Aviseringar
Rensa alla

Löjliga frågor!!


Ämnesstartare

Jag ska till ungdomsmottagningen i morgon. Ska be om att få testa mig för alla könssjukdomar, eftersom jag slösar bort mitt liv på att oroa mig och må dåligt. Jag mår riktigt, riktigt dåligt. Är jättenervös och har ångest och stress över att inte veta om jag är frisk eller inte.

så mina "löjliga" frågor är:

om man ska beskriva sitt problem, hur skulle ni uttala ordet blygdläppar? blyggdläppar, eller blyyyygdläppar? helt störd fråga jag vet men det är så pinsamt att säga fel, de kanske inte fattar då [sad][tard]

hur lång tid tar varje test?

måste be om ett intyg för jobbet, syns det på intyget att jag varit på ungdomssmottagningen?

ställer dom massa frågor om vem man har haft sex med?

kan familjen få reda på att man har varit där?

kan man vara anonym? dvs inte behöva uppge sitt personnummer o namn vid provtagning?

hur många könssjukdomar kan man testa sig för hos ungdomsmottagningar?

OK, nu kommer nån säkert säga: gå dit så får du veta allt. MEN jag skulle vilja vara lite förberedd för att bli mindre nervös. Dessutom får jag MYCKET sämre uttrycksförmåga när jag är rädd och nervös, så de kommer säkert missuppfatta mig och jag kommer utelämna viktiga detaljer. Därför vill jag förbereda mig så långt det går, för att få ut så mkt som möjligt av besöket.

Tack på förhand. svara seriöst snälla 🙂
[y]


   
Citera

Magnifying glass:

hur skulle ni uttala ordet blygdläppar?

Magnifying glass:

blyggdläppar,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nonchalant:

blyggdläppar,

okej tack [bigsmile]
haha.. en sak mindre att tänka på dårå..


   
SvaraCitera

[bigsmile] Nutte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Nutte!

seriösa svar [mad]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Magnifying glass:

de kanske inte fattar då

Det är deras jobb att förstå vad du pratar om. [confused]


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

de kanske inte fattar då [sad][tard]

De fattar

Magnifying glass:

hur lång tid tar varje test?

Har inte stenkoll, men det är väl rät snabbt gjorda, sen kan det ta lite längre tid att få svaren

Magnifying glass:

ställer dom massa frågor om vem man har haft sex med?

Om du har vissa sjukdomar så är du enligt lag tvungen att uppge sexuella partners, bara för att de ska kunna meddelas och ta samma tester som du gjort, för att försöka hindra fortspridning


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

seriösa svar

Haha, fööörlåt, men jag minns hur nervös jag var första gången osv [bigsmile]

Magnifying glass:

kanske inte fattar då

Jo, det kommer de att göra! [smile]

Magnifying glass:

måste be om ett intyg för jobbet, syns det på intyget att jag varit på ungdomssmottagningen?

Ingen aning, men det är ju naturligt så tror inte att de på ditt jobb kommer att bry sig. Man går ju inte till UM bara för att kolla könssjukdomar ju!

Magnifying glass:

ställer dom massa frågor om vem man har haft sex med?

Nej, inte med vem. Men de kommer fråga om du haft oskyddat sex och kanske med hur många osv. Vissa sjukdomar innebär att du måste meddela dina senaste sexpartners, så att de kan testa sig. Har du en sådan sjukdom så frågar de om vem du snuskat med.

Magnifying glass:

kan familjen få reda på att man har varit där?

Nej, de har ju tystnadsplikt + att du är ju myndig.

Magnifying glass:

kan man vara anonym? dvs inte behöva uppge sitt personnummer o namn vid provtagning?

Nej, de måste föra journal enligt lag. Men den är ju sekretessbelagd. Och hur hade du tänkt att få resultaten, om de inte vet vem du är?

Magnifying glass:

hur många könssjukdomar kan man testa sig för hos ungdomsmottagningar?

De flesta, antar jag. [cute]

Och hur lång tid det tar, det beror på. Det som tar mest tid är att de är väldigt tydliga och förklarar vad de gör och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Haha, fööörlåt, men jag minns hur nervös jag var första gången osv

haha okej du är förlåten [crazy]

Plyvert:

Om du har vissa sjukdomar så är du enligt lag tvungen att uppge sexuella partners, bara för att de ska kunna meddelas och ta samma tester som du gjort, för att försöka hindra fortspridning

okej! [y]

Kviq:

Det är deras jobb att förstå vad du pratar om.

jo men de är ju inte tankeläsare.. villket man ibland behöver vara med mig om det låser sig och jag inte kan uttrycka mig [blush]

Inte Gugge:

Ingen aning, men det är ju naturligt så tror inte att de på ditt jobb kommer att bry sig. Man går ju inte till UM bara för att kolla könssjukdomar ju!

jag råkade säga att jag ska till läkaren iofs. men det är ju nästan samma sak [ops]

Inte Gugge:

Nej, de har ju tystnadsplikt + att du är ju myndig.

ok! men man kan väl välja hur man vill bli kontaktad? alltså att de inte ringer hem.. /skickar brev.

Inte Gugge:

Nej, de måste föra journal enligt lag. Men den är ju sekretessbelagd. Och hur hade du tänkt att få resultaten, om de inte vet vem du är?

sekretessbelagd? alltså ingen har insyn i den? någonsin? [shake]

Inte Gugge:

Och hur lång tid det tar, det beror på. Det som tar mest tid är att de är väldigt tydliga och förklarar vad de gör och så.

aah men det är ju bra [party][bigcheers]


   
SvaraCitera

alltså, du kommer ju inte behöva säga så mycket egentligen. bara svara på frågor typ[crazy]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Magnifying glass:

jo men de är ju inte tankeläsare.. villket man ibland behöver vara med mig om det låser sig och jag inte kan uttrycka mig [blush]

Om de inte förstår dig så kommer de antagligen att fråga vad det är du menar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

alltså, du kommer ju inte behöva säga så mycket egentligen. bara svara på frågor typ

Kviq:

Om de inte förstår dig så kommer de antagligen att fråga vad det är du menar.

okej men då är det ju bra om jag vet vad jag ska säga [blush][crazy]
därför pumpar jag er på information [wink]


   
SvaraCitera

säg hur många du har haft sex med och ifall dom var pojkvänner eller engångsligg etc och säg sen att du vill testa dig för att vara på den säkra sidan [smile]


   
SvaraCitera

glömde citera :s


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

jag råkade säga att jag ska till läkaren iofs. men det är ju nästan samma sak

Ska du till en gynekolog så är du ju hos en läkare [crazy]

Magnifying glass:

ok! men man kan väl välja hur man vill bli kontaktad? alltså att de inte ringer hem.. /skickar brev.

Du kan ju be dem att ringa din mobil? Brev skulle nog också gå, antar att sådant är beroende på vart man bor.

Magnifying glass:

sekretessbelagd? alltså ingen har insyn i den? någonsin?

Alltså, du kan ju begära ut din journal och dina läkare kan ju se i den. Men din mamma kan ju inte traska dit och kräva att få ta del av den. http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Din-journal/ där kan du läsa mer om hur det fungerar. [cute]


   
SvaraCitera