Aviseringar
Rensa alla

[love]


Ämnesstartare

Pickaboo:

En annan intressant aspekt kan vara att i och med Nürnbergrättegångarna så undersöktes de åtalades IQ.

Sen kan man ju ställa sig frågan om de var nazister för att de genuint hatade judar eller om det var för att de trodde att de hade något att vinna på det.
som jag skrev har ju även samhällsklimatet ändrats ganska mycket sen dess. 1940 var det okej att tycka att judar var en lägre stående ras, det är det inte idag.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

som jag skrev har ju även samhällsklimatet ändrats ganska mycket sen dess. 1940 var det okej att tycka att judar var en lägre stående ras, det är det inte idag.

Precis, vi formas av vår omgivning. Därför är det också min tro att IQ har mindre att göra med fördomar än livssituation och samhälle.


   
SvaraCitera

Ta personer som tex Goebbels osv i NSDAP-toppen dom hade uppenbarligen ett väldigt högt IQ men närde ändå ganska groteska fördomar så riktigt så enkelt kan det ju inte vara. Dock så är man kanske mindre skeptisk,källkritisk osv om man har ett lägre IQ så då kanske man har en något högre benägenhet att ta till sig diverse virriga läror.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

En annan intressant aspekt kan vara att i och med Nürnbergrättegångarna så undersöktes de åtalades IQ.

Fan då du hade visst redan tagit den vinkeln.


   
SvaraCitera

Nä. Tror inte på direkt. Kanhända att våra fördomar är sprungna ur oförnuft men tror inte oförnuftet ligger biologiskt, så. Nä. Tror inte människor föds med olika mottaglighet för fördomar. Fördomar är väl ändå ett socialt påfund.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

i exempelvis min klass har vi väldigt få invandrare, vad jag märkt verkar rätt få ha väldigt rasistiska åsikter ändå.

Jag tror också de som har högre utbildning har bättre självfötroende och de har inget behov att tycka illa om andra för att känna sig bättre [crazy]


   
SvaraCitera

dazed:

Fan då du hade visst redan tagit den vinkeln.

DAMN I'M GOOD


   
SvaraCitera

emilsh:

de som går på högskola/universitet umgås med bra invandrare och inte massa blattar

? [crazy]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

?

Jag menade att t.ex svenskar som bor nånstans där det finns mycket problem med invandrare har förmodligen massa fördommar mot invandrare och vissa folkgrupper medans de som går på typ universitetet upplever att invandrarna som går där inte är dumma eller nåt sånt, men vad vet jag [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

Jag tror också de som har högre utbildning har bättre självfötroende och de har inget behov att tycka illa om andra för att känna sig bättre

Man kan ha dåligt självförtroende oavsett vilken utbildning man har. Att man tycker illa om andra har behöver inte ha något att göra med om man har bra eller dåligt självförtroende.

Pickaboo:

Precis, vi formas av vår omgivning. Därför är det också min tro att IQ har mindre att göra med fördomar än livssituation och samhälle.

Men nu lever vi ändå i ett samhälle där rasism inte accepteras och ändå finns det en mängd människor som är rasister ändå. Om jag ser på de människor jag träffat som haft uppenbara rasistiska åsikter så har deras argumentation för sina åsikter varit såpass dålig att de inte hade yttrats om personen hade haft förmåga att själv ifrågasätta det denne sagt. Jag har aldrig träffat någon med sådana åsikter som kunnat argumentera för dem på ett bra sätt, därför tror jag att inte livsstil och samhälle är det enda som styr.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

än en gruvarbetare från Kiruna

[surprised] racist

Blivande_japan:

1940 var det okej att tycka att judar var en lägre stående ras, det är det inte idag.

judarna är ju idag, till skillnad från då, riktiga jävla as [confused] men det är sant, de rider fortfarande på ww2-vågen, så nu passar de på att genomföra egna etniska rensningar


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

seriösare ställe än aftonbladet

Ja, familjen bonniers privata propagandakanal [rolleyes]

Inte för att dem har fel eller att det krävs någon utredning för att komma fram till att den alldagliga sd/nd/sp:aren är lite bakom flötet men att påstå att dn är mer seriöst, njae.

Pickaboo:

Rent statistiskt ska det finnas mindre än en halv nazist med ett IQ över 131, men det finns 6, varav ett par ligger nära gränsen för 131

Värt att tänka på är ju att likheterna mellan NSDAP och en BSS:are börjar och slutar vid att de kallas för nazister/rasister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

judarna är ju idag, till skillnad från då, riktiga jävla as

[shake][bigsmile] du kanske inte ska dömma alla judar efter israel hörrödu[no-no]

Jungman Jansson:

Inte för att dem har fel eller att det krävs någon utredning för att komma fram till att den alldagliga sd/nd/sp:aren är lite bakom flötet men att påstå att dn är mer seriöst, njae.

tycker det räcker med att ta en snabb titt på aftonbladet och en på dn för att inse att det är en viss skillnad mellan de olika typerna av journalistik


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

[shake][bigsmile] du kanske inte ska dömma alla judar efter israel hörrödu[no-no]

de judar som inte dödar palestinier skär kuken av småbarn, så jo, judar är fan inge bra asso [no-no]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

därför tror jag att inte livsstil och samhälle är det enda som styr.

Det tror som sagt inte jag heller. Just förmågan att hantera och filtrera information på ett korrekt sätt tror jag hör ihop med intelligens, som jag tror någon nämnde tidigare i tråden. Däremot tror jag generellt att det är vår livssituation som i högre utsträckning styr våra åsikter och fördomar.


   
SvaraCitera