Aviseringar
Rensa alla

"Löjligt med cykelhjälm"


MUSN
 MUSN
Ämnesstartare

Började fundera på varför det ibland känns så pinsamt att använda cykelhjälm.

Många tycker det är löjligt/fånigt/töntigt med cykelhjälm, varför är det så?
Vad är det riktigt som gör att cykehjälm känns såhär?

Om du använder hjälm, hur upplever du det, känns det för dig också ibland pinsamt? 

För mig kan det ibland kännas väldigt "generande" att använda hjälm. I synnerhet om man möter en kompis/kompisar och blir och säga några ord. Då vill man bara slita bort hjälmen på samma vis som man tar bort en mössa, detta går ju inte... Den sitter ju fast!

En annan gång är när man går efter skolan/ träningen till sin cykel och själv har man en hjälm som skall tas på medan kompisarna cyklar utan. Det är svårt att beskriva, men är ofta situationer där det känns väldigt pinsamt med hjälm. 

Är en av få som använder cykelhjälm och funderar även ibland om tjejerna tycker man är en mes trots det. 
Kompisarna brukar inte låtsas om att jag har hjälm, men man känner ändå av det. Varför är det såhär?    


   
Citera
Kudhos

Beror på. Cyklar du till matbutiken på småvägarna så behövs nog ingen hjälm.

Cyklar du i innerstan mellan bilar, fotgängare, och bussar. Då är en hjälm ett måste.


   
SvaraCitera
MUSN
 MUSN
Ämnesstartare

Cyklar nästan överallt och har även alltid hjälmen på. Cykel = Hjälm.

Dock har man ju ibland lust att lämna bort den...   


   
SvaraCitera

Varför bry sig om vad andra tycker?
Ditt välbefinnande går väl före andras tankar om dig?
Man vet aldrig när olyckan är framme, då är det bra om man är någorlunda skyddad och hjälm ger ett bra skydd för skallen.

Jag själv använde hjälm som yngre men inte som äldre. Cyklade knappt till slut heller då jag hellre gick. Men hade jag varit yngre än vad jag är idag (kör bil) så hade jag haft hjälmen på.


   
SvaraCitera
nubbie

Kudhos:
Beror på. Cyklar du till matbutiken på småvägarna så behövs nog ingen hjälm.

Cyklar du i innerstan mellan bilar, fotgängare, och bussar. Då är en hjälm ett måste.

Man ska alltid ha hjälm, bara för att DU kan cykla ordentligt/har koll på alla regler osv osv betyder det inte att andra har det + barn/bollar/djur kan dyka upp från ingenstans mvh tänker som du men har blivit uppläxad av pappa x antal gånger och vet egentligen bättre, heh


   
SvaraCitera

Egentligen ska man ju ha det hela tiden pga som Nubbie skriver så kan ju grejer hända överallt. Dock ser vi ju tyvärr lite konstigt på vuxna med hjälm. Skitknas. Skaffar jag någonsin barn så ska jag, om jag börjar cykla, använda hjälm. Vore ju dumt att ej ta alla försiktighetsåtgärder då liksom. 


   
SvaraCitera

Att vara rädd om det man har i huvudet, är inte löjligt. Men skiter man i att använda hjälm, ja... Då finns det väll helt enkelt inte så mycket därinne att skydda.
Att se ut som en "tönt" och komma från en eventuell olycka med huvudet i behåll, eller se "tuff" ut och det bara blir kaviar av skallen vid fall av olycka? Ja, du.


   
SvaraCitera

Lav:
Varför bry sig om vad andra tycker?
Ditt välbefinnande går väl före andras tankar om dig?
Man vet aldrig när olyckan är framme, då är det bra om man är någorlunda skyddad och hjälm ger ett bra skydd för skallen.

Jag själv använde hjälm som yngre men inte som äldre. Cyklade knappt till slut heller då jag hellre gick. Men hade jag varit yngre än vad jag är idag (kör bil) så hade jag haft hjälmen på.

Bra där! Tumme upp


   
SvaraCitera
MUSN
 MUSN
Ämnesstartare

Lav:
Varför bry sig om vad andra tycker?
Ditt välbefinnande går väl före andras tankar om dig?
Man vet aldrig när olyckan är framme, då är det bra om man är någorlunda skyddad och hjälm ger ett bra skydd för skallen.

Jag själv använde hjälm som yngre men inte som äldre. Cyklade knappt till slut heller då jag hellre gick. Men hade jag varit yngre än vad jag är idag (kör bil) så hade jag haft hjälmen på.

Jag håller med dig, använde inte hjälm tidigare men en dag insåg jag vad som kan hända om man cyklar utan hjälm. Dock kan jag inte komma från att de känns pinsamt att vara den enda som använder hjälm. 

nubbie:

Man ska alltid ha hjälm, bara för att DU kan cykla ordentligt/har koll på alla regler osv osv betyder det inte att andra har det + barn/bollar/djur kan dyka upp från ingenstans mvh tänker som du men har blivit uppläxad av pappa x antal gånger och vet egentligen bättre, heh

Håller med dig, hjälm är viktigt!

isola:
Egentligen ska man ju ha det hela tiden pga som Nubbie skriver så kan ju grejer hända överallt. Dock ser vi ju tyvärr lite konstigt på vuxna med hjälm. Skitknas. Skaffar jag någonsin barn så ska jag, om jag börjar cykla, använda hjälm. Vore ju dumt att ej ta alla försiktighetsåtgärder då liksom. 

Ja, men varför se vi konstigt på vuxna med hjälm. Det borde väl vara tvärtom?

Armagedon:
Att vara rädd om det man har i huvudet, är inte löjligt. Men skiter man i att använda hjälm, ja... Då finns det väll helt enkelt inte så mycket därinne att skydda.
Att se ut som en "tönt" och komma från en eventuell olycka med huvudet i behåll, eller se "tuff" ut och det bara blir kaviar av skallen vid fall av olycka? Ja, du.

Mina vänner är inte dumma, men hjälm använder de inte. Själv tycker jag som sagt att ämnet är lite pinsamt så har aldrig frågat dem om varför. 

Tack för alla kommentarer, men berätta gärna om hur ni gör!


   
SvaraCitera

Det är inte löjligt, men nån form av civil olydnad måste man väl ändå ha.


   
SvaraCitera

Det är törnigt att ha hjälm. Men det är töntigare att dö...

Använd hjälm det är inte töntigt någonstans.


   
SvaraCitera

Köp en snygg hjälm så ser du ut som en riktig cooling när du cyklar omkring med hjälmen.


   
SvaraCitera

löjligt att inte våga ha cykelhjälm.

själv tycker jag att det är jobbigt och fult så cyklar utan


   
SvaraCitera

P1040526.jpgdäremot rätt töntigt att se ut såhär


   
SvaraCitera

Det är väl bara det att många, inklusive jag själv, tycker att det ser väldigt fult ut.
Detta är ju såklart inte någon godtagbar anledning att strunta i hjälm, eftersom den är livsviktig osv, men däremot så förklarar det varför många avskyr att använda hjälm.

Motorcykelhjälmar är mycket tuffare, men det skulle ju kanske se lite dumt ut med en vanlig cykel. Mycket glad


   
SvaraCitera