Aviseringar
Rensa alla

Ljuga för gynekolgen?!?!


Ämnesstartare

Heej jag är 15 år och har haft samma kille i ett år nu, jag har bara haft sex med honom förutom en gång, ett halvår innan jag träffade honom så hände det en liten incident där en lite äldre kille utnyttjade mig sexuellt, alltså för ett och ett halvt år sedan. Jag har länge velat gå till gynekologen för att testa mot könssjukdomar osv, har hört att varje tjej som är sexuellt aktiv borde det, men eftersom jag bara har sex med en kille så tänkte jag att det va okej, men sen kom jsg att tänka på det här som hände mig och nu känner jag att jag MÅSTE dit.
Men jag är livrädd för att någon ska se mig där nere, och jag är också livrädd för att tala om att jag har varit med någon annan en gång förutom min kille, kommer dom att ringa polisen om jag säger det till dom?!

snälla svara ni som kan och vet, puss


   
Citera

Asså jag förstår att du har lite fjärilar i magen men försök tänka att om nån ser dig där - så är de ju där själv också? 😉 och det där med killen som utnyttjade dig, mår du dåligt över det idag? Isf kan du få hjälp och stöd att bearbeta det från ungdomsmittagningen. När jag har varit där har dom bara frågat hur många jngefär jag haft och om jag brukar skydda mig och om jag har fast partner typ. Inga detaljer direkt. Jättebra att du går och testar dig och kom ihåg att det INTE är ditt fel att du blev utnyttjad, ansvaret ligger helt och hållet hos honom. Um kan hjälpa dig anmäla honom men gör det inte utan ditt samtyckande.


   
SvaraCitera

du behöver inte säga att du haft sex med någon annan än din kille
ifall de frågar något om ditt sexliv, vilket kan hända, så säger du att du har ett fast förhållande nu. Om de frågar om tidigare sexpartners innan honom är de ju fett ouppfostrade, men det är väl bara att ljuga. säg vad du vill.
jag har inte pratat om mitt sexliv över huvud taget när jag varit hos gynekologen.

om du berättar att du blivit våldtagen så tror jag inte att de i första hand ringer polisen, utan försöker motivera dig till att gå i terapi och att anmäla händelsen.
överväg ifall du idag mår dåligt av händelsen och kan behöva terapi för att må bättre.


   
SvaraCitera

Säg bara att du haft två sexpartners om hon frågar. Sen kan ju din pojkvän också ha sjukdomar, så även om du inte hade haft sex innan honom så hade det varit bra att testa sig ba för säkerhetsskull.


   
SvaraCitera
M00N
 M00N

De har tystnadsplikt på ungdomsmottagningen så de borde inte få anmäla även om de vill.
Men jag har faktiskt funderat över detta också, gäller tystnadsplikten även om man skulle berätta om något som är olagligt, för att ta några extrema exempel kan vi säga att man mördat någon eller att man brukar ha sex med småbarn och djur. Om denna "man" då berättar det här för någon med tystnadsplikt, får de då anmäla det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Taack hörni, jag har beställt tid nu så tack så mycket för svaren^^

Det där med tystnadsplikten, jag vet faktiskt ingenting om det, det är därför jag inte vågar berätta om våldtäkten även om jag vill.. Men jag tror att dom får anmäla om dim anser att det är fel på nått sätt, men jag vet inte vart gränsen går när dom inte anmäler-och när dom gör det.

[love]


   
SvaraCitera

Missanissa:

Men jag är livrädd för att någon ska se mig där nere,

Well, oavsett om du drar dit eller ej så bör du alltid vara livrädd vid samlag om du ej skyddar dig. [zzz]


   
SvaraCitera

S3ON:

Well, oavsett om du drar dit eller ej så bör du alltid vara livrädd vid samlag om du ej skyddar dig. [zzz]

va din mamma det


   
SvaraCitera

framtidskon:

va din mamma det

hoppas att hon inte avslöjade det för honom iaf [sad]

när jag var luten så sa mina kompisar ibland att de var misstag för det hade deras föräldrar berättat. ok om föräldrarna var jätteunga, då fattar man ju det, men vilken normal förälder berättar sådant för sitt barn [sad]


   
SvaraCitera

Missanissa:

Det där med tystnadsplikten, jag vet faktiskt ingenting om det, det är därför jag inte vågar berätta om våldtäkten även om jag vill.. Men jag tror att dom får anmäla om dim anser att det är fel på nått sätt, men jag vet inte vart gränsen går när dom inte anmäler-och när dom gör det.

om du tycker det vore skönt att berätta tycker jag att du ska göra det för någon. Om inte för gynekologen så för en terapeut. Jag tror att psykologers tystnadsplikt helt täcker att de inte anmäler en våldtäkt mot din vilja, men jag förstår att du vill vara säker innan du berättar.
Hittar inte var i lagen om tysnadsplikt som eventuella undantag är beskrivna, men vad jag hört från psykologer själva röjer de bara tystnadsplikten om det är fråga om att rädda liv, alltså om någon planerar att ta sitt eget eller någon annans liv. har dock ingen källa som jag kan visa.

vet din partner om att det hände dig?


   
SvaraCitera

isola:

när jag var luten så sa mina kompisar ibland att de var misstag för det hade deras föräldrar berättat. ok om föräldrarna var jätteunga, då fattar man ju det, men vilken normal förälder berättar sådant för sitt barn [sad]

ahaha å vad hemskt
bara dom säger det på rätt sätt
"du va ett misstag när du kom till men du e bra ändå puss puss"
eller blir man ledsen ändå?
jag vet inte


   
SvaraCitera

framtidskon:

eller blir man ledsen ändå?
jag vet inte

man kanske känner sig oönskad och får en existentiell kris som aldrig går över


   
SvaraCitera

isola:

man kanske känner sig oönskad och får en existentiell kris som aldrig går över

vore inte det ganska fånigt och krävande


   
SvaraCitera

framtidskon:

va din mamma det

Meh.. Du förstod min poäng. [tired] Hon bör alltid skydda sig såvida hon inte vill ha ungar. [cute]


   
SvaraCitera

S3ON:

Meh.. Du förstod min poäng. [tired]

nej, jag gjorde inte det. jag förstår mycket sällan dina poänger.

S3ON:

Hon bör alltid skydda sig såvida hon inte vill ha ungar. [cute]

jag ser ingen information om att hon inte använder preventivmedel.


   
SvaraCitera