör skaffa ljudboken i .m4b-format, oavsett om den är det från början eller om han måste konvertera den först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TS bör byta sin iPod mot en bättre spelare. iTunes kommer slänga in MP3-filer i musikmapparna och/eller tvinga dig köpa ljudboken via iTunes Store då pengahororna hos Apple har ett speciellt filformat för iPod-ljudböcker.

Byt till någon spelare som tillåter Dra & Släpp via utforskaren och att du själv placerar saker i mappar via datorn. Så mycket smidigare och överskådligt än att låta ett program fucka upp allting [iTunes].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

magkliarn:

ja? Så då är vi överens om att TS bör skaffa ljudboken i .m4b-format, oavsett om den är det från början eller om han måste konvertera den först.

men någon något förslag på bra och gratis program som kan konvenera om filen??[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köp ej produkter från apple, köp ej produkter från apple
har du brutit mot regel 1 så använd ej itunes, använd ej itunes, använd WINAMP


   
SvaraCitera