Aviseringar
Rensa alla

löpande projektnummer?


Ämnesstartare

jag ska ha ett projektnummer och tänkte hämta det från en databas. är det vettigt att skapa en ny tabell för att hålla reda på vilket nummer jag är uppe i? det känns lättare än att hämta alla projektnummer som finns, trimma bort början av detta för att få fram talet som ska itereras och hitta den högsta.


   
Citera
Åtta

Att ha en helt ny tabell känns rätt meningslöst. Och varför ska du hämta alla projektnummer som finns? Varför inte bara plocka ut det senaste?


   
SvaraCitera

SELECT id FROM projects ORDER BY creation_timestamp DESC LIMIT 0,1; om du vill ha tag i det senaste projekt-ID:t. Vill du bara skapa ett nytt unikt projektnummer för varje projekt sätter du bara en auto_increment på ID-kolumnen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

SELECT id FROM projects ORDER BY creation_timestamp DESC LIMIT 0,1; om du vill ha tag i det senaste projekt-ID:t. Vill du bara skapa ett nytt unikt projektnummer för varje projekt sätter du bara en auto_increment på ID-kolumnen.

hm jo det kanske vore bra.

Åtta:

Varför inte bara plocka ut det senaste?

grejen är att ett projektnummer ska se ut såhär: ÅÅÅÅ-NNNNN där Å är år och N är numret som inkrementeras, och jag vet inte om jag har superåtkomst till varje projekts nummer i dbn. kort sagt så blir det minst kodändringar om jag gör på mitt eller liknande sätt. projektnumren är sparade som strängar och det är nog riktigt krångligt att ändra på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera