Aviseringar
Rensa alla

logik


Ämnesstartare

har funderat på de hela mårronen

jag tror inte att logik existerar. det är nåt som människan har hittat på som 'fasit' för all rätt fel helt i värden

djur har t.ex ingen logik som människan. de gör presis som dom vill? varför kan inte vi va så

varför måste det finnas alltid rätt och ´´fel´´

diskotion


   
Citera
Ämnesstartare

joelite:

logik


   
SvaraCitera

japp, mycket möljigt att logik är påhittat. Vi människor måste ha ett mönster att följa som t.ex folk som tror på nån religon, de klarar inte av att ha döden som en gåta, var man hamnar o.s.v, därför hittar dem på allt möjligt, att man kommer till himmelen o.s.v (respekt till er troende, ursäkta om ni inte håller med mig )

hmm vet inte riktigt om det där hör till ämnet riktigt, men tyckte det passade oavsätt [bigcheers]

regler, vetenskap, saker vi lär oss när vi går i grundskolan, är det fel så måste man rätta det...

jäkla logik, vilken idiot kom på att 1 + 4 = 5? varför inte 7?


   
SvaraCitera

okej det där va lite random, men strunt samma [ops][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cooco:

1 + 4 = 5? varför inte 7?

Yeah, allt är helt och hållet påhittat!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[smile]


   
SvaraCitera

för vi tänker för mycket
måste alltid ha svar på saker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cooco:

jäkla logik, vilken idiot kom på att 1 + 4 = 5? varför inte 7?

(nu spekulerar jag bara lika random)

nästan all matematik har kommit fram av praktiska skäl. för läääääängesen, innan människan kunde "räkna" med tal, måste vi ju på något sätt varit medvetna om ett "antal" även om man inte kunde säga det rakt ut, typ. grottmänniskan kanske noterade två kossor, men hade liksom inget talsystem för att säga just TVÅ kossor utan mer... där borta står kossor. så när ett talsystem började växa fram så var det väl av praktiska skäl. 1 antal + 3 antal kossor är 4 antal kossor. man kunde lika gärna kallat det för 23 kossor, men själva logiken/systemet hade varit detsamma.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

1 antal + 3 antal kossor är 4 antal kossor. man kunde lika gärna kallat det för 23 kossor

mm förstår det, men som sagt, varför kallar man just 2 för två, varför ser den ut så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

nästan all matematik har kommit fram av praktiska skäl. för läääääängesen, innan människan kunde "räkna" med tal, måste vi ju på något sätt varit medvetna om ett "antal" även om man inte kunde säga det rakt ut, typ. grottmänniskan kanske noterade två kossor, men hade liksom inget talsystem för att säga just TVÅ kossor utan mer... där borta står kossor.

ja. man ser antalet. det är lika många för alla. det behövs ingen medvetenhet för. det finns inget praktiskt med att säga att det står två kossor, det är bara förvirrande.

Pickaboo:

så när ett talsystem började växa fram så var det väl av praktiska skäl. 1 antal + 3 antal kossor är 4 antal kossor. man kunde lika gärna kallat det för 23 kossor, men själva logiken/systemet hade varit detsamma.

egyptierna använde sitt matematiksystem till att lära varandra det och tjäna pengar genom att vara ensamma om att kunna det. ingen egentlig nytta.


   
SvaraCitera

anton96xo:

djur har t.ex ingen logik som människan.

(Finns mer dokumentärer som visar på att apor är bättre än oss på att memorera, lösa problem, OSV.)
Tror du är LITE för arrogant, som många av oss är.

anton96xo:

joelite: logik

Det har jag aldrig sagt, någon försöker sätta dit mig !!!!
DU MÅSTE TRO MIG 🙁

MEn, jag ställer mig emot allt påstående att icke mänskliga djur inte använder logik.
Logik = jag vet det här, och det här, därför följer det här.

Alla djur är logiska och smarta inom det som är bra för dom att vara smarta och logiska inom, en katt behöver inte veta hur man simmar, en fisk behöver inte veta dom bästa knepen för att klättra, en åsna behöver inte veta hur man använder en dator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ennie_faggot_loser:

egyptierna använde sitt matematiksystem till att lära varandra det och tjäna pengar genom att vara ensamma om att kunna det. ingen egentlig nytta.

Det är mycket möjligt att dom gjorde det, men ingen praktisk nytta? Wikipedia får säga det:

Den allra äldsta, bevarade geometrin, som kommer från det gamla Egypten och Babylonien med början omkring 3 000 f.Kr., var en samling empiriskt härledda principer om längd, vinklar, ytor och volymer, som man utvecklat för att tillfredsställa de praktiska behov som uppstått ur lantmäteri, konstruktion, astronomi och olika hantverk.

Som sagt, matematiken har utvecklats för att lösa praktiska problem, inte för att ett geni haft för mycket fritid. Exempelvis Newton härledde fram dåtidens definition av derivata, endast för att lösa ett fysiskt problem.

Ennie_faggot_loser:

ja. man ser antalet. det är lika många för alla. det behövs ingen medvetenhet för. det finns inget praktiskt med att säga att det står två kossor, det är bara förvirrande.

Så när fåraheden vallade sina 150 får och det fattades 3 fanns det inget praktiskt med att kunna räkna?

Cooco:

m förstår det, men som sagt, varför kallar man just 2 för två, varför ser den ut så?

Alla samband är ju vår egna konstruktion egentligen. Vet inte riktigt vad jag ska svara, det bara blev så. [rolleyes] I ett annat universum kan det ju finnas HELT andra samband som för oss inte betyder ett smack, men som stämmer med deras världsbild.

Edit: kvantfysik är ju en sådan sak som vänder upp och ner på fysiska lagar vi känner till idag. Så där behövs det en massa nya kunskaper och samband, precis som det gjorde när man började med talsystem en gång i tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cooco:

mm förstår det, men som sagt, varför kallar man just 2 för två, varför ser den ut så?

Tja. Vikingarna hade ju ett bra system för sina siffror. Så här: Ettan hade en vinkel. Ett lodrät streck med en vinkel högst upp. Tvåan hade två vinklar. Två vågräta streck med ett diagonalt som band dom samman. Trean hade tre vinklar. Fyra streck i sicksack. Och så vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Det är mycket möjligt att dom gjorde det, men ingen praktisk nytta? Wikipedia får säga det:

det där är inga riktiga problem. dom lösningarna skapar förvirring utanför.

Pickaboo:

Så när fåraheden vallade sina 150 får och det fattades 3 fanns det inget praktiskt med att kunna räkna?

nej. opraktiskt.


   
SvaraCitera

anton96xo:

diskotion

Det finns ju dock enn hel del som människan inte "bara kommit på". Ett klassiskt exempel är ju pythagoras sats, oavsett om vi människor (pythagoras) hade upptäckt förhållandet så hade det ju funnits där ändå.


   
SvaraCitera