Aviseringar
Rensa alla

[love]


Ämnesstartare

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fordomar-och-lag-iq-hanger-i-hop-enligt-ny-st...

jag gillar denna studie, jag gillar att den publicerats på något seriösare ställe än aftonbladet och jag tror stenhårt på den.

Vad känner ni?


   
Citera

[y]


   
SvaraCitera

Tror ej fördomar har med det att göra. Men rasism etc, ja.


   
SvaraCitera

Tror även det har en hel del med annat än intelligensen att göra också. Rasism etc alltså.

Fast ja, kanske är lättare att utveckla såna känslor och tankar med lågt IQ


   
SvaraCitera

Jag tror fördomar har mest att göra med vad man hör av föäldrarna som liten och vad man har för egna erfarenheter. Tror också att det har lite samband med låg IQ.


   
SvaraCitera

[surprised][surprised][surprised][surprised]

Nej, icke förvånande.


   
SvaraCitera

bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumptard:

Tror ej fördomar har med det att göra. Men rasism etc, ja.

alla människor har ju en del fördomar, ingen är fördomsfri, så fördomar har väl inte helt med låg intelligens att göra. dcok kan man ju vara medveten om fördomar man har och försöka "behärska" dem och det är det nog inte alla lågintelligenta som gör.

Slumptard:

Tror även det har en hel del med annat än intelligensen att göra också.

jo klart, för 100 år sen var väl de flesta rasistiska lite till mans, medan det nu för tiden är något väldigt fult. jag tror att om man uppfostras med vissa värderingar så är det större chans att man behåller dem resten av livet än om man inte uppfostrats med dem utan bara snappat upp dem från vänner. Sen tror jag att utbildning över huvud taget hjälper mot rasism i ganska stor utsträckning, vad jag hört är det få högutbildade som röstar på Sd, och det tror jag knappast är en slump.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

vad jag hört är det få högutbildade som röstar på Sd, och det tror jag knappast är en slump.

Jag tror det är för de som går på högskola/universitet umgås med bra invandrare och inte massa blattar


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

är en slump

[bigsmile][bigsmile][bigsmile][wink][wink][wink]

Neh men ja, håller med i allt du säger!


   
SvaraCitera

gillar den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

Jag tror det är för de som går på högskola/universitet umgås med bra invandrare och inte massa blattar

.......
[bigsmile]

i exempelvis min klass har vi väldigt få invandrare, vad jag märkt verkar rätt få ha väldigt rasistiska åsikter ändå.

Slumptard:

Neh men ja, håller med i allt du säger!

tänkte på dig när jag skrev "slump"[blush][wink]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

tänkte på dig när jag skrev "slump"[blush][wink]

Tänker på mig själv varje gång ordet används [cool]

Hajjar till varje gång de säger de på radio etc [cool][cool]


   
SvaraCitera

Var rätt intressant det där. Jag tror det kan finnas en poäng i det.


   
SvaraCitera

Mnjae... det ligger nog något i det. Men den viktigaste faktorn är naturligtvis vår sociala situation. Det finns undersökningar som visar att vänsterväljare har lägre IQ än högern, men det betyder ju naturligtvis inte att vänstern är mer korkad än högern. En IT-chef från Danderyd har i de flesta fallen genom livet blivit mer stimulerad till liknande "tänk" genom livet än en gruvarbetare från Kiruna. Nationella partier har ju ändå ett förhållandevis litet stöd längst uppe i norr, varför jag inte riktigt köper sambandet mellan IQ och fördomar. Tror att livssituationen är det viktiga i fråga om åsikter och fördomar.

Jag som har varit hyfsat politiskt aktiv och stått bredvid exempelvis Sverigedemokrater på kampanjer, upplever att de SD:are som står där inte riktigt spinner hjulet ända runt så att säga. Om det beror på IQ eller livssitution vet jag inte, men jag skulle tippa på att de haft en halvtaskig uppväxt.

En annan intressant aspekt kan vara att i och med Nürnbergrättegångarna så undersöktes de åtalades IQ. Inga mensa.dk-test där vem som helst kan få 150, utan tester gjorda med erkända psykologer och psykiatriker. En IQ över 131 har jag för mig motsvarar mindre än 2.2% av en befolkning. Resultatet:

Hermann Wilhelm Goering (138)
Rudolf Hess (120)
Joachim von Ribbentrop (129)
Wilhelm Keitel (129)
Ernst Kaltenbrunner (113)
Alfred Rosenberg (127)
Hans Frank (130)
Wilhelm Frick (130)
Julius Streicher (106)
Walter Funk (124)
Hjalmar Schacht (143)
Karl Doenitz (138)
Erich Raeder (134)
Baldur von Schirach (130)
Fritz Sauckel (118)
Alfred Jodl (127)
Franz von Papen (134)
Arthur Seyss-Inquart (141)
Albert Speer (128)
Constantin von Neurath (125)
Hans Fritzsche (130)

Rent statistiskt ska det finnas mindre än en halv nazist med ett IQ över 131, men det finns 6, varav ett par ligger nära gränsen för 131 (5 stycken med 2 kvotmarginaler räknat).


   
SvaraCitera