Aviseringar
Rensa alla

Lokalt nätverk vägrar fungera


Ämnesstartare

Tjotjo! En vän har problem med sitt nätverk. Eftersom jag är den minst datorokunniga (jag är bara ganska efterbliven) så ska jag försöka hjälpa dem med detta.

Det är två datorer som ska vara anslutna till en router, som sedan är kopplat till internet.

Om dator 1 är ansluten till första nätverksuttaget på routern så fungerar det lokala nätverket och internet för dator 1.
Om dator 1 är ansluten till det andra nätverksuttaget på routern fungerar det inte.
Dator 2 kan inte ansluta till det lokala nätverket oavsett uttag.

Dator 1 kör Windows XP.
Dator 2 kör Vista, något som gör det ännu svårare då jag inte fattar ett skit av vista.

Routern är en Zyxel P 660H-D1.

Har testat att sätta IP'n manuellt på dator 2, vilket förändrade felmeddelandet (första minns jag inte, men kan kolla, det nya felmeddelandet vid ping-försök är ett vanligt "begäran gjorde time-out").

Vet inte vad mer info jag kan ge eller som behövs, men någon som har en aning om vad problemet kan vara?


   
Citera
Ämnesstartare

Stringburka:

Routern är en Zyxel P 660H-D1.

Är inte det ett adsl-modem som ex. telias kunder använder sig av? Har för mig att de andra nätverksuttagen i sådana fall är till för telias andra tjänster, och inte att användas som router?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Är inte det ett adsl-modem som ex. telias kunder använder sig av? Har för mig att de andra nätverksuttagen i sådana fall är till för telias andra tjänster, och inte att användas som router?

Det låter inte osannolikt. De har telia iaf.

Om det är så, har du några råd på vad man kan göra sådär på rak arm? Eller ska man ringa och whina för telia?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Om det är så, har du några råd på vad man kan göra sådär på rak arm? Eller ska man ringa och whina för telia?

Tror inte att det är möjligt att använda som router, men är inte tillräckligt insatt för att kunna ge några råd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Om det är så, har du några råd på vad man kan göra sådär på rak arm? Eller ska man ringa och whina för telia?

Då handlar det om att köpa en router. Telia har delat upp sina uttag olika apparater i modemet, troligtvis för att prioritera bandbredd till TV eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Eftersom jag är den minst datorokunniga (jag är bara ganska efterbliven) så ska jag försöka hjälpa dem med detta.

men om du är den som är MINST datakunnig är det väl kanske inte dig de borde gå till..[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men om du är den som är MINST datakunnig är det väl kanske inte dig de borde gå till..[cute]

Minst datorokunnig. Mao, jag är inte riktigt lika dålig på datorer som de är 🙂

Gentlemen:

Då handlar det om att köpa en router. Telia har delat upp sina uttag olika apparater i modemet, troligtvis för att prioritera bandbredd till TV eller liknande.

Viljans Triumf:

Tror inte att det är möjligt att använda som router, men är inte tillräckligt insatt för att kunna ge några råd.

Hittade lösning, vi kopplade in en router helt enkelt, vilket löste problemen med uttagen. Sedan har Dator 2 något större problem med sitt nätverk, den kan inte ens pinga sig själv, men det får de låta någon annan fixa för där fattade jag inte ett skit om vad problemet var.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Minst datorokunnig. Mao, jag är inte riktigt lika dålig på datorer som de är 🙂

men va?
Jag är den minst bilkunniga av mina kompisar, därför ber de mig aldrig om någon sån hjälp, men för dig är det tvärtom [confused][censur][confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men va?
Jag är den minst bilkunniga av mina kompisar,

isola:

datorokunnig

dator+o+kunnig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

dator+o+kunnig

oops.. Kanske borde jag ha min lins i när jag sitter vid datorn[shake][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

oops.. Kanske borde jag ha min lins i när jag sitter vid datorn[shake][blush]

JA!!! [mad]

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

JA!!! [mad]

Men den svider, och jag har inte orkat putta iväg mig själv till optikern,
De har knasiga öppettider[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vet inte vad mer info jag kan ge eller som behövs, men någon som har en aning om vad problemet kan vara?

Men stringis då! Har du lagt tråden fel?[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

den kan inte ens pinga sig själv

Den hade väl inte någon icmp-server igång? Fungerar den i nätverket är det väl skit samma om den svarar på ping.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum PLUS/Datorspel och TV-spel


   
SvaraCitera