Aviseringar
Rensa alla

Ljusets hastighet


Mintyp:

Om du är i ett "rum" där det verkligen är stilla så är 100km/h exakt 100km/h. Men om du sätter nollpunkten på en annan bil som färdas i 100km/h och du färdas i 100km/h åt motsatt håll, så blir ju hastigheten 200km/h... mätt från andra bilen... lixom...

De kommer inte upp i ljusets hastighet iaf, gör de det så.. .. [surprised] Och sen finns de inte mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mintyp:

l, never!!! Industri ftw

Det jag finner intressant med ljusets hastighet och relativitetsteorin, är att om man lyckades färda med ljusets hastighet och sedan åkte från jorden och färdades i 2 år fram och tillbaka i ljuset hastighet, så skulle tiden ha gått långsamt för dig medan på jorden så hade det kanske gått 20-200 år.
[surprised]


   
SvaraCitera

Mintyp:

Hastigheten är relativ, Om du tycker att du sitter stilla på marken så har du fel. Jorden roterar i nån hastighet jag inte kommer ihåg, alltså gör du det med, i samma hastighet. Det är som att säga att du inte rör dej när du sitter stilla i en bil som fördas i 100km/h.

Men du rör dig ju för helvete inte, du bara råkar dra nytta av att något annat gör det. Jävla trams.


   
SvaraCitera

Alla som pluggar matte facepalmar.


   
SvaraCitera

Mawns:

Alla som pluggar matte facepalmar.

<3

Mintyp:

Och då har de närmat sej varandra med en hastighet av "ljusets hastighet x2"

1. ljusets hastighet är konstant.
2. Relativt varandra kan inga två föremål röra sig med en hastighet större än ljusets.
3. Einsteins insikt är att om ljusets hastighet är konstant kan inte tiden vara det.

Läs de här böckerna:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151852071
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=048641714X


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

1. ljusets hastighet är konstant.

Är det inte bara så att hastigheten som ljuset rör sej i är konstant...? Om ett fast föremål rör sej i samma hastighet är det inte konstant. förstår du skillnaden?

variabel:

2. Relativt varandra kan inga två föremål röra sig med en hastighet större än ljusets.

Men om de e som ovan borde de kunna det[crazy]

variabel:

. Einsteins insikt är att om ljusets hastighet är konstant kan inte tiden vara det.

Kan inte alls mkt om teorin, egentligen...

variabel:

Läs de här böckerna:

Orka läsa om de!!!


   
SvaraCitera

[zzz]


   
SvaraCitera

Mintyp:

Blablabla

quota mig igen så ska jag förklara när jag kommer hem, var ett tag sen jag höll på med det här. Vore intressant att ta fram det matematiska också.


   
SvaraCitera

tiden är relativ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

quota mig igen så ska jag förklara när jag kommer hem, var ett tag sen jag höll på med det här. Vore intressant att ta fram det matematiska också.

Bah, jag har läst matte A, tror du jag fattar nått? [crazy]


   
SvaraCitera

Mintyp:

Bah, jag har läst matte A, tror du jag fattar nått?

tänkte mer för oss som gillar sånt.

för att du ska förstå hur einstein menade måste du acceptera att ljusets hastighet är konstant. Man mätte hastigheten vid olika tillfällen, bör ha varit när jorden roterar så att man rör sig mot solen och en jämförande mätning när den roterar så att man rör sig från solen. Då borde ju ljushastigheten (hädanefter c) vara c + mätarens hastighet respektive c - mätarens hastighet. det visade sig dock att den var konstant oavsett.

Så om du åker i 50% av ljusets hastighet (0,5 c) mot en annan person som utifrån dig står, och du tänder en ficklampa mot denne, så kommer ljuset inte att nå den andra personen med hastigheten (0,5+1) * c = 1,5c; utan helt enkelt med c.

detta löses med att tiden saktas ner ju närmare man kommer c. hänger du med?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Undrar om det är hela sanningen dock [rolleyes] De flesta teorier uppgraderas ju förr eller senare, hoppas vi får uppleva det under vår tid [sad] SKA BLI FYSIKER


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

hänger du med?

aa, jag e med:) konstigt egentligen, att en hastighet är oberoende av andra faktorer :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mintyp:

aa, jag e med:) konstigt egentligen, att en hastighet är oberoende av andra faktorer :S

Inte lika konstigt som att en halv-mänsklig apa sitter ned och utbyter tankar och idéer genom en dator-apparat!


   
SvaraCitera