Aviseringar
Rensa alla

Lol


goliat
Ämnesstartare

Hej hej hej


   
Citera
Ämnesetiketter

Ring och hör med dem! Jag tvekar.. 

Hur kommer det sig att du inte får egen lägenhet? Har du stora krav? Om socialen skall välja en lägenhet åt dig är det knappast något i vänlig klass.. 

Har du haft tankar på att lämna staden helt och hållet? Plugga på annan ort och bo relativt billigt i studentbostäder är inget som driver dig eller?  

Tror du skulle må allra bäst utav detta! 


   
SvaraCitera

jag tror att din höga ålder utgör problem för dig, då du är myndig och därmed i större grad skall vara självförsörjande.  dessutom är t. ex. lägenheter av kommunen ämnade för de fall som skall slussas ut från utanförskap, i mitt troende. väldigt knapert där. 

kanske är socialen ett lotteri, för människor med alkoholiserade mödrar samt våldsamma fäder har nekat hjälp.

kanske är kollektiv din bästa chans, om du ej i skrivande stund börjar spara penga för att ha råd med bolån.


   
SvaraCitera

Låter konstigt att du kan ha fast anställning men inte kan få tag i lägenhet? Vad är det som gör att det blir svårt? Om man har fast anställning så brukar man väl ändå jobba heltid?

Men ja, socialen kan hjälpa dig, ring dem, boka tid och kolla upp möjligheterna. Men om du har pengar och kan försörja dig själv fullt ut så blir det svårt att få hjälp.


   
SvaraCitera

Alltså jag tror socialen inte kan göra så mycket då du är myndig. Men har du försökt hjälpa din mamma? Få in henne på hem. Självklart är det inte ditt ansvar men ditt problem skulle ju också lösas om din mamma får den hjälp hon behöver, hon är ju sjuk.

Har du ingen annan vuxen i din närhet som kan hjälpa er?


   
SvaraCitera
goliat
Ämnesstartare

Kan inte skriva i kommentarsfältet.

Min mamma är missbrukare sen länge och har fått mycket hjälp för sitt missbruk genom åren. Visst skulle jag kunna rekommendera henne rehabilitering, men jag är tveksam till om det skulle hjälpa. Bara för att man åker in på rehabilitering så är det ju inte som att man kommer ut, är botad och livet leker och är jättebra för all framtid. Hon har fallit tillbaka flera gånger och jag har gett upp hoppet för att hon ska kunna bli "frisk". Visst har jag ansvar i att hjälpa min mamma, men det är hennes liv och hennes val.

Jag har jobbat ett år inom mitt yrke och har precis fått fast anställning, och att få fast anställning är inte heller det lättaste. Så att söka mig till annan ort ligger inte i min plan. Att "alla inte kan bo i Stockholm" är väl rätt solklart. Men ska man verkligen behöva flytta ifrån sin hemstad för att ens förälder har alkoholproblem?


   
SvaraCitera
goliat
Ämnesstartare

"Xisco 

 

Konstigt att du inte kan skriva bland kommentarerna. har du tryckt på Kommentera-knappen under inlägget? Då ska det dyka upp en ruta så du kan kommentera.Min mamma hade alkoholproblem fram tills för några år sedan. Så jag vet hur det är att leva med en förälder som har det problemet. Det blir ganska självklart för en hel del barn till missbrukare att känna ansvar och hjälpa den. Samtidigt måste du kunna leva ditt liv utan att hejdas av hennes. Rehab funkar inte alltid, men det är värt åtminstone ett försök. Min mamma kom aldrig så långt men slutade.Nej, man behöver inte flytta till en annan stad. Bo där du känner att du vill bo. "

Ja, jag har tryckt flera gånger men varje gång så försvinner texten bara och ingen kommentar kommer upp 🙁

Ja, och det är väl just det jag känner att jag inte kan; leva utan att hejdas, alltså. Jag har inte tagit hem kompisar på säkert... 5 år? Bara en sån sak liksom. Jag vill inte behöva ha den oron malandes hela tiden. Och det är ändå så bisarrt att det känns som att jag egentligen borde agera jättestörig och upproriskt, klottra på väggar och slå ner folk, bara kanske för att bli sedd och få hjälp på något vis?
 Istället ska man"klara sig på egen hand" bara för att man är myndig och alla problem ska vara ur världen. Det är så skevt.

 

 


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

Har haft samma problem men bara med min pappa. Men nu så har han börjat ta medicin som tar bort alkohol suget. Så han är på sen god väg. Men det med lägenheten ska inta vara några problem. Finns många lägenheter för väldigt bra pris du måste bara va lite flexible.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Alkoholberoende/


   
SvaraCitera