Aviseringar
Rensa alla

LTU - tekniska universitet


Ämnesstartare

Någon som vet något om den skolan.Ja, jag funderar på att söka dit till höst. Det jag oroar mig över är kylan. Är inte direkt van vid temperaturer vid -40c som det är uppe i Luleå. Jag bor i GBG och där var det högst -20c och det var väldigt svårt att klara sig i längre perioder. Hur är det där i Luleå? Hur är skolan? Utbildning? Studentliv osv?

Otroligt tacksam för svar! (Även om ni tror att jag är ett troll).


   
Citera

Har hört att det är vanligt att elever som är inflyttade till Luleå från varmare breddgrader fryser ihjäl under sin första vinter. Tycker du borde tänka dig för några gånger innan du söker dit. Hur kul är det att dö liksom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Har hört att det är vanligt att elever som är inflyttade till Luleå från varmare breddgrader fryser ihjäl under sin första vinter. Tycker du borde tänka dig för några gånger innan du söker dit. Hur kul är det att dö liksom?

Jag förstår att du inte vill ge mig ett seriös svar med tanke på att du har alltid antagit att mina trådar luktar troll. Men jag försäkrar dig att jag inte är ett troll!


   
SvaraCitera

Anura:

Jag förstår att du inte vill ge mig ett seriös svar med tanke på att du har alltid antagit att mina trådar luktar troll. Men jag försäkrar dig att jag inte är ett troll!

Och jag försäkrar dig om att flertalet nyinflyttade studenter till Luleå frusit ihjäl. Du behöver inte tro mig om du inte vill, men var vänlig hemsök mig ej sen när du dött.


   
SvaraCitera

Åtta:

Luleå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dit jag flyttade kan det bli upp åt -30 grader. Då lämnar jag ej lägenheten frivilligt. KYLA ÄR HEMSKT [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Dit jag flyttade kan det bli upp åt -30 grader. Då lämnar jag ej lägenheten frivilligt. KYLA ÄR HEMSKT

I know right? :p Men ibland är det ju utbildningen som kräver det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Dit jag flyttade kan det bli upp åt -30 grader

uppåt? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rasismen i Sverige tilltar för varje breddgrad norrut, studenter i Luleå är asatroende proto-nazister som dricker getblod om helgerna och lyssnar på Black Metal i bar överkropp i -50. Svarta barn jagas genom skogen och flås för de påstådda magiska krafterna i den mörka huden.

Fast:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lule%C3%A5#Klimat

Tickstart bor inte du högt opp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

-40c som det är uppe i Luleå. Jag bor i GBG och där var det högst -20c

I och med att luften är så torr där uppe i trakterna så tycker jag att deras kyla känns mycket mildare.. [crazy] Här nere känns -20 betydligt kallare än vad -40 gör där uppe.. Det är iaf vad jag känner.. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

I och med att luften är så torr där uppe i trakterna så tycker jag att deras kyla känns mycket mildare.. Här nere känns -20 betydligt kallare än vad -40 gör där uppe.. Det är iaf vad jag känner..

Bor du i Luleå? Hur mildare skulle man då säga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

I och med att luften är så torr där uppe i trakterna så tycker jag att deras kyla känns mycket mildare.. Här nere känns -20 betydligt kallare än vad -40 gör där uppe.. Det är iaf vad jag känner..

Trots det så är ju aldrig det varmt där, alltid minus och snö :p Känns jobbigt om man vill vara ute och löpträna eller dylikt.


   
SvaraCitera

Det är ovanligt att temperaturerna går ned till -40 grader. -30 och -35 brukar det vara några dagar varje vinter, vissa år bara några få och ibland nästan varje dag. Problemet i Luleå är att det blåser en del, så det räcker inte att bara klä sig varmt. Men har man något vindtätt och inte skäms för att ha täckbyxor och liknande klarar man sig fint. När det är -30 kommer du garanterat se någon cyklandes i bara en tunn vindjacka, och kanske känna dig lite fjantig i täckbyxor och dunjacka. Det gäller att våga klä på sig.

Universitetet kan jag väl inte säga så mycket om, då jag inte går där. Men studentlivet tycker jag verkar helt okej, i alla fall om du bor på Porsön (stadsdelen där universitetet är) och speciellt om du bor i studentkorridor.

MVH
En person som bott i Luleå hela sitt liv


   
SvaraCitera
Åtta

Du kommer att frysa till döds första gången du går genom regnbågsallén när det är -36 och blåser orkanvindar, men du vänjer dig nog. Det finns lyckligtvis katakomber under skolan som du kan gå igenom när det är extra jävligt ute.

Däremot skulle jag fundera både en och två gånger på om du har möjligthet att gå på en skola med högre kvalitet. Jag har givetvis inte provat alla utbildningar som tillhandahålls, så det är möjligt att det finns de som är bra, men mitt intryck har varit att kursinnehållet för jämnan är extremt utdaterat och att lärarna är fullständigt inkompetenta utanför sin lilla nisch (och om du studerar på grundnivå undervisar de troligtvis inte i just den nischen).

Studentlivet har jag hört är helt okej, men... Studenter... Usch.


   
SvaraCitera

S3ON:

Här nere känns -20 betydligt kallare än vad -40 gör där uppe.. Det är iaf vad jag känner..

Stämmer kanske om man jämför -20 och -30, men -40? -40 är inte bara kallt, det gör ont.

Anura:

Trots det så är ju aldrig det varmt där, alltid minus och snö :p Känns jobbigt om man vill vara ute och löpträna eller dylikt.

Somrarna här är ju jättefina. Vi har ju solsken nästan hela dygnet, och temperaturerna är helt normala sommartemperaturer. Ryssvärmen brukar ju dra över oss varje sommar, så att vi får några dagar kring 30 grader nästan varje sommar.


   
SvaraCitera