Aviseringar
Rensa alla

Ljudteknik - Högskola


Ämnesstartare

Jag funderar på att läsa Ljudteknik på högskolan när jag går ur Gymnasiet... Någon som vet någon skola som har ljudtekik som program? (alltså, inte bara kurs)
[smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Google is your friend.

http://www.edu.mah.se/katalog/ljudteknik


   
SvaraCitera

Ljudingenjörsutbildningen i Piteå brukar nog räknas som "den bästa".


   
SvaraCitera

Chicago:

Jag funderar på att läsa Ljudteknik på högskolan när jag går ur Gymnasiet... Någon som vet någon skola som har ljudtekik som program? (alltså, inte bara kurs)

bra att du kollar behörighet efter du väljer högskola o annat [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

bra att du kollar behörighet efter du väljer högskola o annat [y]

Jag kan inte sånthär. Jag tänkte gå in på skolans hemsida och kolla behörigheten där. Eller vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Robbin:

Google is your friend.

Jag ahde aldrig skrivit här om jag hade hittat bra grejer på google!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"För att studera här krävs elteknisk utbildning från gymnasiet eller motsvarande samt musikalisk erfarenhet"
Jag kan tydligen inte läsa i Piteå... Jag går Estet Musik....

Veritas:

Ljudingenjörsutbildningen i Piteå b


   
SvaraCitera

Chicago:

Jag kan tydligen inte läsa i Piteå... Jag går Estet Musik....

Då är det kört.
Nej men seriöst, jag tror att det mest finns kurser inom ljudteknik men i slutändan spelar det inte så stor roll för om du vill ha jobb som ljudtekniker, inspelningstekniker osv så behöver du anatgligen vara väldigt duktig och ha känsla för det eller helt enkelt ha kontakter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Veritas:

Då är det kört.
Nej men seriöst, jag tror att det mest finns kurser inom ljudteknik men i slutändan spelar det inte så stor roll för om du vill ha jobb som ljudtekniker, inspelningstekniker osv så behöver du anatgligen vara väldigt duktig och ha känsla för det eller helt enkelt ha kontakter.

Men om jag har känsla och är bäst i världen t.ex så måste jag ju ha en utbildning för att få jobb.
Men jag förstår verkligen inte detta med högskolepoäng och sånt, 80p är det en kurs eller ett helt program?


   
SvaraCitera

Chicago:

Men om jag har känsla och är bäst i världen t.ex så måste jag ju ha en utbildning för att få jobb.

Jo precis, men det jag menar är att en kurs brukar räcka om man är begåvad. Efter det så borde man kunna klara sig själv.

Chicago:

Men jag förstår verkligen inte detta med högskolepoäng och sånt, 80p är det en kurs eller ett helt program?

Ingen aning, inte insatt alls.


   
SvaraCitera

Chicago:

80p är det en kurs eller ett helt program?

Är det en KY-utbildning du talar om? Där tror jag 80 KY-poäng motsvarar två års heltidsstudier, men är inte riktigt säker. Är det inte en KY-utbildning låter 80 poäng mycket skumt i mina öron, om det nu inte handlar om det gamla poängssystemet.

Mig veterligen har de helt slopat den gamla poängskalan vilken innebar 1 poäng per läst vecka (20 p/termin; 40 p/läsår). Enligt nya Bolognaprocessen heter det nu högskolepoäng (hp) och enligt den skalan läser man 1,5 högskolepoäng per vecka. Ett års heltidsstudier är således 60 hp, en termins heltidsstudier 30 hp.

Om man tänker sig att definitionen av ett program är då man efter avslutade studier erhåller en kandidatexamen, skall man ha läst minst 3 år, d v s 180 hp. Dock tror jag att det finns "program" som bara är på två år (drifttekniker tror jag är ett sådant), men då erhåller man - såvitt jag vet - ingen akademisk examen.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera