Aviseringar
Rensa alla

Ljuga för socialen?


Hannis
Ämnesstartare

Jag har ett stort problem jag träffade en kille som är 23 och själv är jag 14 år jag o denna killen hade nästan sex o gjorde väldigt mkt sexuella saker i ungefär 2h! Jag sa sett till min psykolog för trodde ej hon fick säga till någon men hon kontaktade socialen (inte för sett utan en annan sak men hon sa  även om denna killen) imorgon ska jag till socialen o jag har sagt till min mamma att denna killen är 16 år.. Jag gillar denna killen väldigt Mycket o har även fått starka känslor för han o vill inte att han hamnar i trubbel. När socialen imorgon säger stämmer det att du varit hos en 23 årig kille? Kan jag inte säga sanningen jag måste hitta på ngn väldigt bra lögn SNÄLLA HJÄLP MIG t.ex han var 16 men vi vara hemma hos hans kompis som var 23 osv SNÄLLA


   
Citera
sies
 sies

http://www.psykologforbundet.se/Profession-Yrkesfragor/Yrkesjuridik/Sekretess/ :

Sekretessbrytande bestämmelserTystnadsplikten kan brytas om patienten samtycker till det. Men den kan också brytas i de fall när det föreligger en anmälnings- och rapporteringsskyldighet. Dessa situationer är reglerade i lagstiftningen.
Några exempel på sådana anmälnings- och uppgiftsskyldigheter som kan vara aktuella är:
• Barn som far illa. Om man får kännedom om, eller misstänker att ett barn far illa, måste man som psykolog anmäla det till socialnämnden, se 14 kap 1 § socialtjänstlagen (2001:453). Man är som psykolog också skyldig att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av stöd och skydd.

• Vissa pågående brott. Alla medborgare har en lagreglerad skyldighet att avslöja/anmäla vissa allvarliga brott som är ”å färde” det vill säga pågående brott (Brottsbalken 23 kap. 6 §). Bestämmelsen avser endast de grövsta brotten som exempel mord, dråp, grov misshandel, rån och högförräderi. Om brottet redan har fullbordats har man inte längre någon skyldighet att avslöja det.

Eftersom att du har ett förhållande med en kille som är 23 år när du själv är 14 eller yngre så är de skyldiga att informera socialnämnden. 

Tyvärr så får inte heller användare på ungdomar.se hjälpa dig i din situation för det strider mot reglerna. Men vad jag kan säga är att du inte behöver oroa dig för att socialnämnden ska göra något mot dig.

http://ungdomar.se/regler :

6. Du får snacka om vad som helst, men inte hur som helst

På Ungdomar.se är det fritt fram att diskutera droger, ätstörningar och självskadebeteenden samt dess effekter på kroppen. Det är däremot INTE tillåtet att tipsa om illegala substanser och heller inte att berätta för andra hur de ska gå tillväga för att skada sig själva (exempelvis genom att posta tips om självsvält och ohälsosamma kalorimängder, eller självmordsguider). I forumet ska diskussionerna ske i den publika andan, och det är inte tillåtet att chatta eller dubbelposta trådar. Det är inte heller tillåtet att ladda upp autoplay-ljudfiler, då detta är störande. Alla ska ha rätt att själva bestämma om de vill lyssna på en ljudfil. Det är okej att länka till ett youtubeklipp, men bara om användarna själva får välja att trycka på play.

Men lycka till, hoppas det går bra ändå. Glad


   
SvaraCitera

sies: Tyvärr så får inte heller användare på ungdomar.se hjälpa dig i din situation för det strider mot reglerna.

va?

OnT: ja, man får ljuga så mkt man vill om m an känner för det. Säg det som blir bäst för dig.


   
SvaraCitera
sies
 sies

Punda:

va?

OnT: ja, man får ljuga så mkt man vill om m an känner för det. Säg det som blir bäst för dig.

Lagen som fick psykologen att kontakta socialnämnden är exakt likadan som regeln på ungdomar säger att man inte får tipsa om. "berätta för andra hur de ska gå tillväga för att skada sig själva", det anses vara "skadligt" för en underårig(0-14) att ha ett sexuell relation med en myndig 23årig kille enligt lag.

Men liksom, hur träffades ni? Hur kom ni i kontakt med tanke på åldersskillnaden? Om han kom i kontakt med dig pga. din ålder så är det mycket säkert att han utnyttjar dig just för att du är underårig. Om det var så, så kommer han säkert bara gå vidare för du blivit "för gammal". 


   
SvaraCitera

sies: Lagen som fick psykologen att kontakta socialnämnden är exakt likadan som regeln på ungdomar säger att man inte får tipsa om. "berätta för andra hur de ska gå tillväga för att skada sig själva", det anses vara "skadligt" för en underårig(0-14) att ha ett sexuell relation med en myndig 23årig kille enligt lag.

nej, den är inte likadan... UM's regel är till för inlägg av typen "men fan du som mår dåligt, ska inte du ta å ligga med massa 23åringar så får du all bekräftelse du behöver. kommer kännas jättebra!"
inte för att hindra människor från att fråga om råd.


   
SvaraCitera
sies
 sies

Punda:

nej, den är inte likadan... UM's regel är till för inlägg av typen "men fan du som mår dåligt, ska inte du ta å ligga med massa 23åringar så får du all bekräftelse du behöver. kommer kännas jättebra!"
inte för att hindra människor från att fråga om råd.

Är det inte det man gör ifall man råder henne att ljuga(för socialen!) om deras relation? I hennes tidigare trådar har hon velat flytta hemifrån, skulle gissa på att hon ville flytta till killen då. 


   
SvaraCitera

Kommer att maila Socialen och säga att en 14årig kommer att ljuga om detta.


   
SvaraCitera

Va ärlig så kommer du längst , då länge du är okej med att ni två gör saker så är de inge problem antar jag .


   
SvaraCitera

lurifax69:
Va ärlig så kommer du längst , då länge du är okej med att ni två gör saker så är de inge problem antar jag .

Det är olagligt och han blir inlåst för våldtäkt mot barn.


   
SvaraCitera
time
 time

sies: Tyvärr så får inte heller användare på ungdomar.se hjälpa dig i din situation för det strider mot reglerna.

Vi har som regel att tips på att begå brott inte är okej, men det är inte ett brott att som 14-åring ljuga för socialen. Om TS hade varit 23-åringen hade det däremot inte varit okej att tipsa om hur man kommer undan ett brott, vilket sexuellt umgänge med någon under 15 är.


   
SvaraCitera
sies
 sies

time:

Vi har som regel att tips på att begå brott inte är okej, men det är inte ett brott att som 14-åring ljuga för socialen. Om TS hade varit 23-åringen hade det däremot inte varit okej att tipsa om hur man kommer undan ett brott, vilket sexuellt umgänge med någon under 15 är.

Jag menar inte att 14-åringen begår brottet, men det anses väl "skadligt" för den underåriga att ha en sexuell relation med en så pass gammal som 23 år och med det att vi tipsar hur man kommer undan alla problem såsom socialnämnden osv., alltså tipsar om hur 14-åringen ska fortsätta utsätta sig i fara. 


   
SvaraCitera
Hannis
Ämnesstartare

Är det olagligt för han att kyssa/hångla med mig ?


   
SvaraCitera
time
 time

Hannis:
Är det olagligt för han att kyssa/hångla med mig ?

Allt av sexuell art är olagligt för honom, ja.


   
SvaraCitera

Sorry men risken är väldigt stor att dena killen bara utnyttjar dig va rolig på soc mötet de är där för att hjälpa dig och för att de är oroliga över att du far illa.


   
SvaraCitera

Hannis:
Är det olagligt för han att kyssa/hångla med mig ?

time:

Allt av sexuell art är olagligt för honom, ja.

Ne de e bara att ha sex som e olagligt.


   
SvaraCitera