Aviseringar
Rensa alla

Lösenordsskydda mappar (mac och/eller windows)


Kviq
 Kviq
Ämnesstartare

Finns det något sätt att lösenordsskydda mappar eller filer utan att behöva komprimera dem först? Kan lösenordsskydda mappar i windows om jag först komprimerar dem, men då måsta jag ju packa upp den varje gång som jag vill öppna skiten och det känns så klyddigt. Finns det ett bättre sätt? Använder mig av windows 7.

Får det inte att fungera alls på min mac. Försökte följa ​denna beskrivningen men blev fel. Kan skriva in ett lösen, men sedan säger den att det är något som är fel efter det. Vad kan vara problemet? Finns det ett annat sätt? Använder mig av OSX 10.6.7

Är bilder och filmer som jag vill skydda, alternativt en hel mapp.

Hjälp mig [sad]


   
Citera

Kviq:

Kan lösenordsskydda mappar i windows om jag först komprimerar dem

hur gör man då?
tror jag ska bavaka den här tråden. skulle vara jätte bra om nån kan ett bra sätt [smile]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq
Ämnesstartare

eeeema:

hur gör man då?

Har ingen windows framför mig just nu, men efter att du har komprimerat så går du in på egenskaper har jag för mig.

Finns en massa informativa videos på youtube som förklarar. Har för mig att denna förklarar rätt fint, men orkar ej kolla på den och se om det är rätt.


   
SvaraCitera

Kviq:

Har ingen windows framför mig just nu

okej, jag borde nog kunna lösa det.tack tack [smile]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq
Ämnesstartare

ingen som vet? :c


   
SvaraCitera
Tyrael

Med 7zip kan du enkelt ersätta filer i en komprimerad fil så det känns som det bästa sättet. Gör din komprimerade fil, och om du sen ändrar nån fil drar du bara in dem när du har den komprimerade mappen öppen i 7zip.

Kviq:

ingen som vet? :c

Något annat sätt vet jag inget om.


   
SvaraCitera

Kviq:

Finns det något sätt att lösenordsskydda mappar eller filer utan att behöva komprimera dem först?

Hela grejen med att lösenordsskydda är värdelös om du inte krypterar filen på något sätt.


   
SvaraCitera
Tyrael

Dan_the_ironman:

Hela grejen med att lösenordsskydda är värdelös om du inte krypterar filen på något sätt.

Beror väl väldigt mycket på vem hon vill inte skall ha åtkomst till filerna?

På familjedatorn lär ju knappast vänner/familj bry sig om det om det är lösenordsskyddat men okrypterat.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq
Ämnesstartare

Tyrael:

7zip

danke

fast det verkar bara vara ett annat sätt att komprimera?


   
SvaraCitera

Tyrael:

På familjedatorn lär ju knappast vänner/familj bry sig om det om det är lösenordsskyddat men okrypterat.

Då är det bara att sänka deras behörighet och göra så att endast admin kan öppna mappen?


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Hela grejen med att lösenordsskydda är värdelös om du inte krypterar filen på något sätt.

jaha. men går ju att lösenordsskydda en del filer, som typ pdf, utan att komprimera. eller är den filen redan krypterad?

Dan_the_ironman:

Då är det bara att sänka deras behörighet och göra så att endast admin kan öppna mappen?

är ej för en gemensam dator. bara ett konto. men har ofta vänner som kollar runt på den, och därför på mitt adminkonto. kommer ej orka logga ut var gång jag går utom räckhåll från datorn så går ej att lösa det på det sättet tyvärr


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq
Ämnesstartare

är för övrigt få personer med datorkunnighet som pillar på min dator, så enkelt lösenordsskydd är ok


   
SvaraCitera

Om du vill ha överdriven säkerhet för en sån grej kan du ju kryptera dem:

http://www.truecrypt.org/

Guide:

[Säkerhet] \"Volym\"-kryptering med TrueCrypt


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

truecrypt

då är din porr jävla säker [wink]


   
SvaraCitera

Kviq:

jaha. men går ju att lösenordsskydda en del filer, som typ pdf, utan att komprimera. eller är den filen redan krypterad?

Då är det nog snarare att programmet kräver lösenord, inte att filen i sig är säkrad.

Men det har jag inte så stor aning om när jag tänker efter iofs.


   
SvaraCitera