Aviseringar
Rensa alla

longboard?


Ämnesstartare

Har sett en polare åka longboard och jag tycker det verkar riktigt najs att glida fram på den, bättre än vanligt skateboard, så jag skulle vilja lära mig åka longboard! hur gör jag? - jag har aldrig åkt vanlig skateboard så jag är troligtvis ganska usel..om jag inte minns fel har vi nån gammal skateboard i garaget, läge att öva på den först eller bör jag köpa en longboard och "övningsköra" med den?[crazy]


   
Citera

Lär ju vara lite samma princip, kanske att det är lättare att styra me skateboard bara. Och det går inte lika snabbt.

(Vill också lära mig[cool])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Lär ju vara lite samma princip, kanske att det är lättare att styra me skateboard bara. Och det går inte lika snabbt.

(Vill också lära mig)

ah..hur ska du göra då?


   
SvaraCitera

Now_what:

ah..hur ska du göra då?

Tror jag ska börja med skateboard, för de vill jag också lära mig [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Tror jag ska börja med skateboard, för de vill jag också lära mig

aha..jag vill bara chilla på en longboard..får se hur jag gör.. [tard]


   
SvaraCitera

Now_what:

aha..jag vill bara chilla på en longboard..får se hur jag gör.. [tard]

Lär vara lite lättare att hålla balansen på en longboard, men kanske svårare att lära sig att styra och kontrollera. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Lär vara lite lättare att hålla balansen på en longboard, men kanske svårare att lära sig att styra och kontrollera.

haha jag hoppas det..för dom gånger jag provat att stå på en skateboard har inte varit angenäma, tappar balansen hela tiden. är det inte så att man tippar hela skateboarden bak när man svänger, medans man med longboarden lutar sig åt kanten? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Började åka longboard för en månad sedan, hade aldrig tidigare stått på varken skejt eller longboard.
Jag kan inte säga att jag är duktig än, men jag kan iallafall ta mig fram någolunda på den.
Det är bara att ta det lungt och glida fram smoothly. Man behöver inte åka fort för att vara cool ^^,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den videon hjälpte mig faktiskt en hel del 🙂
titta

denna också


   
SvaraCitera

Tror det är lättare än skateboard, mer snowboardliknande. Har aldrig åkt longboard själv, men det ser ut som om man styr enbart genom att vicka fram och tillbaka. Har du lite balanssinne så klarar du att stå på en longboard, men frågan är om det är värt 1000-2000kr för att glida runt lite när man inte ens kan stå på den [crazy]


   
SvaraCitera

Har åkt longboard i några år och det är inte alls som vanlig skateboard.
Dock beror det ju på åkstil.
Hade du tänkt ha brädan till att liksom bara cruisa runt å se allmänt skön ut så behöver du inte köpa en sån dyr bräda. Sen kanske du vill köra lite carve (svänga ganska snävt fram och tillbaka vilket e en riktigt skön känsla så kanske du behöver lägga lite mer pengar på truckar och hjul.
Om jag var du skulle jag gå in på longboard.se och snoka runt lite. Finns mycket bra info där.


   
SvaraCitera

EbbaGrön:

Sen kanske du vill köra lite carve (svänga ganska snävt fram och tillbaka vilket e en riktigt skön känsla så kanske du behöver lägga lite mer pengar på truckar och hjul.

Det är väl lite som snowboard va? jag har åkt snowboard och hade tänk köpa en bräda att åka med, och eftersom vi har det backigt här så vill jag helst veta om jag kan klara att åka ganska långsamt nerför eller om det går fort som attans..


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Det är väl lite som snowboard va?

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig åkt snowboard, men jag kan tänka mig att det går ut på ungefär samma sätt.
Det största problemet som man har när man åker i nerförsbackar, förutom att bromsa när det behövs [crazy], är att inte få speed wobble
alltså att brädan börjar liksom svänga fram å tillbaka av sig själv (då vurpar man). Men detta kan man ju minimera genom att spänna truckarna hårdare. Sen så e det bara att testa sig fram, hitta sin egna stil.
Om man har tillfälle så ska man även försöka testa olika brädor. Vissa gillar kortare å vissa gillar längre osv.


   
SvaraCitera

EbbaGrön:

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig åkt snowboard, men jag kan tänka mig att det går ut på ungefär samma sätt.

det ser ut som det på filmer. [y]

EbbaGrön:

Om man har tillfälle så ska man även försöka testa olika brädor. Vissa gillar kortare å vissa gillar längre osv.

vad är det som bestämmer hur snäva svängar man kan göra? Är det längden på brädan eller truckar? [blush]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

vad är det som bestämmer hur snäva svängar man kan göra? Är det längden på brädan eller truckar?

Det är både hur lång brädan är och hur löst du har truckarna.
Dock så kan du med hjälp av att dra åt truckarna minska hur lätt brädan svänger, men då får du inte den där softa sköna åkningen.
Min första bräda dock var en ganska liten bräda med stenhårda truckar [crazy] fast den funkade riktigt bra att åka på ändå.

Men när du har införskaffat dig en bräda så e det bara att ställa in hur du själv vill ha det. Dra åt truckarna stenhårt om du känner att det behövs.
Sen e det bara att börja lära sig stå på brädan och ta fart mm mm.
Och glöm för allt i världen inte bromsa!

Men gå in på longboard.se där har dom många olika packet som kommer hem färdig monterat. Dom har även en liten skola och ett forum som man kan kolla runt på


   
SvaraCitera